    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Osoba wspolpracujaca i wynagrodzenie
    Date: Sat, 3 Dec 2005 10:02:37 +0100

    On Sat, 3 Dec 2005, cef wrote:

    > Zakładam, ze jesteś pełnoletni i nie dotyczy Cię
    > artykuł z pdof dotyczący wyłączenia z kup
    > kosztów pracy najbliższej rodziny.
    [...]
    > Wydaje mi się, że jeśli jest umowa o pracę,
    > to należy odprowadzać składki od niej.
    > Może Gotfryd to rozwikła :-)

    Gotfryd może najwyżej zawikłać za pomocą używania porównań :)
    Już się robi ;)
    Popatrz na to tak: czy umowa o dzieło, tj. spełniająca wszelkie
    wymogi K.C. w zakresie "dzieła" będzie rozliczona podatkowo
    jako umowa o dzieło ?
    Pomijając już sprawę DG, nawet jeśli będzie to umowa wykonywana
    osobiście - okazuje się ze nie.
    Że może to być dochód z praw majątkowych (w szczególności autorskich).
    Bo istnienie przepisu szczegółowego wewnątrz ustawy (tu: PDoOF,
    w przypadku omawianym zaś w temacie - o SUS) ma pierwszeństwo
    przed zasadami ogolnymi i tym samym cywilistyczną klasyfikacją
    umowy (ona *NIE PRZESTAJĄC* być umową o dzieło TRAKTOWANA jest
    inaczej).

    IMO tu też tak jest: umowa o pracę umową o pracę i wszystkie wymogi
    KP muszą być spełnione. Ale jest przepis szczegółowy w ustawie
    o SUS:
    +++
    Art. 8.
    1. Za pracownika uważa się osobę pozostającą w stosunku
    pracy, z zastrzeżeniem ust. 2. i 2a.
    2. Jeżeli pracownik spełnia kryteria określone dla osób
    współpracujących, o których mowa w ust. 11 - dla celów
    ubezpieczeń społecznych jest traktowany jako osoba współpracująca.
    ---

    Nie mam zamiaru rozstrzygać czy w opisywanym przypadku mamy
    do czynienia z prawidłowym określeniem osoby współpracującej,
    art.8 par. 11 określa że oprócz kryterium rodzinnego musi
    być spełniony warunek cyt: "jeżeli pozostają z nimi we wspólnym
    gospodarstwie domowym".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)