  • 1. Data: 2002-07-30 16:48:39
    Temat: etat+działalność+renta?
    Od: "baya" <b...@w...pl>

    Witam,
    proszę o radę, to bardzo ważne dla mnie. Zatrudniając się zdecydowałam się
    pracować na zasadzie współpracy firm, czyli prowadząc działalność
    gospodarczą, tak poradziła mi księgowa firmy ponieważ mam rentę inwalidzką
    II grupy i pracując na tej zasadzie nie zostanie mi zawieszone świadczenie z
    tego tytułu. Ustalone z szefem wynagrodzenie miało wynosić 1300 zł netto +
    ewentualne premie (w razie zatrudnienia na etat). Przy działalności
    gospodarczej księgowa wyliczyła je na 1500 zł (od tego oczywiście płacę
    podatek i ubezpieczenie zdrowotne, na pozostałe składki nie bardzo mnie już
    stać). Nie mam też prawa do urlopu i płatnych zwolnień ani innych świadczeń
    pracowniczych. W mojej trudnej sytuacji rodzinnej i finansowej najważniejsze
    jest oczywiście to, że mam tę pracę, ale zastanawiam się czy mogłabym to
    zmienić tak, aby było to dla mnie korzystniejsze. W związku z tym mam
    następujące pytanie: czy zatrudniając się w tej firmie na pół etatu (dałoby
    mi to świadczenia takie jakie mają pozostali pracownicy, a wiem, że mój szef
    nie miałby nic przeciwko temu), a resztę pracy wykonując w ramach
    działalności gospodarczej, obowiązuje mnie nadal jako rencistkę limit
    dochodów w ogóle czy tylko z pracy etatowej, bo rencista może bez utraty
    prawa do świadczenia zarobić ok. 1500 zł, prowadząc działalność nie ma
    limitu dochodów, czy w związku z tym mogłabym zarobić np. na pół etatu
    powiedzmy 700 zł, a z działalności nie byłoby ograniczeń (jako dla rencisty)
    czy jednak ten limit w tym wypadku obowiązuje?
    To dla mnie bardzo ważne, moi współpracownicy otrzymują różnorodne dodatkowe
    świadczenia, teraz wyjeżdżają na urlopy, ja nie mam żadnych praw, poza tym
    wydaje mi się, że księgowa niezbyt rzetelnie wyliczyła mi płacę przy takim
    porozumieniu o formie zatrudnienia między mną i szefem. Proszę o radę.
    baya

  • 2. Data: 2002-07-31 10:40:23
    Temat: Re: etat+działalność+renta?
    Od: "Pulsar" <p...@h...pl>

    To nie jest do końca tak. Jeżeli Twoja renta nie jest wynikiem wypadku przy
    pracy albo choroby zawodowej albo nie masz wieku emerytalnego (wtedy nie ma
    żadnych limitów) to obowiązuje Cię limit przychodów dla celu zawieszenia
    renty nawet z działalności gospodarczej. Tylko ZUS przechytrzył się w tej
    materii w ten sposób, że dla prowadzącycg działalność gospodarczą nie
    przyjmuje się faktycznego przychodu, a przychód dla celów opłacania składek
    ZUS, a więc 60% średniej krajowej. Zarobić (a raczej osiągnąć przychód)
    można 70%, a więc 60% będzie zawsze mniej niż 70% i nigdy Ci tej renty nie
    zawieszą. Natomiast w momencie gdy zaczniesz pracować na umowę o pracę to te
    60% średniej krajowej będzie Ci się sumować z przychodami z pracy, a wtedy
    już możesz przekroczyć limit (70% średniej krajowej) i możesz stracić część
    albo całość swojej renty.

    Na przykładzie czerwca 2002 roku (tak na okrągło):

    - Zarobić możesz 70% śk: 1 508, 87
    - Z DG przyjmuje Ci się 60% śk: 1 293, 32
    - Z umowy o pracę na pół etatu musisz zarobić brutto conajmniej: 380, 00
    - Łącznie osiągniesz przychód: 1 673, 32 a to już Ci przekracza limit...

