  • 11. Data: 2004-10-20 10:15:19
    Temat: Re: Jak długo trzymać dokumenty?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Oct 2004, Jacek wrote:

    >+ Coraz bardziej "mnie zaciemnia":
    >+
    >+ Ordynacja Podatkowa (poczytałem) mówi:
    [...]
    >+ Art. 88. § 1. Podatnicy wystawiający rachunki są obowiązani kolejno je
    >+ numerować i przechowywać kopie tych rachunków w kolejności ich wystawienia
    >+ przez 5 lat kalendarzowych, licząc od końca roku, w którym wystawiono
    >+ rachunek.
    >+
    >+ Z tego rozumiem, że prowadzący DG może w praktyce po 5 latach rachunki
    >+ wywalić (deklaracje podatkowe dopiero po 6-ciu?).

    Coś mi wyjaśnij: byłeś podatnikiem *z okazji zakupu* ??

    Podatnikiem to jesteś jak TY wystawiasz fakturę.
    Acha, i każdy podatek trzeba rozpatrywać oddzielnie (jakbyś
    przypadkiem był przy okazji zakupu podatikiem PCC :))
    IMO... nie ten przepis :) - ale nie mam zdrowia szukać teraz
    "właściwego" :]

    ...a, już coś mam:

    ++++
    Art. 70. § 1. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem
    5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął
    termin płatności podatku.
    ----

    No a jako podatnik jesteś zobowiązany "innymi przepisami" :> aby
    mieć dokumentację na podstawie której wyznaczyłeś *prawidłową
    wysokość* podatku.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 12. Data: 2004-10-20 11:17:26
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Artur Ch." <s...@r...pbz> napisał w wiadomości

    > Na postawie deklaracji VAT-7 ?
    > Wskażesz swój magiczny sposób na to jak "wyczytać" z niego czy odliczałeś
    > VAT z *TEGO* samochodu? :P

    No, na podstawie dekladacji vat-7. :-)
    Jak wskazesz magiczne rozumowanie, ktore doprowadzilo Cie do wniosku, ze ja
    cos takiego twierdze, i bedzie to sluszne rozumowanie, to ja wskaze sposob
    :D

    pozdrawiam, marekz

  • 13. Data: 2004-10-20 11:25:08
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > On Wed, 20 Oct 2004, MarekZ wrote:
    > [...]
    >
    > KTÓREJ deklaracji ??
    > Podatnik kupuje samochód i odlicza VAT 1.II.1998.
    > Po czym 4.XI.1998 wprowadza do EST...

    Na podstawie wszystkich deklaracji z okresu, w ktorym podatnikowi
    przyslugiwala mozliwosc odliczenia vat (czyli od momentu zakupu auta do
    momentu, kiedy nie mogl juz dokonac odliczenia vat). A z tym zakupem i
    pozniejszym odliczeniem vat, to rzeczywiscie fajny przyklad. Rozumiem, ze
    poczatkowo nie zaliczyl do ST, bo przewidywal okres uzytkowania krotszy niz
    rok, tak ? Fajne, ale przeciez i tak czasami sie da wykluczyc ze odliczyl.

    > Przy kontroli. W trakcie DG albo "z okazji oglądania papierów
    > z zamknięcia DG".
    > Przecież VATu przy sprzedaży "na okazjonalny PIT" (czytaj:
    > "wyprowadzonego z DG") nie odprowadzasz przy sprzedaży a w
    > momencie "wyprowadzenia" - czyli np. zamknięcia DG :]

    Podam kontrprzyklad (nie wiem czy dobry). Samochod wykreslany z EST, ale nie
    sprzedawany. DG nie likwidowana. Przy wykresleniu z EST nalezy odprowadzic
    vat (zakladajac, ze wczesniej byl odliczony) ?

    > Moment, moment: z 1998 ? A nie wyszło czasem że "tak ogólnie" do
    > 31.XI br masz je mieć ??

