  • Data: 2020-12-31 14:03:12
    Temat: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 31.12.2020 o 12:06, Kviat pisze:
    > W dniu 31.12.2020 o 11:12, Adam pisze:

    >> 2. 13
    >
    > Tak.

    Tutaj warto dodać, że jest jeszcze kolumna 15.

    "W kolumnie tej można wpisywać inne zaszłości gospodarcze poza
    wymienionymi w kolumnach 1-13. W kolumnie tej można również wpisywać
    wydatki odnoszące się do przychodów miesiąca lub roku następnego (lat
    następnych)."

    To w kontekście tego poniżej:

    Albo w kolejnym roku.

    (To taki substytut konta 640 w pełnej księgowości - rozliczenie
    międzyokresowe kosztów)

    Co do zasady w KPIR wpisujesz koszty związane z przychodem. A zakup
    "punktów" nie koniecznie musi się wiązać z przychodem danego roku.
    Czyli np. kupujesz u rejestratora "punkty" w 2020 roku, ale tak się może
    złożyć, że pierwszą domenę "sprzedasz" dopiero w roku 2021 (czyli
    przychód związany z tym wydatkiem będziesz miał dopiero w 2021 roku).
    Czyli, jeżeli te "punkty" kupujesz przed "sprzedażą" domeny, to
    wpisujesz wydatek do kolumny 15 (500 zł). Bo może się tak zdarzyć, że
    ten wydatek nie będzie stanowił kosztu w danym roku, lecz w następnym
    (następnych).
    Dopiero w momencie uzyskania przychodu (np. 80 zł ze "sprzedaży" domeny)
    przeksięgowujesz z kolumny 15 do kolumny 13 koszt przypadający na tę
    domenę (np. 50 zł - bo tyle Cię kosztował "zakup" domenny u rejestratora).

    Jeżeli "punkty" kupujesz na bieżąco (po "sprzedaniu" domeny), to od razu
    kolumna 13. Albo jeżeli jesteś pewien, że koszt zakupu tych "punktów' na
    pewno będzie dotyczył przychodów z danego roku.
    Jeżeli jakiejś (z tych zakupionych "punktów") kwoty nie zużyjesz, to na
    koniec roku powinieneś różnicę wyksięgować z kolumny 13 - nie miałeś
    przychodu, więc nie możesz ująć tego kosztu w PIT za dany rok.

    Jeżeli napisałem coś niejasno, to pytaj.

    Pozdrawiam
    Piotr