  • 21. Data: 2007-02-06 09:57:04
    Temat: Re: Faktura nie VAT?
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Cavallino napisał:

    > Tych słów Ci brakuje?
    > ZTCW nie musi ich być na rachunku.......

    oplułam kawą monitor
    i siebie przy okazji też;-)

  • 22. Data: 2007-02-06 10:48:05
    Od: Hikikomori San <h...@o...eu>

    Cavallino wrote:

    > A widzisz gdzieś do góry, że musi zawierać słowo "rachunek"?
    > Nie?
    > No to się czepiasz, zupełnie bezpodstawnie.

    Czepiam sie? Po prostu jet to dla mnie novum.

    Skoro to jest jednak rachunek, to czemu nazywac go faktura?

    Jakby ustawodawca chcial nazywac rachunki fakturami to by napisal
    "faktura". Tymczasem "...określił zakres informacji, które muszą być
    zawarte w rachunkach oraz wymogi, którym rachunki powinny odpowiadać..."

    Po czym mam poznac, ze te wymogi tycza sie tej kartki co mam przed soba?

    Dyc przede mna lezy "faktura" (tak jest podpisana), a nie "rachunek".

    Dzieki temu, ze dokumenty maja nazwy wiem, kiedy mam przed soba:
    wezwanie do zaplaty, oświadczenie, weksel, fakture vat...

    --
    <><> Rządzi nami jednoręki bandyta <><>

  • 23. Data: 2007-02-06 11:03:18
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Hikikomori San" <h...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Czepiam sie? Po prostu jet to dla mnie novum.

    Młody jesteś.
    Faktury nie vat istnieją w naszym kraju od kilkudziesięciu lat.
    Faktury vat od 10 z górką.

    > Skoro to jest jednak rachunek, to czemu nazywac go faktura?

    Bo to synonimy?

    > Jakby ustawodawca chcial nazywac rachunki fakturami to by napisal
    > "faktura".

    A zajrzyj do słownika co oznacza słowo faktura....

    Tymczasem "...określił zakres informacji, które muszą być
    > zawarte w rachunkach oraz wymogi, którym rachunki powinny odpowiadać..."
    >
    > Po czym mam poznac, ze te wymogi tycza sie tej kartki co mam przed soba?

    A po czym chcesz poznać?
    Po tytule?
    Żarty sobie robisz?

    > Dyc przede mna lezy "faktura" (tak jest podpisana), a nie "rachunek".

    Faktura=rachunek i odwrotnie.

    > Dzieki temu, ze dokumenty maja nazwy wiem, kiedy mam przed soba: wezwanie
    > do zaplaty, oświadczenie, weksel, fakture vat...

    Tyle że żadna z tych nazw praktycznie o niczym nie decyduje, a już na pewno
    nie o typie dokumentu jaki masz w ręku.
    Może poza wekslem.

    Ten gośc równie dobrze mógł Ci wystawić fakturę vat, bo ustawie podlega,
    tyle że zwolniony podmiotowo zapewne jest.

  • 24. Data: 2007-02-06 11:05:38
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Hikikomori San" <h...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Czepiam sie? Po prostu jet to dla mnie novum.
    >
    > Skoro to jest jednak rachunek, to czemu nazywac go faktura?

    Za PortalWiedzy:

    faktura (invoice) Dodaj do notesu

    rachunek wystawiony przez dostawcę towarów lub świadczącego usługi, zgodnie
    z przepisami prawa cywilnego i finansowego, stwierdzający wykonanie umowy
    sprzedaży lub świadczenia usług i będący podstawą żądania zapłaty. Faktura
    powinna zawierać: nazwę i adres dostawcy, nazwę i adres odbiorcy, datę i
    numer porządkowy, wyszczególnienie dostarczonych towarów lub wykonanych
    usług, ich ilość, ceny jednostkowe oraz wartość; ogólną sumę należności za
    dostawę uwzględniającą bonifikaty (rabaty, upusty) i świadczenia obciążające
    odbiorcę (np. koszty transportu); wskazanie ustalonego sposobu zapłaty
    (gotówka, przelew itp.); podpisy osób uprawnionych do wystawiania faktur z
    pieczęcią imienną.

