  • 1. Data: 2005-03-01 17:39:56
    Temat: darowizna czy sprzedaż ????
    Od: "Viktoria" <d...@p...fm>

    Witam

    Zwracam się do Was z prośbą o poradę w jaki sposób najkorzystniej nabyć
    nieruchomość - tzn. aby jak najmniej ponieść kosztów - (tzn zapłacić
    podatku)
    Mianowicie rodzice zdecydowali się przekazać mi działkę 3000 m.kw. z
    wolnostojącym domkiem jednorodzinnym w stanie surowym (ok 50 tys.) , ale
    niestety dużo jeszcze trzeba zainwestować aby w nim zamieszkać. Stąd moje
    pytanie - jak najtaniej nabyć tę nieruchomość - co jest najkorzystniejsze i
    jak prezentują się koszta - czy lepiej darowizna (czy na mnie tylko, a może
    na mojego męża również, bo chyba większa jest wtedy kwota wolna od
    podatku, )a może po prostu sprzedaż? No chyba że można jeszcze inaczej o
    czym mi nie wiadomo- najważniejsze żeby najmniej zapłaćić podatków i innych
    opłat po obydwu stronach.....Proszę - poradźcie...i podpowiedzcie jak
    kształtują się te koszta.....
    Odpowiadającym z góry niezmiernie dziękuję........
    Dorota.

  • 2. Data: 2005-03-01 18:09:22
    Temat: Re: darowizna czy sprzedaż ????
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Viktoria wrote:
> [...]
    > kształtują się te koszta.....
    > Odpowiadającym z góry niezmiernie dziękuję........

    Darowizna. Od rodziców bez podatku możesz dostać
    1) 9 637 od każdego z rodziców (Art. 9. 1)
    2) 19 274 od obojga rodziców na cele mieszkaniowe (Art. 4. 1.5)

    całość możesz pomnożyć razy dwa, bo mąż ma prawo dostać tak samo, też
    jest zaliczany do I grupy podatkowej.

    od nadwyżki ponad kwotę zwolnioną od podatku zapłacisz
    3% jeżeli nadwyżka < 10 278 zł
    5% jeżeli < 20 556
    7% > 20556

    W przypadku domu w budowie to nie wyjdą takie straszne kwoty.
    Plus oczywiście koszty notariusza, wpisów do ksiąg, czego i tak się nie
    uniknie.

    W przypadku, gdybyś chciała kupić zastanów się jak przed urządem
    skarbowym udowodnisz, że transakcja miała miejsce, czyli te pieniądze
    faktycznie musisz rodzicom zapłacić i musisz umieć udowodnić, że
    faktycznie je miałaś i było cię na to stać.
    Co prawda rodzice ci te pieniądze mogą potem podarować, ale fakt faktem,
    żeby kupić, to trzeba je mieć.

  • 3. Data: 2005-03-01 18:25:48
    Od: "Viktoria" <d...@p...fm>

    > Darowizna. Od rodziców bez podatku możesz dostać
    > 1) 9 637 od każdego z rodziców (Art. 9. 1)
    > 2) 19 274 od obojga rodziców na cele mieszkaniowe (Art. 4. 1.5)

    Czy to znaczy że jeśli rodzice podzielą się majątkiem (mają taki zamiar) i
    dom będzie tylko mojej mamy i to ona tylko będzie darczyńcą to jedynie 9 637
    lub ewentualnie x 2 ?
    a jeśli zrobią to przed podziałem między sobą to najkorzystniej na mnie i na
    męża jednocześnie bo pkt 2 x 2 ?

    > W przypadku domu w budowie to nie wyjdą takie straszne kwoty.

    > a czy wartość przedmiotu darowizny musi być w tym przypadku oszacowana
    > przez rzeczoznawcę czy w umowie darowizny można wpisać kwotę wartości
    > nieruchomości na podstawie własnych (tzn. przez darczyńcę) obliczeń?

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2005-03-01 19:47:43
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Viktoria wrote:
> [...]
    > lub ewentualnie x 2 ?
    > a jeśli zrobią to przed podziałem między sobą to najkorzystniej na mnie i na

    Jeżeli właścielem będzie 1 osoba to wówczas będziesz mogła od nie dostać
    9 637 zł darowizny ogólnej
    drugie 9 637 jeśli oświadczysz, że darowiznę przeznaczysz na cele
    mieszkaniowe
    twojemu meżowi będzie mogła dać tyle samo
    od reszty zapłacisz podatek.
    Jeżeli w tej chwili domek jest własnością obojga to każdy znich może dać
    tyle samo, czyli to wszystko jeszcze x 2.

    nie wiem, pogadaj z notariuszem, kto szacuje wartość darowizny.
    Sądzę, że rzeczoznawca.

  • 5. Data: 2005-03-02 16:42:37
    Od: "manfred" <m...@p...onet.pl>

    Mam podobny problem tylko że w moim przypadku darczyńcami są dziadkowie.Jestem
    ich wnukiem.Moja babcia posiada mieszkanie własnościowe i jest włascicielem
    mieszka tam z dziadkiem czy w takim razie robiąć na mnie darowizne takze bede
    mógł odliczyć dwie kwoty wolne od podatku? Bo w sumie dziadek tez sie zrzeka
    na moją żecz?

> [...]
    > Jeżeli w tej chwili domek jest własnością obojga to każdy znich może dać
    > tyle samo, czyli to wszystko jeszcze x 2.

    Tutaj już sie pogubiłem .Mieszkanie jest wycenione na 90 tys zł w takim razie
    20.556-822.20zł to rozumiem zostaje 69444 zł czyli od tego odejmuje 9637zł od
    babci i 9637zł od dziadka(dobrze sobie to wymysliłem?) zostaje 50170zł.Jestem
    żonaty czy w takim razie te same kwoty mogą przejść na żone?po 9637zł?
    A na koniec-kto w moim przypadku zostanie głownym właścicielem tego mieszkania?

  • 6. Data: 2005-03-02 17:36:23
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "manfred" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Mam podobny problem tylko że w moim przypadku darczyńcami są dziadkowie.

    Daruj sobie, niech Ci zapiszą w spadku, nie zapłacisz nic za mieszkanie.

  • 7. Data: 2005-03-02 21:22:46
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    manfred wrote:

> [...]
    > mógł odliczyć dwie kwoty wolne od podatku? Bo w sumie dziadek tez sie zrzeka

    dziadkowie należą do I grupy podatkowej tak samo jak rodzice, czyli tu
    się nie zmienia.

    Kto jest właścicielem mieszkania? Babacia, a dziadek tam "tylko"
    mieszka, czy też babcia z dziadkiem są razem właścicielami jednego
    mieszkania?

    W tym pierwszym przypadku dziadka liczyć nie możesz, bo nie jest on
    właścicielem, czyli nie może darować ci czegoś co nie jest jego.
    W tym drugim przypadku, jak najbardziej możesz liczyć obu, każdy z nich
    darowuje ci swoją "połowę".

> [...]
    > A na koniec-kto w moim przypadku zostanie głownym właścicielem tego mieszkania?

    Wszystko zależy od tego kto jest właścicielem mieszkania, czy jedna
    osoba, czy dwie.

    jeżeli jedna osoba,
    to od tej jednej dostałeś 90000 zł (w postaci mieszkania)
    9637 jest zwolnione z podatku z definicji.
    drugie 9637 zł może być zwolnione jeżeli w tym mieszkaniu będziecie
    mieszkać (to jest właście ta część na cele mieszkaniowe art 4.1.5)
    od reszty zapłacisz podatek
    (90000 - 2 x 9637) = 70726
    podatek od 70726 = 822.20 + 7 % z (70726-20556) = 822.20 + 3511.97 = 4334.17

    jeżeli dwie osoby
    to kazde z nich tak naprawdę daje ci 45000 (w postaci pół mieszkania)
    i w ten sposób w stosunku do każdej połowki wolno ci skorzytać z ulgi,
    czyli 4 x 9637 zł
    od reszty zapłacisz podatek, z tym że liczony troszeczkę inaczej bo od
    każdej osoby oddzielnie

    45000 - 2 x 9637 = 25726

    podatek od 25726 = 822.20 = 7% z (25726 - 20556) = 822.20 + 361.9 = 1184.1

    teraz te 1184.1 x 2 (bo dwie osoby) = 2368.2

    Wspomniałeś o żonie.
    Dlaczego dziadkowie nie mieli by wam darować mieszkania wspólnie
    czyli każdy swoją połowkę dzieli na pół i każdemu daje po 1/4 mieszkania

    z tym, że twoja żona może odliczyć tylko jedną kwotę 9637 zł, bo twoi
    dziadkowie zaliczają się do III grupy podatkowej w stosunku do niej
    i wówczas nie ma drugiej ulgi i podatek jest wg wyższych stawek, ale i
    tak sądzę, że się opłaci
    W tym przypadku oboje będziecie właścicielami tego mieszkania po połowie.

    wersja tylko babcia

    twój podatek
    45000 - 2 x 9637 = 25726
    podatek od 25726 = 822.20 = 7% z (25726 - 20556) = 822.20 + 361.9 = 1184.1
    żony podatek
    45000 - 1 x 9637 = policz sobie

    wersja z babcią i dziadkiem

    twój podatek
    22500 - 2 x 9637 = .....
    i tak wyliczeny razy dwa, bo babcia i dziadek

    żony
    22500 - 1 x 9637
    i tak wyliczeny razy dwa, bo babcia i dziadek

    i ostatnia wersja chyba wychodzi najtaniej.

  • 8. Data: 2005-03-02 21:26:03
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Cavallino wrote:
    > Użytkownik "manfred" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Daruj sobie, niech Ci zapiszą w spadku, nie zapłacisz nic za mieszkanie.

    to też jest jakaś wersja, z tym, że o zachowek może się upomnieć
    rodzeństwo twoich rodziców, jeżeli takie było.

    poniżej kawałek ustawy, co trzeba spełnić, żeby nie zapłacić podatku od
    spadku

    --------------
    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części,
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z
    przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub
    prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym:
    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    podatkowej.
    2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
    3) w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej,
    sprawujące przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej
    opieki spadkodawcą, na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej
    wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub
    lokalu.
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie
    spełniają następujące warunki:
    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą
    własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych. Skarbu Państwa lub gminy;
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie
    dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do
    dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania
    podatkowego;
    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;
    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia
    zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    b) od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca
    zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.

  • 9. Data: 2005-03-02 21:52:50
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości

    > to też jest jakaś wersja, z tym, że o zachowek może się upomnieć
    > rodzeństwo twoich rodziców, jeżeli takie było.

    I tak może, darowizny też liczą się do spadku.

> [...]
    > prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym:
    > 1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy

    Jak dziadkowie to I grupa czyli nie ma różnicy, spadek czy darowizna?

  • 10. Data: 2005-03-02 22:18:03
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Cavallino wrote:

    > I tak może, darowizny też liczą się do spadku.

    A zdaje się z ostatnich 10 lat tylko.

    > Jak dziadkowie to I grupa czyli nie ma różnicy, spadek czy darowizna?

    W sumie masz rację.
    Tak mi się jakoś podatek liczyło, bez faktu, ze to mieszkanie.
    Za dużo rzeczy naraz człowiek robi.
    Przestaje się udzielać na grupie, bo zaczynam głupoty pisać.

    Art. 14. 1. Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy
    podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.
    2. Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku
    nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa
    majątkowe.
    3. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
    1) do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia,
    synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;
    2) do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i
    małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków,
    małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;
    3) do grupy III - innych nabywców.