  • 21. Data: 2003-01-03 00:55:50
    Temat: Re: Podatek od oszczednosci w dzialalnosci gospodarczej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Dec 2002, pix wrote:
    [...]
    >+ Wniosek ?
    >+ IMHO wystawienie DW na operacje bankowe nie znajduje w zasadzie
    >+ podstawy prawnej.

    Nie zaprzeczam.
    Sprawa była już wałkowana (nie raz) - i dałem się już
    przekonać że poprawnie to pewnie nie jest.
    Prawdę mówiąc - suszyłem sobie głowę do momentu kiedy
    Maddy ładnie ujęła: "nieprawidłowo, ale nie nierzetelnie".

    Owszem, wydruk podbity własną pieczątką i z własnym
    autografem *IMHO* powinien być wystarczający.
    O papierze w innym poście :)

    Przyznam że rozpatruję rezygnację z tych nieszczęsnych
    DW z Nowym Rokiem :)

    [...]
    >+ Niestety tu z kolei zaraz wyskakuje p.12.3.2.d:
    >+ "podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji
    >+ gospodarczych".
    >+ Pozostaje sprawą otwartą co pan minister miał na myśli używając tutaj
    >+ liczby mnogiej zamiast pojedynczej, a tego chyba nikt nie wie -
    >+ przypuszczam, że łącznie z nim samym :-(
    >+ Równie dobrze mogą to być
    >+ - albo osoby wyłącznie "po stronie" podatnika
    >+ - albo dwie osoby po dwóch stronach operacji gospodarczej

    Nie: ewidentnie DW jak sama nazwa wskazuje jest
    zawsze wystawiane po *jednej* stronie (dowód jest
    "wewnętrzny" !).
    A o jakie podpisy chodzi ?
    Ano rzut oka na druczek ujawnia:
    - kto sporządził
    - kto zaakceptował (zatwierdził)

    Na własnej delegacji chyba też ci nikt z obcej firmy
    pieczęci nie przybija ? :)

    >+ Wykładnia uwzględniająca "racjonalność prawodawcy" (ha ha) sugerowałaby
    >+ raczej to drugie - chyba że liczbę pojedynczą uznamy za szczególny
    >+ podzbiór liczby mnogiej :-)))

    O nie - rzetelnie dwa autografy na każde DW ;) (te same :))

    >+ pozd.Pix

    wzajem, Gotfryd

  • 22. Data: 2003-01-03 01:02:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Dec 2002, Sark wrote:
    [...]
    >+ Jak już chcesz być tak rozporządzeniowo koszerny :)) to pozostaje ci
    >+ drukowanie ze strony mbnaku potwierdzenia każdej pierdoły ale czy dla 1 zł
    >+ czy kilku to sie opłaci, tuszu i papieru szkoda (każdy wydruk to jedna
    >+ kartka A4).

    A to IMHO przesada :)
    1. Operacje "typu ZUS" (czyli stanowiące znaczącą podstawę
    księgowania lub wliczenia w PIT) drukuję w skali 1/2, na kartce
    mieszczą się cztery 'strony'
    Funkcję taką ma część drukarek, nie posiadający mogą
    rozpatrzeć: www.fineprint.com albo coś podobnego.
    2. "Drobne", czyli koszty i odsetki - drukuję tylko listę
    operacji (tu Inteligo ma przewagę: łatwo wyfiltrować,
    jeśli "normalnie" nie robi się przelewów po 3 złote :))

    >+ Pozdrawiam

    Wzajemnie - Gotfryd

  • 23. Data: 2003-01-03 01:10:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 31 Dec 2002, pix wrote:
    [...do Pixa...]
    >+ No tak. Okazuje się, że jego również dotyczą wymogi p.12.3.2, czyli
    >+ znowu te nieszczęsne podpisy i jeszcze numeracja.
    >+ Chyba punkt dla mnie :-)

    DW numerację ma, chyba wiesz ??
    A podpisy...coż, trzeba podpisywać dwa razy :] (i żeby
    była jasność: nie żartuję tylko tak robię :))
    [...]
    >+ Minister mówi jednak tylko o dowodach _opłat_ pocztowych i bankowych.