    Wiem wiem, tak sobie tylko zartuje :-). Jakbym juz wywalal to wszystko, a
    nie tylko 1998 rok :-]. I nie do 31 XI (bo to tak jak do 'swiety nigdy'
    tylko 31 XII, ze sie tak czepie dla zasady na koniec postu. ;P.

    marekz

  • 14. Data: 2004-10-20 14:52:02
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    Dzięki wielkie,
    trochę miałem nadzieję, że pomieszczę wszystko, ale nie ma rady trzeba kupic
    jeszcze jedną szafę.

    pozdrawiam
    Jacek

  • 15. Data: 2004-10-20 15:54:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    > + przyslugiwala mozliwosc odliczenia vat (czyli od momentu zakupu auta do
    > + momentu, kiedy nie mogl juz dokonac odliczenia vat).

    Przecież powiadasz że wywalisz dowód zakupu samochodu.

> [...]
    > + poczatkowo nie zaliczyl do ST, bo przewidywal okres uzytkowania krotszy niz

    Nie. Nie zaliczył w KUP bo planował używanie dłużej niż rok tylko
    nie używał :] - ja wiem ? może jakąś skrzynkę chciał dołożyć
    żeby samochód był *zdatny do użytku* (to z ustawy :)) *w celu*
    DG ?

    >+ Fajne, ale przeciez i tak czasami sie da wykluczyc ze odliczyl.

    Jak ? Nie ma dowodu nabycia. Nie wiadomo kiedy *mógł* wystąpić
    "VAT do odliczenia"...

    [...]
    > + Podam kontrprzyklad (nie wiem czy dobry). Samochod wykreslany z EST, ale nie
    > + sprzedawany. DG nie likwidowana. Przy wykresleniu z EST nalezy odprowadzic
    > + vat (zakladajac, ze wczesniej byl odliczony) ?

    Oczywiście - coś dziwnego ??
    Art. 7.2 ustawy (o VAT)... W aktualnym stanie prawnym (idiotyzm, cóż
    poradzić) - "od wartości nabycia" !

    [...]
    > + XII, ze sie tak czepie dla zasady na koniec postu. ;P.

    A to co innego :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 16. Data: 2004-10-20 16:35:00
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > Przecież powiadasz że wywalisz dowód zakupu samochodu.

    Rozumiem, ze istnieje problem z ustaleniem jak bardzo dawno mogl podatnik
    ten vat odliczyc. Ale jesli us trzyma deklaracje vat-7, i w zadnym z
    miesiecy nie ma odliczenia dla srodkow trwalych (chyba zawsze byla taka
    rubryka w vat-7, jesli kiedys nie bylo, albo podatnik nie zaliczyl tego do
    srodkow trwalych poczatkowo i odliczyl vat jako od wyposazenia, to wtedy
    nieco gorzej, bo warunek ograniczajacy na sume odliczanego vat-u (mniej niz
    vat za to auto) musi byc spelniony dla calego odliczanego w danym miesiacu
    vat-u), to czasami da sie taka mozliwosc wykluczyc. A jesli us nie trzyma, a
    podatnik takze nie ma obowiazku (zakladajac, ze nigdzie taki obowiazek nie
    jest wprost sformulowany), to chyba powinno wystarczyc ewentualnie w takiej
    sytuacji oswiadczenie podatnika, nie ?

> [...]
    > nie używał :] - ja wiem ? może jakąś skrzynkę chciał dołożyć
    > żeby samochód był *zdatny do użytku* (to z ustawy :)) *w celu*

    Jesli odlicza jako vat zaplacony przy nabyciu srodkow trwalych, to wydaje mi
    sie mniejszym problemem, niz jak odliczy jako nie od srodka trwalego. W
    sensie latwiejszego zidentyfikowania tego w starych deklaracjach vat-7.

    > Jak ? Nie ma dowodu nabycia. Nie wiadomo kiedy *mógł* wystąpić
    > "VAT do odliczenia"...

    Idziemy w zaparte. Sprawdzamy deklaracje od poczatku istnienia podmiotu jako
    podatnika vat.

    > Oczywiście - coś dziwnego ??
    > Art. 7.2 ustawy (o VAT)... W aktualnym stanie prawnym (idiotyzm, cóż
    > poradzić) - "od wartości nabycia" !

