    Subject: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Kviat
    Date: Thu, 31 Dec 2020 12:06:44 +0100

    W dniu 31.12.2020 o 11:12, Adam pisze:
    > Witam
    > Jak zaksięgować w KPIR usługę zasilenie konta (kupno punktów rejestracyjnych) u
    rejestratora domen/certyfikatów SSL.
    > Po wpłacie z tych środków (punktów) mogę zakupić domeny (w cenach hurtowych) dla
    klientów. Czyli chodzi zasadniczo o resellering usług.

    HRD? :):)

    > Czy taka fv zakupu powinna być ujęta w kolumnie:
    > 1. 10 KPIR

    Nie.
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-kolumny-10-11-i-1
    3-kpir-charakterystyka

    Kolumna 10 ,,Zakup towarów handlowych i materiałów''

    Te "punkty" nie są towarem ani materiałem.

    > - jeśli wystąpi koszt dodatkowy zakupu np. płatność za Dotpay/PAYU to w
    kolumnie 11?

    Nie.
    Kolumna 11 ,,Uboczne koszty zakupu."
    "Istotnym jest że koszty ujmowane w kolumnie 11 dotyczą jedynie kosztów
    ubocznych zakupu towarów handlowych oraz materiałów (księgowanych w
    kolumnie 10 )."

    > 2. 13

    Tak.

    > Jeśli jest to niezrozumiałe to pozwolę sobie na sprecyzowanie:
    > a) u rejestratora kupuję 500 punktów rejestracyjnych za 500 pln netto
    > b) klient chce kupić u mnie domenę *.pl (np. za 80 netto)
    > c) ze zgromadzonych 500 punktów (500 pln) kupuję domenę np. za 50 pln netto i
    odsprzedaję klientowi (FV sprzedaży).

    Nie kupujesz praw do domeny i nie odsprzedajesz praw do domeny.
    Czyli nie kupujesz domeny i nie sprzedajesz domeny.
    Klient nie kupuje praw do domeny od Ciebie, tylko od rejestratora.

    Klientowi sprzedajesz usługę polegającą na wyklikaniu :):) (co nie
    wyklucza zautomatyzowania tego procesu) ZA KLIENTA czynności, które
    sprawiają, że w konsekwencji prawa do domeny nabywa klient (od
    rejestratora).

    > d) pozostałe punkty rejestracyjne (450) będą użyte do zakupu usług dla innych
    klientów być może nawet w innym miesiącu.

    Tu masz szerzej:
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-sprzedaz-domeny-i
    nternetowej-rozliczenie-z-tytulu-podatku-pit-i-vat

    W skrócie: co do zasady sprzedaż domeny jest przeniesieniem praw
    majątkowych i nie jest dostawą towarów.

    Ale w Twoim przypadku trzeba doprecyzować... Ty tutaj występujesz w roli
    pośrednika, a nie sprzedawcy domeny.
    W żadnym momencie takiej transakcji nie kupujesz "na siebie" tej domeny
    od rejestratora i nie przekazujesz tych praw majątkowych do domeny (bo
    nigdy ich nie miałeś...) końcowemu klientowi.

    Technicznie rzecz ujmując tylko wykonujesz usługę rejestracji takiej
    domeny w imieniu klienta końcowego. Czyli klient nie płaci Ci za domenę,
    tylko za usługę rejestracji tej domeny u rejestratora w jego imieniu.
    Odwalasz za klienta czarną robotę i za to klient Ci płaci. I odwalasz za
    rejestratora czarną robotę (szukasz mu klientów) i za tę usługę możesz
    klientowi końcowemu zaoferować niższą cenę za domenę (w imieniu
    rejestratora).
    Możesz sprawdzić we WHOIS, że w żadnym momencie, jako pośrednik, nie
    występujesz jako abonent tej domeny, czyli w żadnym momencie nie miałeś
    praw (majątkowych) do tej domeny. Reasumując: nie kupujesz domen i ich
    nie sprzedajesz.

    Jeżeli to jest niezrozumiałe, to posłużę się analogią.
    Jakiś wydawca ma prawa majątkowe do książki. Ktoś chce te prawa kupić.
    Ty, jako niezależny od wydawcy zawodowiec-pośrednik masz umowę z wydawcą
    książek, że wydawca nie zawraca sobie głowy szukaniem klientów, lecz Ty
    ich szukasz. Układ polega na tym, że w przypadku takiej transakcji
    wydawca jest gotów sprzedać prawa do książki klientowi końcowemu taniej,
    niż gdyby klient zgłosił się bezpośrednio do wydawcy. Ty jesteś tylko
    pośrednikiem i w żadnym momencie nie miałeś praw majątkowych do tej książki.
    Przekazując pieniądze od klienta do wydawcy (pomniejszone o Twoją
    "prowizję") nie kupujesz od wydawcy żadnego towaru.
    A to, że umówiłeś się z wydawcą, że wpłacisz mu pieniądze wcześniej na
    poczet przyszłych transakcji (kupisz "punkty"), zanim wykonasz usługę
    dla klienta końcowego nie ma znaczenia.

    Pozdrawiam
    Piotr