    Zapamiętujemy...

    >+ Jakby nie patrzeć przychód odsetkowy nie jest jednak opłatą!
    >+ Chyba drugi punkt dla mnie ;-)

    To *jest* problem :[, prawda.
    [...]
    >+ po pierwsze - w rozporządzeniu nie funkcjonuje pojęcie "wyciągu
    >+ bankowego".

    Nie występuje - a po co, skoro *wszystkie* dowody
    "opłat bankowych i..." się zalicza ? :)

    >+ po drugie - minister nie dał przyzwolenia na takie zastosowanie DW,

    To prawda.
    Ale Maddy rzekła - taki "zbędny" DW, jasno opisany, raczej
    nie powinien stać się powodem zarzutu o nierzetelność.
    Owszem, może ktoś ponarzekać na "zbędność".... jeśli
    *tylko* ponarzeka, a ma *na coś* ponarzekać - to chyba
    lepiej jak na zbędny DW niż na co innego :[
    [...]
    >+ Wiem, że to założenie bardzo wątpliwe, ale wszystkie sądy się nim jednak
    >+ posługują więc (wbrew wewnętrznym oporom) my też powinniśmy.

    Zgoda :)

    >+ > > raczej to drugie - chyba że liczbę pojedynczą uznamy za szczególny
    >+ > > podzbiór liczby mnogiej :-)))

    No a jak inaczej :)
    Czy zero to liczba ? ;)

    pozdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2003-01-03 01:14:43
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    > 1. Operacje "typu ZUS" (czyli stanowiące znaczącą podstawę
    > księgowania lub wliczenia w PIT) drukuję w skali 1/2, na kartce

    Mój Epson cosik takiego ma i dwie strony na kartce jak i 4-ry ale przecież w mbanku
    (przy okazji ZUS) to każdy 51,52,53 (no i każde
    inne potwierdzenie) zgłasza się indywidyalnie do druku więc wychodzi mi że hmm ....
    manipulujesz kartką :)) tzn. ustawiasz na 1/2 i
    najpierw druk 51 a potem kartę obracasz i wkładasz jeszcze raz (czystą połową) ...
    chyba że twoja jest inteligentniejsza i zbiera
    wszystko z bufora :))

    > nie posiadający mogą
    > rozpatrzeć: www.fineprint.com albo coś podobnego.

    mam ale sprawdzę

    > 2. "Drobne", czyli koszty i odsetki - drukuję tylko listę
    > operacji

    Jeżeli jest z tego samego dnia (operacje czy księgowanie) to OK ale jak ostatniego
    dnia miesiąca na ten przykład to zdrowo Pix'owi
    podpsdniesz :))

    Sark

  • 25. Data: 2003-01-03 10:58:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jan 2003, Sark wrote:
    [...]
> [...]
    >+ inne potwierdzenie) zgłasza się indywidyalnie do druku więc wychodzi
    [...] ... chyba że twoja jest inteligentniejsza i zbiera

    Owszem, buforuje :)
    Niemniej FinePrint jest chyba najwygodniejszy.

> [...]
    >+ Jeżeli jest z tego samego dnia (operacje czy księgowanie) to OK
    >+ ale jak ostatniego dnia miesiąca na ten przykład to zdrowo Pix'owi

    Ekm... podpadam :)
    Jestem świadom że formalnie KPiR powinno mieć wszystkie
    wpisy day-by-day :(, ale jestem również ciekaw kto wpisuje
    tą metodą opłaty (np. za przelewy) jeśli robi to z wyciągu
    zbiorczego ? Kilka/kilkanaście/kilkadziesiąt pozycji
    KPiR, każda po 1,49 albo podobnie...

    >+ Pozdrawiam

    Wzajem :), Gotfryd

  • 26. Data: 2003-01-03 13:36:54
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Ekm... podpadam :)

    Jeśli chodzi o mnie to spoko - mogę przymknąć na to oko ;-)
    Tyle tylko, że ja nie jestem urzędasem.

    pozd.Pix

  • 27. Data: 2003-01-03 13:38:53
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > DW numerację ma, chyba wiesz ??
    > A podpisy...coż, trzeba podpisywać dwa razy :] (i żeby
    > była jasność: nie żartuję tylko tak robię :))

    OK - DW ma numerację i dwa podpisy.
    Tym niemniej pisałem o "dowodach opłat bankowych" zgodnie z p.13.4,
    które same w sobie DW chyba raczej nie są.
    Banki (przynajmniej te z którymi mam przyjemność) wyciągów numerować
    jakos nie raczą, o podpisach już nie wspominając.

    > Nie występuje - a po co, skoro *wszystkie* dowody
    > "opłat bankowych i..." się zalicza ? :)

    Ano nie wszystkie, a tylko takie które spełniają wymogi p.12.3.2 i tutaj
    IMHO leży cały problem.

> [...]
    > *tylko* ponarzeka, a ma *na coś* ponarzekać - to chyba
    > lepiej jak na zbędny DW niż na co innego :[

    Zgoda, ale z zastrzeżeniem owych 0.5%, o których piszę w innym
    miejscu.
    Zresztą tak czy inaczej chyba nie ma na to zgodnego z przepisami sposobu
    pewnego na 100% i zawsze można sie do czegoś przyczepić jeśli
    zajdzie taka potrzeba.

    > No a jak inaczej :)
    > Czy zero to liczba ? ;)

    W kwestaich podatkowych niestety różnie z tym bywa, czego ładnym
    przykładem może być np. logika leżąca u podstaw odmowy rezygnacji ze
    zwolnienia z VAT w pierwszym roku działalności ;-)

    pozd.Pix

  • 28. Data: 2003-01-03 13:38:57
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > Prawdę mówiąc - suszyłem sobie głowę do momentu kiedy
    > Maddy ładnie ujęła: "nieprawidłowo, ale nie nierzetelnie".

    Hmm... nie chciałbym wprowadzać konfuzji w tej sprawie, lecz minister
    obwarował rzetelność księgi jeszcze dodatkowymi wymogami oprócz
    odzwierciedlania stanu rzeczywistego.
    W omawianej kwestii powinien nas zainteresować p.11.4.1, a szczególnie
    wymieniany tam limit 0.5% błędnie wpisanego przychodu.
    IMHO otwiera się tu szerokie pole do popisu, zwłaszcza w odniesieniu do
    podatników mających nieszczęście tenże próg przekroczyć.

    > Przyznam że rozpatruję rezygnację z tych nieszczęsnych
    > DW z Nowym Rokiem :)

    A na rzecz czego ?
    Znalazłeś może jakiś lepszy sposób ?

    > [...]
    >
    > Nie: ewidentnie DW jak sama nazwa wskazuje jest
    > zawsze wystawiane po *jednej* stronie (dowód jest
> [...]

    No tak, ale piszesz o DW, a ja mówiłem o "innych dowodach" wg p.13.5
    mając na myśli wydruk wyciągu bankowego, który żadnych podpisów nie
    zawiera.
    Chcesz się na nim podpisać 2x, tzn. 1x jako "sporządził" a drugi raz jako
    "zatwierdził" ? ;-)

    pozd.Pix

  • 29. Data: 2003-01-04 14:03:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jan 2003, pix wrote:
    [...]
    >+ OK - DW ma numerację i dwa podpisy.
    >+ Tym niemniej pisałem o "dowodach opłat bankowych" zgodnie z p.13.4,
    >+ które same w sobie DW chyba raczej nie są.