    Umieszczony w fakturze opis towaru i sposób wykonania dostawy powinien być
    zgodny z dowodem przesyłkowym (listem przewozowym, konosamentem) stanowiącym
    podstawę fakturowania.

  • 25. Data: 2007-02-06 11:42:13
    Od: Hikikomori San <h...@o...eu>

    Cavallino wrote:

    > Bo to synonimy?

    Ale potocznie w uzyciu faktura kojarzy sie z faktura vat. I moze byc mylace.

    > A zajrzyj do słownika co oznacza słowo faktura....

    faktura ż IV, CMs. ~urze; lm D. ~ur
    1. hand. <<dowód transakcji kupna-sprzedaży wystawiony odbiorcy przez
    dostawcę; rachunek>>
    Otrzymać fakturę na towar.
    Wystawić fakturę.

    > A po czym chcesz poznać?
    > Po tytule?
    > Żarty sobie robisz?

    Dlaczego. Dostaje dokument zatytulowany "rachunek" i sprawdzam, ze ma
    wszelkie atrybuty rachunku i jest ok.

    A teraz dosdtane dokument zatytulowany "oswiadczenie" ze wszystkimi
    atrybutami rachunku. To mam go traktowac jako
    a) zle oswiadczenie
    b) dobry rachunek

    To tylko tak teoretycznie.

    > Faktura=rachunek i odwrotnie.

    W ustawach tez ustawodawca stosuje wymiennie?
    Z ciekawosci pytam?

    --
    <><> Rządzi nami jednoręki bandyta <><>

  • 26. Data: 2007-02-06 11:43:52
    Od: Hikikomori San <h...@o...eu>

    Cavallino wrote:

    > Użytkownik "Hikikomori San" <h...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Za PortalWiedzy:

    Portal Wiedzy nie stanowi prawa w Polsce. Wiec podawanie go jako zrodla
    czym jest faktra jest nierzetelne.

    Czy jest jakas, zapisana w ustawie, informacja, ze faktura = rachunek a
    rachunek = faktura?

    koro juz wchodzimy w detale?

    --
    <><> Rządzi nami jednoręki bandyta <><>

  • 27. Data: 2007-02-06 11:48:45
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 06-02-2007 o 10:23:27 Hikikomori San <h...@o...eu>
    napisał(a):

> [...]
    > § 14. 1. Rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie
    > usługi zawiera co najmniej:
    > 3
    > 1) imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i
    > kupującego bądź wykonawcy i odbiorcy usługi;
    > 2) datę wystawienia i numer kolejny rachunku;
    > 3) odpowiednio wyraz "ORYGINAŁ" albo "KOPIA";
    > 4) określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich
    > ceny jednostkowe;
    > 5) ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie;
    > 6) czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy

    Czyli co, wychodzi na to że sobie w głowie dopisałem to że musi być gdzies
    słowo
    RACHUNEK :) Faktycznie, nigdzie go tam nie ma, mój błąd.

    Teraz pytanie, jak zareaguje kontrola na słowo FAKTURA na rachunku, ale to
    juz inna kwestia.

    pozdr

    --
    ZUS * PIT * VAT => Kroją Cię na dzień dobry z 55% twoich zarobków.
    Samochód,piesek,alkohol,papierosy i mnóstwo innych - tracisz kolejne

  • 28. Data: 2007-02-06 13:09:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Feb 2007, Hikikomori San wrote:

    > Po czym mam poznac, ze te wymogi tycza sie tej kartki co mam przed soba?

    Bo jest tam wszystko co trzeba?
    WSZYSTKO :)
    Popatrz z kolei tak: czy na rachunku może byc dodatkowo gwarancja?

