  • Data: 2017-07-10 18:45:33
    Temat: Re: Fa nie na tego klienta w maju a JPK ps
    Od: Kviat szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-07-10 o 15:01, papuga pisze:
    > On Mon, 10 Jul 2017 12:44:49 +0200
    > papuga <g...@g...pl> wrote:
    >
    > [ciacho]
    >>

    > Po przeanalizowaniu tego wyroku NSA, wydaje się to najsensowniejszą
    > drogą.
    > + Z informacji z "BOK" US.
    >
    > US: wystawić notę korygującą + wysłać ponownie JPK
    > (nie wyjaśnili w szczegółach, coś tam było konsultowane między biurkami)

    Masz to na piśmie?

    > Czyli:
    > - Klient wystawia notę (zgodził się).

    No ok.

    > - My zmieniamy dane nabywcy w systemie komputerowym (tak musimy aby do
    > JPK wpisał poprawione dane) w oparciu o dokument noty kor.

    I teraz w systemie masz inny dokument, niż ten, który został wprowadzony
    do obiegu.

    > - wysyłamy JPK za maj (dane nabywcy skorygowane notą)

    Notę też wyślesz w jpk?

    > Nawet w przypadku kontroli krzyżowych u tego złego

    Się czepiłeś :)
    Ten "zły" nabywca, o ile istnieje, w przypadku kontroli krzyżowej po
    prostu powie (w dużym skrócie): bujajcie się, ja nic takiego nie kupiłem.
    I piłeczka wraca do Ciebie.

    Ten "zły" nabywca przecież może w ogóle nie istnieć! Przecież sprzedawca
    (hipotetyczny ale obrazowy przykład) może celowo wpisać zmyślone dane
    nabywcy (bo, np przyszedł do roboty najarany i miał taką ułańską
    fantazję, albo na złość pracodawcy i na drugi dzień rzucić robotę), a
    prawdziwy klient mógł rutynowo podpisać i odejść z fakturą z błędnymi
    danymi (zdarza się).
    I co teraz? Komu zrobią krzyżową kontrolę? Nieistniejącej firmie?

    > jak i dobrego
    > nabywcy nie wykażemy ("wydrukujemy") ponownie pomyłkowych faktur i nie
    > będzie znowu problemu co się stało i dlaczego.

    Dobry nabywca dostaje od Ciebie fakturę korygującą i po sprawie.
    Fakturę korygującą będziesz miał w jpk_fa.

    > Jedyny minus to tłumaczenie się dlaczego nota. W wyroku NSA
    > (powołania na art 106) z tego co na szybko przeanalizowałem jest mowa o
    > tym że nie ma wykluczenia aby notą nie można było skorygować innego
    > nabywcę (jedynie pozycje, wartosci, itd) nie może nota.

    Co do not, to głównie można korygować _drobne_ błędy, a nie CAŁKOWITĄ
    zmianę nabywcy. Co do zasady. Przecież przytaczałem te interpretacje.
    Jest tego pełno w sieci...
    Tamten przypadek ze zmianą nabywcy notą, dotyczy konkretnej sprawy
    konkretnych przedsiębiorstw powiązanych ze sobą (prawnie, finansowo,
    zależnych od siebie...).
    W Twoim przypadku może ta interpretacja nie zadziałać.

    Dlatego wszelkie znaki na niebie i ziemi, oraz interpretacje znalezione
    w sieci wskazują na to, że najlepszym (i najprostszym!) rozwiązaniem
    Twojego problemu jest zrobienie tego zgodnie z przepisami: wystawienie
    przez sprzedawcę faktury korygującej dane nabywcy.

    Ale oczywiście zrobisz jak uważasz :)

    > Jest chyba drugi minus? System komputerowy zastępuje(?) księgi i
    > tu zasada rzetelności ich prowadzenia?
    > Jak trzymać dwie wersje (brzmi jak z filmu o mafi)?

    Dżizas... czego tu ludzie nie wymyślą...
    Jedną wersję od razu wywieź w Alpy, żeby się skarbówka nie dowiedziała,
    że prowadzisz podwójną księgowość :)

    > - tej sprzed i po nocie? (w księdze przed a w JPK po nocie?)
    > Czy za księgę będzie uważany wydruk komputerowy czy dane w bazie?

    W razie potrzeby i jedno i drugie. Do celów dowodowych można nawet
    zaliczyć zmiętą fakturę wyrzuconą do kosza przy biurku.

    > (wydruk komputerowy nie będzie tożsamy z danymi w bazie oraz ponowny
    > wydruk księgi da inny wydruk)

    Skąd się w ludziach bierze przekonanie, że to co w komputerze albo
    zapisane jest święte? Przecież o rzetelności księgi rachunkowej nie
    decyduje fefdziesiąt pieczątek na wydrukach.

    Jeżeli US będzie miał dowody na to, że zapisy w systemie komputerowym
    i/lub na wydrukach są _niezgodne_z_rzeczywistością_ (albo, że w
    podwójnej księgowości masz różne zapisy, co siłą rzeczy powoduje
    podejrzenie, że co najmniej jeden z tych zapisów jest nieprawdziwy,
    jeśli nie oba...), to bez problemu zakwestionuje rzetelność prowadzenia
    dokumentacji księgowej, niezależnie od tego, czy rejestry ryjesz na
    glinianych tabliczkach, czy zawiązujesz supełki na sznurkach.

    > To może poprawić FV (na dne z noty), wysłać JPK i przywrócić pierwotny
    > zapis?
    >
    > wymiękam

    Zleć to komuś, kto ma o tym pojęcie :)

    Pozdrawiam