    Aha, nie wiedzialem. Na szczescie ja mam na siebie auto i tylko wpisane do
    EST, bez odliczenia vat, to mam chyba troche wiecej mozliwosci manewru. Tzn.
    o "wartosci nabycia" slyszalem, ale nie o tym, ze pomimo nie sprzedania auta
    mam odprowadzac vat. naprawde to dziwne, bo potem jak go sprzedam to co, mam
    "zw" wpisywac ??

    marekz

  • 17. Data: 2004-10-21 08:11:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Oct 2004, MarekZ wrote:
    [...]
    > + A jesli us nie trzyma,

    Hm... a ma taki obowiązek ?
    Możliwość "Pan widoczeni nie złożył, tylko nie wykryliśmy na czas
    no to Pan mandatu nie dostał" ;) pomijając :)

    > + a podatnik takze nie
    > + ma obowiazku (zakladajac, ze nigdzie taki obowiazek nie jest wprost
    > + sformulowany),

    Nie ma.

    > + to chyba powinno wystarczyc ewentualnie w takiej sytuacji
    > + oswiadczenie podatnika, nie ?

    Nie. IMO oczywiście.
    Podstawą sporządzenia deklaracji VAT są UDOKUMENTOWANE dochody
    i wydatki. Przecież na tej zasadzie można by *w ogóle* nie
    trzymać żadnych faktur zakupu... !

> [...]
    > + sensie latwiejszego zidentyfikowania tego w starych deklaracjach vat-7.

    To zgoda. Problem w tym (IMHO) że nie sposób wskazać *żadnego* okresu
    czasu w którym podatnik *mógł* nabyć samochód, nie zaliczyć go (jeszcze)
    do DG (odliczając VAT) a następnie dopiero poddać amortyzacji.

> [...]
    > +
    > + Idziemy w zaparte. Sprawdzamy deklaracje od poczatku istnienia podmiotu jako

    Sam wskazałeś że chyba jednak "nie ma obowiązku" :)

> [...]
    > + o "wartosci nabycia" slyszalem, ale nie o tym, ze pomimo nie sprzedania auta

    No, jak "wyprowadzasz z DG" to nie widzę możliwości uznania za coś innego
    niż "przeznaczenia na potrzeby osobiste" :]

    > + naprawde to dziwne, bo potem jak go sprzedam to co, mam "zw" wpisywac ??

    W co ?
    Bo podejrzewam że masz zamiar wystawić fakturę ;)
    A przecież to jest już *twój osobisty* samochód ! - nie "firmowy".

    Bardzo proszę o korektę w razie błędu, ale jeśli:
    - podatnik "przejmie" ST wykreślając go z EST do "własności osobistej"
    (z tego tytułu wystawi FW i odprowadzi VAT)
    - sprzeda go przed upływem 6 lat
    ...to wystawi RACHUNEK. Przecież sprzedaje "własność osobistą".

    Mylę się ? Sprzedający IMHO nie spełnia wtedy warunku bycia
    podatnikiem VAT z tytułu *tej transakcji* wg art. 15.1... a jak
    wiemy owo "tej transakcji" bywa istotne (np. PCC ! :)) !
    Ale *niezależnie* czy w czasie owych 6 lat DG zamknął czy nie - ów
    przychód liczy się jako "przychód z działalności" !! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)

  • 18. Data: 2004-10-21 09:32:00
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 19-10-2004 23:44, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > 1998 (operacje)
    > 1999 (30.IV podatek zapłacono)
    > 2000.XII.31 - upływa rok,
    > 2001 - drugi
    > 2002 - 3.
    > 2003 - 4.
    > 2004 - piąty. Ale 31.XII.2004 !!

    Pod warunkiem, że w 1998 nie miał straty rozliczanej w następnych latach.

    --
    xyz

  • 19. Data: 2004-10-21 10:20:51
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > Hm... a ma taki obowiązek ?
    > Możliwość "Pan widoczeni nie złożył, tylko nie wykryliśmy na czas
    > no to Pan mandatu nie dostał" ;) pomijając :)

    No daj spokoj, wykroczenia skarbowe przedawniaja sie chyba w najgorszym
    przypadku 3 lata... Wiec z tym mandatem to wiesz.