    Żeby była jasność: rozumiem że Ci się nie widzi. I że nie masz
    chęci ew. tłumaczyć tego wszystkiego ew. kontroli :)
    Ale... podstaw do uznania że coś jest nie tak przyznam że nie widzę.
    Mnie tezy grupowiczów przekonują :)

    > Dyc przede mna lezy "faktura" (tak jest podpisana), a nie "rachunek".

    Ino nie napisali że musi być "rachunek".
    A np. w ustawie o wekslach jasno napisali że *musi być* 'weksel'
    i już. W przepisach o fakturach napisali, że musi być "faktura VAT".
    A w przepisach o pożyczkach NIE napisali, że musi być napis "pożyczka",
    mimo braku takiego słowa coś może być pożyczką :)

    > Dzieki temu, ze dokumenty maja nazwy wiem, kiedy mam przed soba: wezwanie do
    > zaplaty, oświadczenie, weksel, fakture vat...

    Jasne.
    A czym jest taki wydruk (mam, rozliczam): "delegacja/rozliczenie
    wyjazdu"?
    Jest li to dowód wewnętrzny czy nie? :O
    Słów "dowód wewnętrzny" na tym NIE MA!

    Co *ewentualnie* można by wyciągnąć na kontrprzykład: fakturę proforma.
    W zasadzie na niej *są* wszystkie dane co na rachunku, prawda?
    Pytanie: czy otrzymujący taki papier:
    - może
    - musi
    ...oraz *dlaczego* (może lub musi) toto zaksięgować?
    Proponuję dyskusję ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2007-02-06 13:13:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Ale potocznie w uzyciu faktura kojarzy sie z faktura vat. I moze byc mylace.

    Ale przeciw "potocznemu domniemaniu" jakoby paragon miał oznaczać paragon
    fiskalny kilka razy występowałem.
    Nie mam więc wyjścia - muszę poprzeć zdanie przeciwne :)

    > A teraz dosdtane dokument zatytulowany "oswiadczenie" ze wszystkimi
    > atrybutami rachunku. To mam go traktowac jako
    > a) zle oswiadczenie
    > b) dobry rachunek

    Obok zahaczam czymś praktycznym - f-rą proforma :)

    > W ustawach tez ustawodawca stosuje wymiennie?

    Ustawodawca tak nie może, bo zadziała zasada "jak coś zapisano innymi
    słowami to znaczy co innego".
    Korzystającego z ustaw niekoniecznie to dotyczy :)

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2007-02-06 13:14:07
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Hikikomori San napisał:

> [...]
    > czym jest faktra jest nierzetelne.
    >
    > Czy jest jakas, zapisana w ustawie, informacja, ze faktura = rachunek a

    juz kiedyś rzucałalm tym wyrokiem na grupie, mowa jest co prawda o tym,
    czy nota może byc fakturą, ale analogia jest - nieważne jak się nazywa,
    ważne czy spełnia warunki, i o tym Cavallino bezskutecznie probuje cie
    przekonać;>

    w sprawie C-141/96,

    wniosek do Trybunału skierowany w trybie art. 177 Traktatu EWG przez
    Bundesfinanzhof o wydanie w sporze zawisłym przed tym sądem pomiędzy
    Finanzamt Osnabrück-Land
    Bernhardem Langhorstem,

    orzeczenia w trybie prejudycjalnym w sprawie wykładni art. 21 pkt 1 lit.
    c i art. 22 ust. 3 lit. c Szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17
    maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w
    odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości
    dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. WE L 1977.145.1).

    3. Artykuł 21 pkt 1 lit. a i c Szóstej dyrektywy stanowi:

    "Zobowiązanymi do zapłaty podatku od wartości dodanej są:

    1. w systemie wewnętrznym:

    (...)

    c) każda osoba wykazująca podatek od wartości dodanej na fakturze lub
    innym dokumencie uznawanym za fakturę ".

