    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: permanentna inwigilacja
    Date: Mon, 5 Jun 2023 18:21:55 +0200

    W dniu 2023-06-01 o 08:58, Liwiusz pisze:

    > Jakie wady? Jeśli jakiekolwiek były, to tylko takie, że stawka była za
    > wysoka, skoro wynosiła 5-20%, a nie na przykład stałe 1% od wszystkiego,
    > co "się rusza".

    Dla mnie podstawową wadą jest to, że im wyrób jest bardziej
    skomplikowany tym jest w nim więcej podatku. I wszystko jedno czy 1% czy
    5%. Ważne, że im bardziej nowoczesny wyrób tym więcej podatku. Dopiero
    przy stawce 0% takie opodatkowanie nie ma wad.
    To jest tłumienie gospodarki innowacyjnej czyli skazywanie swojej
    gospodarki na zacofanie i w konsekwencji na utratę konkurencyjności.
    Jeśli to nie jest według Ciebie wada to chyba żadnemu systemowi
    podatkowemu nie można przypisać żadnych wad.
    Aby uniknąć kumulacji podatków w złożonych wyrobach należało by skupić
    wszystkie etapy produkcji w jednej firmie. Czyli producent komputerów
    powinien mieć też kopalnie rud żelaza, hutę, walcownię i robić sobie
    obudowy komputerów, do tego produkować wafle półprzewodnikowe i mieć
    fabrykę elementów półprzewodnikowych, fabrykę rezystorów, kondensatorów,
    cewek (a... czyli wydobywać też rudy miedzi i robić czystą miedź i
    potem z niej druty - nie wiem z czego się pozyskuje emalię aby uzyskać
    emaliowany drut nawojowy). Potrzebne mu są też wzorce częstotliwości -
    czyli dojdziemy do kopalni kwarcu. I na pewno wiele wiele innych których
    nie wymieniłem. Czyli taki producent komputerów powinien być całą
    gospodarką. Podobnie producent robotów, itp.
    Inne wady podatku obrotowego są według mnie mniej istotne.
    P.G.