    > Nie. IMO oczywiście.
    > Podstawą sporządzenia deklaracji VAT są UDOKUMENTOWANE dochody
    > i wydatki. Przecież na tej zasadzie można by *w ogóle* nie
    > trzymać żadnych faktur zakupu... !

    A nie ma wprost okreslonego obowiazku "trzymania" przez te 5 lat od konca
    roku.... itd. ? Ja nie wiem, ja tylko dyskutuje sobie :-). Chodzi mi o to,
    zeby nie dokonywac rozszerzajacej interpretacji obowiazkow podatnika.

    > Sam wskazałeś że chyba jednak "nie ma obowiązku" :)

    No podatnik nie musi trzymac. Ale w us, to zapewne istnieje w formie
    elektronicznej, wiec zapewne jest trzymane. A jak nie jest, to co mnie to
    wlasciwie obchodzi ? Ja trzymalem "5 lat od konca roku...". Takie jest moje
    podejscie.

> [...]
    > Bo podejrzewam że masz zamiar wystawić fakturę ;)
    > A przecież to jest już *twój osobisty* samochód ! - nie "firmowy".

    Aha, czyli dla upewnienia sie. Gdyby zaistniala taka sytuacja, ze wykresle
    samochod z EST aby tam wpisac drugi (ten stary: faktura zakupowa na osobe
    fizyczna) nie zamortyzowany do konca, a za jakis czas go sprzedam, to mam
    wystawic rachunek jako osoba fizyczna, tak ? A nie FV jako firma ze stawka
    zwolniony. I ewentualny dochod (gdybym sprzedal z jakichs niezbadanych
    powodow drozej niz powinienem sprzedac uwzgledniajac to ile zamortyzowalem
    :) nie laczy sie z dochodem z DG (o ile to bedzie mialo jakiekolwiek
    znaczenie w momencie sprzedazy), tak ?

> [...]
    > (z tego tytułu wystawi FW i odprowadzi VAT)
    > - sprzeda go przed upływem 6 lat
    > ...to wystawi RACHUNEK. Przecież sprzedaje "własność osobistą".

    Rany boskie... 6 lat od czego ? :-) Lat czy miesiecy moze ? A co jak
    wczesniej ? :-)

> [...]
    > Ale *niezależnie* czy w czasie owych 6 lat DG zamknął czy nie - ów
    > przychód liczy się jako "przychód z działalności" !! :)

    Aha, czyli jednak sie laczy z przychodem z dg, tak ? I to niezaleznie od
    tego czy owa dg istnieje czy nie. Niezle pokrecone. :-)

    marekz

  • 20. Data: 2004-10-21 11:45:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Oct 2004, MarekZ wrote:

> [...]
    > + No daj spokoj, wykroczenia skarbowe przedawniaja sie chyba w najgorszym
    > + przypadku 3 lata... Wiec z tym mandatem to wiesz.

    No toż piszę "nie dostał" :)
    Celem jest wskazanie że jeśli US nie ma obowiązku (a sądzę że nie ma)
    aby *dla ciebie* trzymać deklaracje dotyczące "przedawnionych" podatków
    to nie masz jak się powołać na deklarację.
    Twoja w US "mogła zginąć lub pójść na makulaturę".
    A to co ty masz jako potwierdzoną kopię ? - owszem. Deklaracja.
    Tyle że prawdopodobne jest że to NIE jest ostateczna deklaracja
    - "skąd mamy wiedzieć ile razy Pan korygował TĘ deklarację" ? ;)
    Przypominam że powiadamiałem na grupie iż korektą korekty deklaracji
    sprowokowałem sobie "zaproszenie" do US :) - tak że nie jest niemożliwe
    że twoja kopia to też dopiero "początek deklaracji" :]

> [...]
    > +
    > + A nie ma wprost okreslonego obowiazku "trzymania" przez te 5 lat od konca

    Nie przypominam sobie :)

    > + Ja nie wiem, ja tylko dyskutuje sobie :-). Chodzi mi o to,
    > + zeby nie dokonywac rozszerzajacej interpretacji obowiazkow podatnika.

    Doceniam :)

> [...]
    > + wlasciwie obchodzi ? Ja trzymalem "5 lat od konca roku...". Takie jest moje

    No to jest prawidłowe. "Wystawi Pan f-rę 22% VAT bo to jest zasada ogólna
    i takie jest nasze podejście" ;) Do stosowania "zw" trzeba SAMEMU umieć
    wykazać że zostały zachowane stosowne warunki...

    [...]
> [...]
    > + wystawic rachunek jako osoba fizyczna, tak ? A nie FV jako firma ze stawka

    Nie dam głowy. Ale na mój rozum jest kłopot: samochód jest "osobisty",
    więc powinien być rachunek. Z drugiej strony - NIBY jest to "dochód
    z DG"... ale przecież jakbyś ZAMKNĄŁ DG i przestał być podatnikiem
    VAT, to statusu samochodu to nie zmieni.
    Ciekawym innych opinii :)

> [...]
    > + nie laczy sie z dochodem z DG (o ile to bedzie mialo jakiekolwiek znaczenie w

    Lączy się.
    Zauważ że podatek dochodowy i VAT to podatki *odrębne*.
    I przyznam że JEST zgryz :[ - trzeba określić czy ma być f-ra i "zw"
    czy też rachunek - i PCC !
    Owszem, ja MAM wątpliwości :]

    [...]
> [...]
    > + > - sprzeda go przed upływem 6 lat
    > + > ...to wystawi RACHUNEK. Przecież sprzedaje "własność osobistą".

    Od wykreślenia z ewidencji środków trwałych.

    > + Lat czy miesiecy moze ?

    ...kpisz czy podpuszczasz ? ;) Albo do ustawy ci się nie chce
    zajrzeć ? ;> Ustawa nigdzie w tym kontekście nie przewiduje
    6 miesięcy, co najwyżej pół roku ;> (BTW: trzeba zajrzeć do
    K.C. czy to 'ustawowo przewidziana regulacja'[1])

    ++++
    Art. 10. 1. Źródłami przychodów są:
    8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
    d) innych rzeczy,
    d) innych rzeczy,

    - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności
    gospodarczej i zostało dokonane [...] a innych rzeczy - przed
    upływem pół roku
    2. Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia:
    3) składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1,
    z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały
    wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem
    miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku
    zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia,
    nie upłynęło 6 lat.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Art. 14. 1. Za przychód z działalności, o której mowa w art.
    10 ust. 1 pkt 3, uważa się [...]
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    1) przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby
    związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu
    działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:
    a) środkami trwałymi,
    [..."b" są wyposażenia - ale od wyposażenia płaci się ryczałtowy
    podatek przy zamykaniu DG, tak że PÓŹNIEJ już NIE SĄ jako
    "wykorzystywane"...]
    c) wartościami niematerialnymi i prawnymi

    - ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych
    i prawnych, w tym także [...]
    ----

    > + A co jak wczesniej ? :-)

    ...właśnie chodzi o to JAK WCZEŚNIEJ !

    [1] - owszem, bo np. ustawa o VAT zawiera co najmniej jeden termin
    NIE opisany w K.C. - kwartał mianowicie - i później są spory
    oraz 'interpretacje', nie wiedzieć po co :[

> [...]
    > + Aha, czyli jednak sie laczy z przychodem z dg, tak ? I to niezaleznie od tego
    > + czy owa dg istnieje czy nie. Niezle pokrecone. :-)

    Tak, w tym się zgadzamy :)
    Ale NIM tak zapisano były jeszcze dziwniejsze interpretacje: wynikało
    mianowicie że nie dość iż nie liczyło się 'kiedy' (np. 20 lat po
    zamknięciu DG...) to jeszcze wystarczyło aby US wykazał że "podatnik
    wykorzystywał ST w DG" (na przykład raz coś policzył na "swoim"
    komputerze albo użył "osobistej" kosiarki...) - bo nie było zapisu
    o "ujętych w ewidencji" !!
    Te "interpretacje" przyjmowały postać wyroków sądowych przeciw
    konkretnym podatnikom, żeby była jasność...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (memoriał, KPiR, VAT, ZUS)