    4. Dalej art. 22 ust. 3 Szóstej dyrektywy stwierdza:

    a) Każdy podatnik wystawia fakturę lub inny podobny dokument uznawany za
    fakturę w odniesieniu do wszystkich dostarczanych towarów i usług innemu
    podatnikowi i zachowuje jej kopię. Każdy podatnik musi również wystawić
    fakturę w odniesieniu do płatności otrzymanych od innego podatnika,
    zanim dostawa towarów lub świadczenie usług zostanie dokonane.

    b) Faktura wskazuje wyraźnie cenę bez podatku jak również należny od
    niej podatek oddzielnie dla każdej stawki, jak też jakiekolwiek
    zwolnienia.

    c) Państwa Członkowskie ustalają kryteria, według których można
    określić, kiedy dokument może być uznany za fakturę".

    Ustawodawstwo niemieckie

    5. Artykuł 14 ust. 1 Umsatzsteuergesetz z dnia 26 listopada 1979 r. w
    brzmieniu nadanym ustawą z dnia 18 sierpnia 1980 r. (niemiecka ustawa o
    podatku obrotowym, zwana dalej "UStG") przewiduje:

    "Przedsiębiorca jest uprawniony do wystawiania rachunków, w których
    podatek wykazany jest w sposób odrębny wówczas, kiedy wykonuje on
    podlegające opodatkowaniu dostawy lub inne usługi zgodnie z art. 1 ustęp
    1 akapit 1 oraz do tego zobowiązany, jeśli wykonuje podlegające
    opodatkowaniu transakcje na rzecz innego przedsiębiorcy i ów inny
    przedsiębiorca żąda wystawienia faktury.

    Faktura musi zawierać następujące dane:

    1. nazwisko i adres przedsiębiorcy usługodawcy,

    2. nazwisko i adres odbiorcy usługi,

    3. ilość oraz przyjęte w handlu określenie dostarczanego towaru albo
    rodzaj i zakres innej usługi,

    4. datę wykonania dostawy towarów lub innej usługi,

    5. kwotę wynagrodzenia za dostarczenie towarów lub inną usługę (art. 10),

    6. kwotę podatku wyliczoną na podstawie kwoty wynagrodzenia (punkt 5).

    ..."

    6. Następnie art. 14 ust. 2 UStG stanowi:

    "Jeśli przedsiębiorca w fakturze za dostawę towarów lub inną usługę
    wykazał w sposób odrębny wyższą kwotę podatku niż winien zapłacić według
    niniejszej ustawy, to jest zobowiązany zapłacić również tę nadwyżkę.
    Jeśli skoryguje on kwotę podatku na niekorzyść odbiorcy usługi, stosuje
    się odpowiednio art. 17 ustęp 1".

    7. Artykuł 14 ustęp 5 UStG stanowi:

    "Za fakturę uważa się także notę kredytową, za pomocą której
    przedsiębiorca rozlicza dostawę towarów lub świadczenie innych usług,
    realizowane na jego rzecz. Nota kredytowa może być uznana za fakturę,
    jeśli spełnione są następujące warunki:

    1. Przedsiębiorca świadczący usługę (odbiorca noty kredytowej) musi być
    uprawniony do wykazywania w sposób odrębny podatku na rachunku, zgodnie
    z ustępem 1.

    2. Obie strony, wystawiający oraz otrzymujący notę kredytową muszą być
    zgodni co do tego, że dostarczanie towarów lub świadczenie innych usług
    rozliczane będzie za pomocą noty kredytowej.

    3. Nota kredytowa musi zawierać dane opisane w ustępie 1 zdaniu 2.

    4. Nota kredytowa musi być dostarczona do przedsiębiorcy świadczącego
    usługę.

    Zdania 1 i 2 mają także zastosowanie do not kredytowych wystawionych
    przez przedsiębiorcę na uiszczoną kwotę wynagrodzenia lub wynagrodzenia
    częściowego za jeszcze nie zrealizowaną dostawę towarów lub inną usługę
    podlegającą opodatkowaniu. O ile odbiorca zakwestionuje wykazaną w
    dokumencie kwotę podatku, nota kredytowa traci moc jako faktura".