  • Data: 2013-03-11 13:44:32
    Temat: Re: DG - remont budynku
    Od: "sz." <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Bez względu na odpowiedź na Twoje pytanie wpisz sobie do googla "obowiązek
    > wprowadzenie nieruchomości do ewidencji środków trwałych".

    czasem trudno jest mądrze zapytac google :) dziękuje za podpowiedź.
    wpisałem i znalazłem coś takiego jak interpretacja jakiejś izby soarbowej
    chyba, choć sytuacja dotyczy osoby która sprzedaje nieruchomość (ja nie
    zamierzam, jak sie zestarzeje dam ją w darowiźnie komuś z rodziny):

    "Reasumując, skoro przychód ze sprzedaży dotyczy nieruchomości o charakterze
    niemieszkaniowym, należących do Skarżącej i wykorzystywanych przez nią na
    potrzeby związane z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, a
    składnik ten stanowi środek trwały i jako taki winien być objęty ewidencją
    środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, to przychodu tego
    nie można kwalifikować, jako przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, o
    którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 u.p.d.o.f. Uwzględniając jedną z
    najbardziej podstawowych dyrektyw wykładni systemowej, tj. zasadę wykładni
    przepisów ustawy zgodnie z konstytucją (powszechnie przyjętą w judykaturze i
    zbadaną w nauce prawa - por. L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2010,
    s. 127 i powoływane tam orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego) należy
    ocenić, że w świetle zasady praworządności (art. 7 Konstytucji RP), zasady
    sprawiedliwości (art. 2 Konstytucji RP) oraz zasady powszechnego obowiązku
    podatkowego (art. 84 Konstytucji RP) przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.f.
    należy interpretować w ten sposób, że w sytuacji kiedy podatnik w celu
    osiągnięcia korzyści uchyla się od obowiązku wpisania danego składnika
    majątku do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    prawnych (obowiązek z art. 22d ust. 2 u.p.d.o.f.), to pomimo braku
    stosownego wpisu sprzedaż danego składnika generuje przychód z pozarolniczej
    działalności gospodarczej, o ile faktycznie składnik ten wykorzystywano w
    działalności gospodarczej. Kwestia braku wpisu do ww. ewidencji pozostaje
    kwestią drugorzędną i nie może przesądzić o kwalifikacji danego przychodu w
    świetle art. 10 u.p.d.o.f., bowiem ów brak jest konsekwencją uchybienia
    prawu przez podatnika." (...)

    z tego jednak wnioskuję, że skoro używam te nieruchomość do swojej DG to
    jednak muszę ją wykazać (ujawnić) w EŚT i amortyzować.