    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Odmowa wystawienia faktury
    Date: Mon, 29 Dec 2003 15:26:20 +0100

    Użytkownik Marcin napisał:

    > Witam,
    >
    > Czy uslugodawca moze odmowic wystawienia faktury?
    >
    > Mam konkretnie taka sytuacje. Podpisalem umowe na dostarczanie internetu do
    > mieszkania, w ktorym mam zarejestrowana dzialalnosc gospodarcza. Chcialbym
    > go sobie wliczac w koszty prowadzenia dzialalnosci. Umowa zostala oczywiscie
    > spisana na moja firme. Tymczasem operator (duza firma z pierwszej piatki
    > sieci kablowych) odmowila mi wlasnie wystawienia faktury. Tlumaczenie bylo
    > takie: "nie mozemy wystawic faktury, bo mamy zakaz z centrali; zreszta nie
> [...]

    Jeżeli nie sa płatnkiem VAT to faktycznie nie maja prawa wystawiać
    faktur. Ale maja obowiązek wystawic rachunek.

    Pytanie czy aby na pewno nie są? Jeżeli to duża fima to jest mało
    prawdopodobne żeby nie przekroczyła obrotu 10tys euro w roku.
    A bycie ZPCHr nie ma wiekszego znaczenia dla Ciebie jako klienta i nie
    determinuje tego czy ktos jest czy nie jest VATowcem.
    Ale raczej jest, bo sporo korzyści z bycia ZPCHr związana jest z VATem.
    W sumie nigdy sie temu zbliska nie przygladałam. Cos mi świta że ZPCHr
    musi byc VATowecem. W każdym razie nie spotkałam nievatowego ZPCHru w
    mojej karierze.

    Co by nie było, muszą wystawić albo fakturę (jeżeli to VATowiec) albo
    rachunek (jeżeli nieVATowiec). Potwierdzenie wpłaty to za mało.

    Wystawianie faktur VAT reguluje ustawa o PTU.
    A konkretnie ten kawalek jest dla Ciebie istotny:

    "Art. 32. 1. Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, obowiązani są wystawiać
    fakturę stwierdzającą w szczególności sprzedaż towarów, jej datę, cenę
    jednostkową bez podatku, wartość sprzedaży, kwotę podatku, kwotę
    należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.
    2. Podatnicy świadczący usługi, w tym również w zakresie handlu i
    gastronomii, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w
    ust. 1, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.
    Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia
    faktury.

    A więc kim bys nie był, na żadanie maja wystawic fakturę, o ile nie
    zrobili tego bez wezwania.

    O wystawianiu rachunków mówi Ordynacja Podatkowa:
    Art. 87. § 1. (177) Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej,
    podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie
    kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie
    sprzedaży lub wykonanie usługi.

    A co musi znaleźc się na rachunku regluje rozporządzenie MF do Ordynacji
    Podatkowej: (nie dotyczy to faktur VAT, te maja osobne przepisy w tym
    względzie)

    "§ 16. 1. Rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie
    usługi zawiera co najmniej:
    1)imiona i nazwiska (nazwę albo firmę) oraz adresy sprzedawcy i
    kupującego badź wykonawcy i odbiorcy usługi;
    2)datę wystawienia i numer kolejny rachunku;
    3)odpowiednio wyraz "ORYGINAŁ" albo "KOPIA";
    4)określenie rodzaju i ilości towarów lub wykonanych usług oraz ich
    ceny jednostkowe;
    5)ogólną sumę należności wyrażoną liczbowo i słownie;
    6)czytelny podpis wystawcy rachunku oraz odcisk pieczęci wystawcy
    rachunku, jeżeli się nią posługuje."

    Jeżeli potwierdzenie zapłaty spełnia te wszystkie kryteria to może
    zostać uznane za rachunek nawet bez nagłówka (jak widać nagłówek
    "RACHUNEK" nie jest wymagany) al to ciągle troche naciagane bo pewnei ma
    nagłówek Kasa Przyjmnie.
    To wszystko tylko pod warunkiem że to nie jest jednak VATowiec. Wtedy
    patrz wyżej ;-)

    Co by nie było mają obowiązek wystawic rachunek w znaczeniu ogólnym
    (tzn. rachunek bez VATu lub fakturę).

    Na postrach mozna im dołozyć przepis Kodeksu Karnego Skarbowego (jak cos
    ma "karny" w nazwie to jakos bardziej ludzi przekonuje ;-) )

    "Art. 62. § 1. Kto wbrew obowiązkowi nie wystawia faktury lub rachunku
    za wykonanie świadczenia albo odmawia ich wydania,podlega karze grzywny
    do 180 stawek dziennych."

    Mysle ze na panienki z okienka powinno podziałać, a jeżeli nie to trzeba
    będzie machnąć pisemko do centrali.

    W razie czego daj znać, zmajstrujemy Ci coś ładnego ;-)

    Właśnie niedawno pisałam do jednego adwokata co to nie chciał wystawic
    faktury "bo nikt nie mówił że będzie chciał fakturę" więc jestem w
    temacie ;-)
    Żeby było smieszniej, jego klientem była spółka z o.o., z zasady podmiot
    gospodarczy a juz na pewno nie podpadający pod kategorie osób fizycznych
    nieprowadzacych DG, a adwokat prowadził jej sprawę gospodarczą, nie mógł
    więc takiego szczegółu przeoczyć.
    Zebrałam do kupki wszystkie te parafgrafy i zrobiłam ładną broszurkę
    informacyjną z delikatną sugestia że US może ja dostać także jak nie
    zobaczymy faktury.
    Fakturka pojawiła się 4 dni po wysłaniu poleconego. Przyniesiona w
    zębach ;-) To juz drugi adwokat na moim sumieniu ;-))) Kioskarzy i
    innych sklepikarzy co to "bo ja juz nabiłem na kasę" nie liczę ;-)

    Jednak co by nie było jest to krok dośc drastyczny.
    Drastyczniejsze jest tylko wysłanie niewinnego pytania do US z podaniem
    wszystkich danych kontahenta. Po takim zagraniu koniec z dalszymi
    kontaktami handlowymi jeżeli tylko kontrahnt ma wybór w tej kwestii.
    Ale tu właśnie z duzymi "poszechnymi" jest łatwiej bo nie moga odmówic
    świadczenia usług "bo tego Pana nie lubimy".

    Do tej metody nigdy nie musiałam sie uciekać na szczęście. Kończyło się
    zawsz na dokształcaniu z zakresu KKS ;-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl