eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Tax Free: zakupy bez VAT dla kibiców na EURO 2012

Tax Free: zakupy bez VAT dla kibiców na EURO 2012

2012-06-14 12:47

Przeczytaj także: Zwrot VAT podróżnym: ujęcie korekty


Informacja dla turystów w czterech językach
Przedsiębiorca ma też obowiązki informacyjne względem podróżnych. Musi poinformować ich o zasadach zwrotu podatku w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim. Powinien też oznaczyć sklep tak, aby podróżny wiedział, że może dokonać w tym miejscu zakupu w systemie Tax Free. W spełnieniu tych dwóch ostatnich warunków pomaga firma, która zajmuje się zwrotem VAT podróżnym, zapewniając sprzedawcom nieodpłatnie zarówno ulotki, jak też i znaki informujące o Tax Free (sprzedawca, który zdecyduje się na samodzielne dokonywanie zwrotów musi na własną rękę skompletować potrzebne materiały).


Sposób przygotowania informacji w językach obcych nie został określony w żadnym akcie prawnym. Wzór znaku informacyjnego jest natomiast ściśle określony rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 marca 2011 r., zgodnie z którym znak wykonany jest w formie naklejki samoprzylepnej o wymiarach 140 x 120 mm. Tło: kolor biały. Ramka: kolor zielony; szerokość 5 mm. Litery: kolor czarny; wysokość liter w wyrazach "ZWROT VAT" i "TAX FREE" - 15 mm, a w wyrazach "DLA PODRÓŻNYCH" i "FOR TOURISTS" - 7 mm.


Podróżny musi z zakupem wyjechać
Co się dzieje dalej? Gdy uprawniony podróżny, zrobi zakupy w sklepie oferującym Tax Free i nabyte rzeczy wywiezie poza Unię Europejską ma kilka miesięcy na uzyskanie zwrotu VAT (wywóz towarów poza Unię Europejską musi zostać dokonany najpóźniej w ostatnim dniu trzeciego miesiąca po miesiącu, w którym dokonano zakupu, czyli jeżeli zakup jest dokonywany w czerwcu, to wywóz musi zostać dokonany do 30 września). Podstawą do dokonania zwrotu jest dokument wystawiony podróżnemu przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem wywóz poza UE. Te dodatkowe formalności, które spoczywają na podróżnym, mogą spowodować, że przy małych wartościach transakcji rezygnują oni z ubiegania się o zwrot VAT.

Zwrot dopiero po potwierdzeniu wywozu
Wywóz towaru przez nabywcę nie oznacza jednak końca całej procedury dla sprzedawcy. Zwrot jest dokonywany w złotych przez sprzedawcę lub podmiot, z którym sprzedawca ma zawartą umowę. Zwrot może mieć zarówno formę wypłaty gotówkowej (do 1 kwietnia 2011 roku była to jedyna forma) lub polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub zwrotu na kartę płatniczą. Formy zwrotu bezgotówkowego nie są stosowane przez firmę Global Blue, ale sprzedawca, który chciałby samodzielnie zwracać VAT, może zrobić to również w formie bezgotówkowej. Takie rozwiązanie przysparza jednak dodatkowych problemów, gdyż potrzebne jest uzyskanie potwierdzenia dokonania zwrotu, a przepisy nie definiują, jaką powinno mieć ono formę. Poza tym, zwrot bezgotówkowy wiąże się z dodatkowymi kosztami wynikającymi z przewalutowania (zwrot VAT podróżnym jest dokonywany tylko w złotówkach!). W przypadku wypłaty gotówkowej koszty ewentualnego przewalutowania spadają na turystę.

Do towarów, od których zwrócono VAT obowiązuje stawka 0%
Do sprzedanych towarów, od których dokonano zwrotu VAT podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę 0%, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy (miesiąc lub kwartał) otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza granicę UE. Jeśli korzysta z usług firmy Global Blue, ona przekazuje mu taki dokument. Jeśli sam dokonuje zwrotu, musi otrzymać potwierdzenie wywozu od turysty. Oznacza to, że gdy sprzedaż miała miejsce w czerwcu, a przedsiębiorca rozlicza VAT miesięcznie, to zastosuje stawkę 0%, jeśli najpóźniej do 25 lipca otrzyma potwierdzenie wywozu (jest to ostatni dzień na złożenie deklaracji za czerwiec). Jeżeli jednak potwierdzenie w tym czasie nie wpłynie do sprzedawcy, będzie musiał zastosować właściwą stawkę dla opodatkowania danego towaru (np. 23%). Jeżeli jednak potwierdzenie wpłynie w późniejszym czasie (nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy) sprzedawca może dokonać korekty podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał potwierdzenie wywozu towaru poza UE.


Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

poprzednia  

1 2

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: