  • 11. Data: 2011-04-10 12:27:01
    Temat: Re: Sprzedaż na Allegro a koszty wysyłki
    Od: "Marek" <brak@email_no_spam>

    Użytkownik "WAM" <n...@n...nopl.pl> napisał w

    > Faktura z Poczty Polskiej jest "nie tak".
    > Jak ją zobaczysz to zrozumiesz.
    > Tam jest 20 zł VAT zw. A u Ciebie bedzię 20 zł + VAT 23%.

    Przyznaję, że nie wiedziałem o tym iż poczta ma wysyłki na stawce zw.
    Przyszła mi do głowy jeszcze inna myśl i chętnie przeczytam Wasze zdanie na
    ten temat.
    Mianowicie wystawianie aukcji z wysyłką gratis w opisie a koszt wysyłki
    wliczyc sobie cenę ostateczną dla klienta.
    Czy w takiej sytuacji mogę sobie księgować faktury od firm kurierskich w
    koszty, jednocześnie nie dołączając na paragonie pozycji wysyłka ?

    Pozdrawiam
    Marek

  • 12. Data: 2011-04-10 16:39:02
    Od: molla <m...@g...com>

    Ale dlaczego tak bardzo bronisz się przed dodaniem pozycji przesyłka
    na kasie?
    jeśli jednak koniecznie chcesz tego uniknąć to nie widzę zupełnie
    przeszkód, żeby informować klienta o przesyłce wliczonej w cenę
    produktu, albo jak wolisz obstawać przy magicznej sile słowa gratis.

    > Rozumiem e przy wliczeniu przesy ki w cene towaru i wybicie jako jednej
    > pozycji "towar z wysy k " vat mo e by mniejszy.

    Wliczenie kosztu przesyłki w cenę nabiera znaczenia, gdy sprzedajesz
    rzeczy ze stawką inną niż 23%.

  • 13. Data: 2011-04-10 17:10:12
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Sun, 10 Apr 2011 14:27:01 +0200, "Marek" <brak@email_no_spam>
    wrote:

> [...]
    >Czy w takiej sytuacji mogę sobie księgować faktury od firm kurierskich w
    >koszty, jednocześnie nie dołączając na paragonie pozycji wysyłka ?
    A materialy biurowe/uslugi telekomunikacyjne/internetowe/paliwo do
    samochodu/itp itd. niezbedne do dzialalnosci ksiegujesz w koszty
    "zawsze", czy tylko wtedy gdy je wykazesz Klientowi jako osobna
    pozycja na paragonie/fv? :)

    Czy widzisz roznice w tym czy zrobisz towar za 50 zl + 23% VAT, czy
    zrobisz towar 30 zl + 23%, wysylka 20 zl + 23%?

    WAM

  • 14. Data: 2011-04-11 15:21:40
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > On Fri, 8 Apr 2011, cyklista wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Przyjąłem.
    > Po coś w końcu grupa jest "dyskusyjna" :D
    > Składam apelację i proszę Wysoki Sąd o skierowanie sprawy do
    > ponownego rozpatrzenia.

    Ponownie sprawę rozpatruję

    > Bo sprzedaż jest de facto jedna.
    > Usługa nie jest przecież świadczona osobno.
    > Patrz pytanie niżej :)

    Sprzedaż jedna tylko pytanie czego?
    Patrz poniżej :-)

> [...]
    > przekonaniem) sprzedawcy nie stanowi kryterium oceny prawidłowości
    > (lub nieprawidłowości) wyznaczenia stawki VAT.
    > Jeśli VAT od tej transakcji powinien wynieść 8%, to IMO powinien,
    > fakt błędnego "rozpisania" stanowi podstawę do ew. korekty
    > wpisów, ale nie korekty VATu.
    > Przy zapisaniu niewłaściwego VATu (23% od części transakcji,
    > która powinna być objęta stawką 8%) mamy do korekty transakcje
    > (jako zdarzenia) *oraz* kwoty, przy zastosowaniu własciwej stawki
    > mamy do korekty transakcje i ich kwoty, ale nie kwoty łączne
    > (->bez korekty deklaracji w razie potrzeby skorygowania).

    Jeśli sprzedażą była "bułka z dostawą do domu" to wszystko jest dobrze
    Ale jeśli ja sprzedaję "bułkę", którą można odebrać osobiście lub też
    zapłacić za dodatkową usługę "dostawa do domu" i czekać na nią z
    masełkiem to wygląda to inaczej według mnie.

    > To, że US może mieć - w pierwszym przybliżeniu - odmienne zdanie,
    > kierując się opisaną przez Ciebie wersją "skoro podatnik wpisał
    > dwie pozycje", owszem, jest dla mnie zrozumiałe - tyle, że

    Moja wersja nie jest "bułka z dostawą" a "bułka" z różnymi opcjami jej
    otrzymania osobno opłacanymi

    Sedno problemu u mnie tkwi właśnie w rodzaju oferty sprzedaży, gdybym
    nie miał odbioru osobistego to było by tylko "bułka dostarczona do domu"?

    > Na mój gust, czym najwyżej grozi takie postępowanie,
    > to pasjonujące postępowanie przed WSA/NSA, przy czym
    > obstawiam wynik jak wyżej ;) (uchylenie "domniemanej"
    > ewentualnej decyzji o podwyższeniu VAT).
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Gdybym był bardziej pewny twojej analizy to bym zrobił taką korektę
    deklaracji za ostatni rok i wniósł o zwrot paru tysięcy vatu. Chociaż z
    drugiej strony złożenie takiej korekty i żądanie zwrotu vatu wiąże się
    ze 100% kontrolą, więc jedyne co ryzykuje to koszt policzenia i złożenia
    takiej korekty bo pieniędzy i tam wcześniej nie dostanę na konto więc
    zwroty, ponowne korekty i odsetki mi nie grożą. Chyba że grozi mandat za
    błędna deklarację.

    ps. rozważmy tez druga wersję która u mnie niestety występuje i może
    diametralnie zmienić kwestię vatu. To nie ja sam pakuje i wysyłam tylko
    zawoże do innej firmy, która to robi i wysyła w moim imieniu, oraz
    oczywiście wystawia fakturę za "pakowanie i wysyłkę" z vatem 23%, a ja
    tyle samo nabijam pojedynczo klientom na paragony. Chyba że to nie ma
    znaczenia i ten vat z paragonów powinienem skorygować a oczywiście vat z
    faktury odliczać normalnie.

  • 15. Data: 2011-04-13 11:58:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 11 Apr 2011, cyklista wrote:

> [...]
    > zapłacić za dodatkową usługę "dostawa do domu" i czekać na nią z masełkiem to

    Wygląda inaczej i dotąd się zgadzamy.
    Różnica w prezentacji zdarzenia, albo jak kto woli - próby prawnej
    interpretacji, jest krok dalej.

    Teraz moje:
    Klient ma do wyboru dwie różne oferty, fakt zawarcia ich w jednej
    "ofercie allegro" jest bez znaczenia.
    Może mianowicie kupić towar A i odebrać go w cenie X, albo
    kupić towar A z dostawą w cenie Y.
    Nie jest dostępny ani *oddzielny* "odbiór samodzielny" w cenie
    0 zł (doliczanej do ceny podstawowej) ani "dostawa" w cenie
    (Y-X).
    Może wybrać albo *jedną* *kompleksową* ofertę, albo *drugą*,
    również kompleksową. Nie ma mowy o "sprzedaży składników luzem".

    > Moja wersja nie jest "bułka z dostawą" a "bułka" z różnymi opcjami jej
    > otrzymania osobno opłacanymi

    Ale każda z tych "opcji" jest po prostu jedną z ofert, które dostaje
    klient. Mamy coś, co konstrukcyjnie przypomina tzw. "umowę ramową",
    a w niej konkretne implementacje transakcji.
    Poszczególne implementacje mogą nigdy nie zajść, a mimo to "umowa
    ramowa" będzie wykonywana. Ale powodem jest fakt, że stanowi
    ona de facto "umowę o zawarcie umowy" (tak jak tzw. umowa przedwstępna)
    - i taką umową będzie wygranie aukcji allegro.
    Później klient sobie wybiera, czy zawiera umowę z odbiorem
    osobistym czy umowę z dostawą.
    To, że część umowy jest objęta prowizją allegro a część nie
    jest bez znaczenia, jak już WAM wspomniał o paliwie i innych
    takich - również bez znaczenia jest, że część kosztów transakcji
    (np prąd do komputera) objętych jest akcyzą a część nie.

    > Sedno problemu u mnie tkwi właśnie w rodzaju oferty sprzedaży, gdybym nie
    > miał odbioru osobistego to było by tylko "bułka dostarczona do domu"?

    A tak klient dostaje kilka wersji.

    Popatrz na to tak: taka sprzedaż nie różni się niczym od przypadku
    "mamy kolory biały i srebrny, proszę zaznaczyć w zamówieniu" czy
    też "mamy rozmiary średni i duży".
    Przecież to są *różne* oferty (dotyczą różnych towarów, fakt że
    podobnych i w tej samej cenie jest bez znaczenia - w rozumieniu
    KC, *mimo* że są to "rzeczy nienazwane", one są *nadal* rozróżnialne,
    nierozróżnialne są "średnie srebrne" między sobą), zawarte w jednej treści.
    Klient ma wybór, po wyborze pozostaje jedna konkretna, kompletna
    transakcja do przeprowadzenia :)

    > Gdybym był bardziej pewny twojej analizy to bym zrobił taką korektę
    > deklaracji za ostatni rok i wniósł o zwrot paru tysięcy vatu.

    Miałeś sprzedaż 7%?
    :)

> [...]
    > korekty bo pieniędzy i tam wcześniej nie dostanę na konto więc zwroty,

    O ile wiem, parę lat temu był to jeden z "myków" (opisywany AFAIR
    również na grupie), pozwalającej ominąć problemy związane z "wiażącą
    interpretacją".
    Ponieważ podatnik obliczał i wpłacał podatek w sposób niekorzystny
    dla siebie, nie groziły mu sankcje za zaniżanie podatku ani
    odsetki, a co najwyżej odmowna decyzja US.
    Nie wiem, czy od tego czasu nie pojawił się jakiś "hak" w przepisach,
    ale nie sądzę.

    > Chyba że grozi mandat za błędna deklarację.

    Jaka miałaby być podstawa określenia "karalnej błędności"?
    Kojarzysz całą akcję pod hasłem "okna z montażem"?
    Tu mamy podobny przypadek.
    I jak sądzę, rzeczywiście należy się liczyć z zatoczeniem przez "opinie
    US" sporego wycinka koła, a obszar objęty zatoczeniem zależeć będzie
    wyłącznie od tego jakiego szczebla urzędnik i jak szybko zajarzy,
    że próba przyjęcia stanowiska o "rozdzielaniu transakcji na części"
    może grozić ubocznymi konsekwencjami :)

    > ps. rozważmy tez druga wersję która u mnie niestety występuje i może
    > diametralnie zmienić kwestię vatu. To nie ja sam pakuje i wysyłam tylko
    > zawoże do innej firmy, która to robi i wysyła w moim imieniu,

    A tu czuję się zapatowany :(
    Powodem jest konieczność rozważenia co jest zdarzeniem opodatkowanym.
    Rzecz jasna chodzi mi o to, że "sprzedaż w rozumieniu VAT" wcale
    nie odwołuje się do cywilnoprawnego zdarzenia "sprzedaży", a bliższa
    jest "wydaniu".
    Pytanie obronne które mi się pojawia sprowadza się do: "co w takim
    razie >>wydaje<< tamta firma".
    Mi się wydaje :), że wydaje właśnie "komplet".
    To co Ty fakturujesz IMVHO powinno jakoś dać się podciągnąć pod
    przepisy o "łąńcuszku" (art.7.8 i art.8.2a), tylko zastanawiam
    się gdzie są końce tego "łańcuszka" - chyba pośrednik i klient :>
    (już się zakręciłem).

    > Chyba że to nie ma znaczenia i ten vat
    > z paragonów powinienem skorygować a oczywiście vat z faktury odliczać
    > normalnie.

    Powiem tak: takie postawienie sprawy może dać pasjonujący spór z US,
    a zakończenie tego sporu poniżej WSA/NSA/ETŚ da wynik "zwyciężców się
    nie sądzi" ;) (przy czym zwyciężcę w swojej osobie wskaże US),
    niemniej... IMHO właśnie tak jest.
    Co miałoby przemawiać przeciw?
    A z drugiej strony - pokonany już się osądził bo podatek wpłacił,
    jak wyżej napisałeś :D

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2011-04-13 15:43:58
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Nic nie tnę bo całość jest istotna dla zrozumienia sprawy i łatwiejsza
    potem do wydruku dla przekonania księgowej.

> [...]
    > nierozróżnialne są "średnie srebrne" między sobą), zawarte w jednej treści.
    > Klient ma wybór, po wyborze pozostaje jedna konkretna, kompletna

    Właśnie chodzi o to jak prezentować sprawę również przed US, żeby wyszło
    lepiej dla mnie.

    > Miałeś sprzedaż 7%?
    > :)

    w 80%, problem tylko będzie w znalezieniu tych konkretnych sprzedaży i
    wyciąganiu z nich stawek vat i jego różnicy,

> [...]
    > odsetki, a co najwyżej odmowna decyzja US.
    > Nie wiem, czy od tego czasu nie pojawił się jakiś "hak" w przepisach,

    Więc może najpier skorygować jeden miesiąc podając jako powód "błędnie
    naliczona zawyżona stawka vat23% od wysyłek towarów poczta polską" :-)
    Myślę że taki powód pomimo niewielkiej kwoty niechybnie doprowadzi do
    rozpoczęcia postępowania wyjaśniającego (jeśli nawet nie kontroli).

> [...]
    > wyłącznie od tego jakiego szczebla urzędnik i jak szybko zajarzy,
    > że próba przyjęcia stanowiska o "rozdzielaniu transakcji na części"

    W takich odwołaniach to już nie będę biegły i mogę po pierwszym
    odrzuceniu się poddać.

    > A tu czuję się zapatowany :(

    Ja Cię jednak odpatuję

> [...]
    > przepisy o "łąńcuszku" (art.7.8 i art.8.2a), tylko zastanawiam
    > się gdzie są końce tego "łańcuszka" - chyba pośrednik i klient :>

    Moje ponowne przemyślenie wygląda tak:
    Klient kupuje u mnie towar z wysyłką i za to zapłacił. Moją sprawą jest
    czy ja to wyślę kurierem, poczta polską, zawiozę na rowerze, czy zlecę
    jeszcze innej firmie (a ta inna firma może tez dostarczyć dowolnie,
    czyli np. wysłać pocztą) która mi za usługę wystawia fakturę i mnie
    reszta nie obchodzi.

> [...]
    > niemniej... IMHO właśnie tak jest.
    > Co miałoby przemawiać przeciw?
    > A z drugiej strony - pokonany już się osądził bo podatek wpłacił,

    ps. proszę jednak w oścwiecenie mnie czy to mi się podatkowo opłaca,
    jeśli firma pakująca to moja żona i ona jednak musi te 23% vatu
    odprowadzać, bo na pewno mojej firmie się to opłaci ale niekoniecznie
    już całej mojej rodzinie (i tak ja płacę niewiele vatu a ona dużo
    więcej), ewentualnie podanie kiedy by się jednak opłaciło

    bo ja od klientów skasuję 100zł za pakowanie i wysyłkę i odprowadzę od
    tego 8% vatu a 92 będzie moim przychodem, teraz ona mi wystawi fakturę na:
    1. 92 netto + 23v;
    2. 100 brutto (78netto);
    3. wystawia na 50 zł netto (i wtedy pojawiają się problemy z podmiotami
    powiązanymi i wyceną usługi pakowania i wysyłki)
    4. ja jej płącę tylko za pakowanie np. 1 zł od sztuki przedmiotu, a ona
    mi re-fakturuje fakturę poczty polskiej z vat zw. - to by było
    najkorzystniejsze pod względem vatu

  • 17. Data: 2011-04-13 19:18:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Apr 2011, cyklista wrote:

    > Nic nie tnę bo całość jest istotna dla zrozumienia sprawy i łatwiejsza potem
    > do wydruku dla przekonania księgowej.

    No ale ja Twoją księgową nie jestem i się narażał grupowiczom nie będę ;)

    > Właśnie chodzi o to jak prezentować sprawę również przed US, żeby wyszło
    > lepiej dla mnie.

    Przekonująco :O

    > w 80%, problem tylko będzie w znalezieniu tych konkretnych sprzedaży
    > i wyciąganiu z nich stawek vat i jego różnicy,

    Acha.
    Ale problem widzę niżej, i to poważny.
    Owe "podmioty powiązane".

    > Więc może najpier skorygować jeden miesiąc podając jako powód "błędnie
    > naliczona zawyżona stawka vat23% od wysyłek towarów poczta polską" :-)

    Wyglądałoby zachęcająco :)

    > Moje ponowne przemyślenie wygląda tak:
    > Klient kupuje u mnie towar z wysyłką i za to zapłacił.

    No.
    Czekamy na to, kto (i czym) wesprze tezę przeciwną (że "dostawa to
    dostawa") :|

    > ps. proszę jednak w oścwiecenie mnie czy to mi się podatkowo opłaca, jeśli
    > firma pakująca to moja żona

    Ty mnie najpierw oświeć, z czego wynika fakt że nie obawiasz się
    właśnie skutku "podmiotów powiązanych" w tym czymś co nazywa się
    "decyzją ustalającą wymiar podatku".
    Przecież US na podstawie "własnej oceny cen rynkowych" może
    wziąć i ustalić że cena (tej transakcji "wewnątrzrodzinnej")
    miała być inna.
    Co wtedy?
    Bo mi wychodzi, że wtedy wszystkie rozważania tracą sens, jako
    iż ów "domiar" może przewyższyć nie tylko różnicę między 23 a 8% VAT,
    ale wręcz całą kwotę podatku.

    > bo ja od klientów skasuję 100zł za pakowanie i wysyłkę i odprowadzę od tego
    > 8% vatu a 92 będzie moim przychodem, teraz ona mi wystawi fakturę na:
    > 1. 92 netto + 23v;

    Z jakiej paki, znaczy Ty nic na tym nie zarabiasz?

    > 2. 100 brutto (78netto);
    > 3. wystawia na 50 zł netto (i wtedy pojawiają się problemy z podmiotami
    > powiązanymi i wyceną usługi pakowania i wysyłki)

    A w przypadku jak Ty masz 0 dochodu to się nie pojawią?

    > 4. ja jej płącę tylko za pakowanie np. 1 zł od sztuki przedmiotu, a ona mi
    > re-fakturuje fakturę poczty polskiej

    Jakaś podstawa do refaktury?
    (nie widzę). Przecież ta sama argumentacja na którą jesteś skłonny się
    zgodzić wprost prowadzi do wniosku, że "poczta" to będzie w takim
    układzie część *jej* usługi.

    > z vat zw. - to by było najkorzystniejsze
    > pod względem vatu

    Gdzie widzisz tę korzyść w porównaniu z przypadkiem kiedy żona dolicza
    Ci 23% VAT - które Ty skrupulatnie *odliczasz*?
    (oczywiście pomijając problem "domiaru" - transakcje z podmiotem
    powiązanym to IMVHO nie jest najlepszy pomysł).