    Jasne że nie - skoro wystawione przez bank dla mnie to
    bynajmniej nie "wewnętrzne". No, chyba że bank byłby mój ;> !
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Ano nie wszystkie, a tylko takie które spełniają wymogi p.12.3.2 i tutaj

    Sprzeciw :)
    Par.13 i 14 wymaga oznaczenia "numerem lub w inny sposób" ! :)
    IMHO "wyciąg operacji z konta numer xxxx-zzzz za miesiąc luty 2002"
    jest takim oznaczeniem :)
    Powiedz mi, czy jeśli dokonujesz wpłaty czynszu na podstawie
    nienumerowanej książeczki opłat czynszowych to to nie będzie
    dowód wpłaty ?

> [...]
    >+
    >+ Zgoda, ale z zastrzeżeniem owych 0.5%, o których piszę w innym

    Dla porządku: 0,5% jest poza konkursem, takoż posiadanie
    materiałów handlowych nie wpisanych do ewidencji zakupu,
    takoż...[inne].
    Oczywiście chodzi *wyłącznie* o fakt wystawienia zbędnego
    DW, nawet jeśliby owo DW dokumentowało 100% wydatków
    w chwili kontroli :) - ale pod warunkiem że opis na DW
    jest jednoznaczny i zaksięgowanie jednorazowe :]

    >+ Zresztą tak czy inaczej chyba nie ma na to zgodnego z przepisami sposobu
    >+ pewnego na 100% i zawsze można sie do czegoś przyczepić jeśli
    >+ zajdzie taka potrzeba.

    Ano tak. Już pisałem - jeśli chodzi tylko o to, że można
    pomarudzić...to OK :) Gorzej jeśli są podstawy do przegrania
    odwołań :(

    [...]
    >+ W kwestaich podatkowych niestety różnie z tym bywa,

    A prawda, prawda. Ale tam wyskakuje sprawa zdefioniowania
    o *jakie* liczby chodzi (ułamkowe nie, skoro o latach mowa,
    a między całkowitymi i naturalnymi różnica jest, m.in.
    obejmująca zero :)).

    >+ pozd.Pix

    wzjm, Gotfryd.
    BTW: też byłbym za wymogiem używania ściśle zdefiniowanych
    pojęć i relacji w ustawach :], nie byłoby częsci problemów
    podatkowych ("czy kwartał może zaczynać się w listopadzie"),
    z ruchem drogowym ("czy ruch okrężny to jazda na wprost oraz
    czy należy migać na zakręcie") itp...

  • 30. Data: 2003-01-04 14:07:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jan 2003, pix wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Hmm... nie chciałbym wprowadzać konfuzji w tej sprawie, lecz minister
    >+ obwarował rzetelność księgi jeszcze dodatkowymi wymogami

    Dla formalności: stosowałem "zwykłą" logikę przy wypowiedzi,
    z czego powinno wynikać *tylko* tyle że *w omawianym przypadku*
    nie da się zastosować "nierzetelności" :)
    [...]
    >+ > Przyznam że rozpatruję rezygnację z tych nieszczęsnych
    >+ > DW z Nowym Rokiem :)
    >+
    >+ A na rzecz czego ?
    >+ Znalazłeś może jakiś lepszy sposób ?

    Autograf i pieczątka wprost na wydruku. Numer transakcji tam jest.

    [...]
> [...]
    >+ zawiera.
    >+ Chcesz się na nim podpisać 2x, tzn. 1x jako "sporządził" a drugi raz jako

    Będę przemyśliwał ;), ale IMHO raz wystarczy.
    Zauważ że inaczej faktura wewnętrzna VAT byłaby niezgodna z omawianym
    par.12.3.d, przecież na niej jest *jeden* podpis !!

    >+ pozd.Pix

    wzjm, Gotfryd