  • Data: 2017-07-06 17:49:39
    Temat: Re: Fa nie na tego klienta w maju a JPK
    Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-07-06 o 13:01, papuga pisze:

    > Tylko przekreślić? nie, do bani, system nadal ja będzie wszędzie
    > uwzględniał (i wysyłał w jpk).
    > Jakiegoś "Anulowana" w systemie nie ma.
    > Czyli trzeba wyksięgować i "skasować" fakturę w systemie (a wydruk
    > przekreślić i opisać "Anulowana").
    > Stany magazynowe wrócą, trzeba wypisać jakieś RW/WZ, ale chyba nie
    > miesiącem maj. Albo nie wypisywać RW, tylko FV w lipcu.
    > Robi się dziura w numeracji faktur, wysyłamy jpk_vat bez niej, robimy
    > korekte deklaracji, stanów magazynowych na koniec miesiąca w cenach
    > zakupu też(?), drukować ryzę papieru (sic) dziennika,

    Straszne kombinacje alpejskie :)

    Fakty są takie:
    Faktura została wprowadzona do obrotu. Faktura ta dokumentuje prawdziwą
    transakcję.
    Więc nie ma podstaw do anulowania jakiegokolwiek dokumentu.

    (Osobnym tematem i nieco na boku jest "powrót stanów magazynowych" po
    skasowaniu faktury. To problem informatyczny systemu, a nie księgowy.
    A już całkowicie nie rozumiem mieszania do tego typu operacji dokumentów
    RW...)

    Czyli w skrócie: co do zasady to sprzedawca powinien wystawić fakturę
    korygującą.

    Na końcu posta jest link do interpretacji, która dopuszcza wystawienie
    *noty przez nabywcę* w przypadku gdy następuje sukcesja prawna nabywców.
    (Osobną sprawą jest to, co sąd miał na myśli pisząc "(...)czy też
    podobnymi przypadkami" i dalej "NSA trafnie zauważył, że korekta w tym
    zakresie wywołuje skutki, jeżeli nie zachodzi ryzyko oszustwa lub
    nadużycia".

    I z treści tych poniższych fragmentów wynika, że organy podatkowe mają
    gdzieś, czy program komputerowy umożliwia wystawienie takiej korekty
    (danych nabywcy) czy nie umożliwia. Ma to zrobić zgodnie z przepisami
    prawa, a jak to zrobi, to już jego problem.

    Co do JPK:
    http://www.comarch.pl/erp/zmiany-prawa/jednolity-pli
    k-kontrolny/jpk-pytania-i-odpowiedzi/

    "36. Jak należy uwzględnić korektę nabywcy na fakturze sprzedaży gdzie
    zmienić w JPK i rejestrze , w jakim okresie?

    Zależy od przyczyny korekty. Zasadniczo - zmiana nabywcy jest dokonywana
    fakturą korygującą (lub notą korygującą) i nie wpływa to na JPK_VAT.
    Faktura korygująca (na bieżąco) zostanie uwzględniona w JPK_FA jak każda
    inna faktura."

    Co do faktur korygujących nabywcę wystawianych przez *sprzedawcę*:

    http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/faktura/74257
    4,Jak-skorygowac-bledne-dane-nabywcy-na-fakturze.htm
    (najbardziej interesujące zapisy są na następnych stronach)

    "W przypadku, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach
    nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je
    skorygować notą korygującą. Należy jednak podkreślić, że wystawienie
    noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży.
    W przypadku, gdy *błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze,
    nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym
    sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury
    korygującej przez sprzedawcę.*"

    I to:
    "Ponadto, należy zaznaczyć, że występujące w systemie księgowym
    ograniczenia nie mogą mieć wpływu na prawidłowość wystawianych
    dokumentów. W związku z tym, to Wnioskodawca jest zobowiązany do
    stosowania metod pozwalających na dokumentowanie przeprowadzonych
    transakcji zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym zakresie.
    Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do wystawienia faktury korygującej
    fakturę pierwotną do zera wyłącznie ze względu na ograniczenia systemu
    księgowego.

    Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści przywołanych
    przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skorygowanie błędu polegającego
    na nieprawidłowym wskazaniu nazwy, NIP i adresu nabywcy powinno nastąpić
    poprzez wystawienie faktury korygującej, zawierającej dane określone w
    art. 106j ust. 2 ustawy, w szczególności wskazującej jako przyczynę
    korekty błędne określenie danych nabywcy oraz prawidłową treść
    korygowanych pozycji, czyli prawidłowe dane nabywcy. Nieprawidłowym
    byłoby w takim przypadku wystawienie faktury korygującej ,,do zera" i
    ponowne wystawienie faktury zawierającej już prawidłowe dane nabywcy."

    http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/faktura/73812
    8,Zmiana-nazwy-nabywcy-na-fakturze-tylko-w-formie-fa
    ktury-korygujacej.html

    "Dyrektor Izby Skarbowej uznał to stanowisko za nieprawidłowe,
    wskazując, że wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany
    podmiotu umowy sprzedaży. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu
    jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

    Na powyższą interpretację podatnik wniósł skargę do WSA w Gdańsku, który
    oddalił skargę, podzielając stanowisko organu."

    Co do *not* korygujących nabywcę wystawianych przez nabywcę.

    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/4F83722B10

    "Nie ma jednak przeszkód, by pomyłki co do nabywcy były korygowane przez
    nabywcę notą korygującą. Zgodzić się należy z organem, że co do zasady
    korekty co do oznaczenia nabywcy nie mogą prowadzić do wskazania
    zupełnie innego podmiotu niż uwidoczniony w fakturze pierwotnej, *chyba
    że wiąże się to z pomyłkowym jego oznaczeniem, a nie ze świadomym
    działaniem w tym zakresie wystawcy faktur. Pomyłki takie odnosić się
    więc mogą przede wszystkim do przypadków związanych z następstwem
    prawnym, czy też podobnymi przypadkami.* W orzecznictwie sądów
    administracyjnych przyjmuje się bowiem, że w tych przypadkach w których
    doszło do sukcesji praw czy obowiązków, w przypadku błędnego określenia
    na fakturze osoby nabywającej towar czy usługę, nie ma przeszkód do
    skorygowania tego błędu poprzez wystawienie przez nabywcę noty
    korygującej (vide wyroki NSA z 22 października 2015 r. sygn. akt I FSK
    1131/14 oraz WSA w Poznaniu z 17 maja 2013 r. sygn. akt I SA/Po 221/13,
    dostępne w Centralnej Bazie Orzeczeń NSA). W wyroku w sprawie sygn. akt
    I FSK 1131/14 NSA trafnie zauważył, że korekta w tym zakresie wywołuje
    skutki, jeżeli nie zachodzi ryzyko oszustwa lub nadużycia. Stanowisko
    zaprezentowane w powołanych wyżej wyrokach Naczelny Sąd Administracyjny
    rozpoznający przedmiotową skargę kasacyjną w pełni podziela."

    "(...)to zgodzić należy się ze stanowiskiem Sądu pierwszej instancji, że
    wystawienie faktury przez podatnika na Samodzielny Publiczny Zakład
    Opieki Zdrowotnej zamiast na Powiat stanowi pomyłkę, która stosownie do
    treści art. 106k ust. 1 u.p.t.u. może być skorygowana notą korygującą.
    Trudno w takiej sytuacji przyjąć, by zachodziło ryzyko oszustwa, czy też
    nadużycia."

    Pozdrawiam
    Piotr