    From: "Tomasz Nowicki" <s...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Info: podatek katastr(of)alny - GP
    Date: Thu, 3 Jun 2004 15:46:40 +0200

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.58.0406022233270.-78074305@Athlon.po
    rtezjan.zabrze.pl...

    > Ufff... no to mamy minimum 3 głosy za: JKM, ty i ja :)

    Ja do tego (dygresja) uważam jeszcze, że dopóki płacimy podatki dochodowe,
    prawo głosu powinno być proporcjonalne do wysokości zapłaconego podatku -
    ale już raz mnie na innej grupie socjaliści spalili na stosie za takie
    reakcyjne pomysły :)))))

    > I kupujący musi uznać że *da tyle* za kupowany obiekt !
    > Jeśli budynek JEST wart 200% wyceny właściciela - to DLACZEGO ma
    > płacić od niższej podstawy ?

    W zasadzie kupujący wie, że np. budynek warty 100 właściciel wycenił na 80,
    ale ustawa zmusza go do zapłacenia 160 - to może hamować zapędy do wykupu, i
    słusznie, ale też nie stwarza dostatecznego mechanizmu zniechęcającego do
    zaniżania podatku "o trochę". Chciałbym móc dzisiaj bezkarnie płacić 17,6%
    VAT i 15% dochodowego :))). No i jeszcze - słuszna rekompensata "kosztów
    przeprowadzki" powinna być inna w przypadku wykupu domu czy warsztatu pracy,
    a inna gdy chodzi o zarośniętą mleczem działkę na której wlaściciel bywa
    rzadko lub wcale.

    > Zgoda. Chodziło mi o to żeby nikt nie wpadł na pomysł bawić się kosztem
    > właściciela i zawalenia sądów głupimi pomysłami, więc nie może
    > być za mało. Z kolei nie może być za dużo - bo przecież proces
    > ileś-tam potrwa, nie można dać chyba mniej niż pół roku na
    > jakie-takie ustawienie się dotychczasowego właściciela jeśli
    > zgodzi się sprzedać.

    Banki mogłyby zabezpieczać kredyt na owo "ustawienie się" zastawem na
    należności za wykup. Ponadto - sąd katastralny mógłby decydować w drodze
    negocjacji ze stronami, jak dużo czasu daje wykupionemu na wyprowadzenie
    się - naruszenie terminu skutkowałoby konkretnymi karami finansowymi na
    rzecz wykupującego.

    > No... to tak. O obrocie międzynarodowym mowy nie było.

    ... a jesteśmy w Unii i wkrótce "Mniemce nas wykupiom"

    > Owszem. Głównie to społeczeństwo się nie zgadza: woli gruszki
    > na wierzbie niż przywalenie prawdą w oczy (co stosuje JKM dla
    > przykładu). Ile ja się muszę natłumaczyć statystycznemu znajomemy
    > że na braku podatku liniowego on TRACI, bo to że najbogatsi
    > płacą 40% od milionowych (rocznie) dochodów jest wyjątkowo
    > rzadkim przypadkiem...

    A jeszcze więcej traci na istnieniu podatku dochodowego w ogóle!

    T.