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2011-04-14 06:24:31
    Od: cyklista <c...@k...pl>

> [...]
    > Bo mi wychodzi, że wtedy wszystkie rozważania tracą sens, jako
    > iż ów "domiar" może przewyższyć nie tylko różnicę między 23 a 8% VAT,

    Do tej pory nie obawiałem się właśnie z powodu zerowości mojego dochodu
    i vatu. Dostawałem fakturę ma dokładnie taką kwotę jaką klienci
    zapłacili za usługę "pakowanie i wysyłka", a chyba zgodzisz się że skoro
    klienci tyle za to oficjalnie i masowo to jest to cena rynkowa. (Ty się
    zgodziśz ale oczywiście US może się nie zgodzić, więc mam się zacząć bać?).

    > Z jakiej paki, znaczy Ty nic na tym nie zarabiasz?

    Nie ma nakazu zarabiania, więc mogę zgodnie z prawem nie zarabiać. CO
    innego jakby nagle pojawiły się koszty (koszty by mi wywalili a przychód
    żonie i tak zostawili)

    > A w przypadku jak Ty masz 0 dochodu to się nie pojawią?

    Przecież zarabiam na towarze, więc dochód jakiś jest. Po prostu nie
    zajmuję się pakowaniem i wysyłką i zlecam to firmie zewnętrznej.

    > Jakaś podstawa do refaktury?
    > (nie widzę). Przecież ta sama argumentacja na którą jesteś skłonny się
    > zgodzić wprost prowadzi do wniosku, że "poczta" to będzie w takim
    > układzie część *jej* usługi.

    i znowu wracamy do łańcuszka: klient-firma1 -towar-firma2
    -pakowanie-wysyłka - poczta - klient

> [...]
    > (oczywiście pomijając problem "domiaru" - transakcje z podmiotem
    > powiązanym to IMVHO nie jest najlepszy pomysł).

    Ja odliczam ale ona go odprowadza, i zysk widzę w .... po przemyśleniu
    tylko w tym że to ja będę musiał odprowadzac więcej do US a ona mniej,
    zysku żadnego w tym nie ma (zysk mógłby się pojawić gdyby z tego powodu
    miał u mnie nie wystąpić zwrot vat i kotrola US)

  • 19. Data: 2011-04-14 20:34:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Apr 2011, cyklista wrote:

    > Nie ma nakazu zarabiania, więc mogę zgodnie z prawem nie zarabiać. CO innego
    > jakby nagle pojawiły się koszty (koszty by mi wywalili a przychód żonie i tak
    > zostawili)

    Przyznam, że w tej wersji "decyzją" nie ma jak ugryźć.
    Przemknęła mi myśl o "nieuczciwej konkurencji", no ale nie
    chodzi o całość sprzedaży lecz poboczny element.

    [...]
    > i znowu wracamy do łańcuszka: klient-firma1 -towar-firma2 -pakowanie-wysyłka
    > - poczta - klient

    IMVHO, konstrukcja jest "rozsądna".
    Problem w tym, że logika a logika podatkowa... no coś o krześle
    elektrycznym trzeba by napisać ;)

    > Ja odliczam ale ona go odprowadza, i zysk widzę w .... po przemyśleniu tylko
    > w tym że to ja będę musiał odprowadzac więcej do US a ona mniej

    Tak wychodzi :D

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2011-04-15 13:18:19
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > [...]
    >
    > IMVHO, konstrukcja jest "rozsądna".
    > Problem w tym, że logika a logika podatkowa... no coś o krześle
    > elektrycznym trzeba by napisać ;)

    a ponieważ nie jestem elektrykiem to już tego tematu nie rozważamy

    > Tak wychodzi :D
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Również pozdrawiam i zadaje nowe pytanie związane z tym że trzeba jednak
    zacząć stosować mniejszy Vat.

    sprzedaje "bułka , noż, i masło" i teraz pytanie jaki vat na przesyłkę,
    bułkowy i masłowy czy noża
    czy vat najmniejszy czy proporcjonalny do cen produktów z rożnymi vatami?

    Pamiętając o różnych sparawch (wp. okna z montażem, czy też paczka
    czipsow kolekcjonerskich z tv za grosz) mam nadzieje że na całość
    mniejszy. Moją nadzieję jednak mąci fakt że nie sprzedaję takiego
    zestawu ale jeden klient kupuje je na różnych aukcjach a jedynie wysyłkę
    ma wspólną.