    Pozdrawiam.

    P.S. no chyba, że są jakieś szczególne uregulowania odnoście rent z II
    grupy, ale nic mi o tym nie wiadomo

  • 3. Data: 2002-07-31 10:41:26
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "baya" [...]

> [...]
    > wydaje mi się, że księgowa niezbyt rzetelnie wyliczyła mi płacę przy takim
    > porozumieniu o formie zatrudnienia między mną i szefem. Proszę o radę.

    Mysle, ze cos sie Panu hmmm .. prosze sie nie obrazic... pomylilo.

    Kto to sa owi "wspolpracownicy"...i co to ma wspolnego ?
    Moj sasiad ma BMW, a ja Poloneza...
    I naprawde nie cierpie z tego powodu podobnych do sugerowanych przez Pana
    katuszy...

    Pisze Pan, ze pracodawca "nie mialby nic przecie temu"...
    przeciw czemu ?
    Przeciw temu, by sobie Pan poszedl "na chorobowe" a on musial placic?
    Am moze przeciw temu, by Panu placic wiecej.?

    KTO Panu broni wyjechac na urlop?
    JAK TO nie ma Pan zadnych praw? czyzvy mozna bylo bezkarnie Pana pobic,
    okrasc lub nie daj Boze zabic? Moze nie ma Panprawa do zaplaty za prace ?

    JEDYNE co byc moze ktos Pana "zrobil w konia" przy "przeliczaniu"
    wartosci Panskiej pracy "jako firma" to byc moze. I jesli byly pracodawca,
    a teraz kontrachent naprawde nie chcial Pana "dydutkac", to prosze
    zaproponowac aneks umowy i jechac na wakacje.
    Bo pracodawca - a Pan jest pracodawca urlopu nie ma...

    Slyszal pan powiedzenie "nie ma darmowych obiadow"?
    Oznacza ono, ze zawsze trzeba placic.

    Nie ma platnych urlopow. To po prostu wynagrodzenie, ktore nie jest
    wyplacane,
    gdy sie pracuje. Wiec prosze z kazdego dochodu odlozyc 1/11 i wyplacic sobie
    po 11 miesiacach "platny urlop".

    No ale to jest grupa prawna a nie ekonomiczna...

    wiec w swietle prawa niem oze Pan swiadzcyc jako firma uslug, ktore wchodza
    w zakres
    obowiazkow jako pracownika. Wiec moze Pan byc np na 1/2 etatu pracownikiem-
    np portierem, a jako firma swiadczyc uslugi na z zakresu tlumaczenia tekstow
    z angielskiego an Polski i odwrotnie,
    tworzenia serwisow www, sprzatania , malowania pomieszczen itd.itp.

    Pozdrawiam

    Boguslaw

  • 4. Data: 2002-07-31 15:42:23
    Temat: Re: etat+działalno?ć+renta?
    Od: "baya" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak"
    > Pisze Pan, ze pracodawca "nie mialby nic przecie temu"...
    > przeciw czemu ?
    > Przeciw temu, by sobie Pan poszedl "na chorobowe" a on musial placic?
    > Am moze przeciw temu, by Panu placic wiecej.?

    Przeciw temu, żeby zatrudnić mnie na etat, a płacić miałaby mi nie więcej,
    jak Pan sugeruje, ale tyle ile chciał mi płacić przyjmując mnie do pracy. A
    poza tym nie po to podjęłam pracę, żebym "sobie chodziła na chorobowe".

> [...]
    > zaproponowac aneks umowy i jechac na wakacje.
    > Bo pracodawca - a Pan jest pracodawca urlopu nie ma...

    Doskonale Pan wie o czym pisałam i ta złośliwość jest trochę niestosowna.
    Nic Pan nie wie o mojej sytuacji rodzinnej, finansowej i zdrowotnej (i nie
    dowie się Pan, bo nie o to chodzi), na urlop mogę iść w każdej chwili, ale
    wówczas przez cały miesiąc nie będę nic jadła. Ani moje dzieci.

> [...]
    > wyplacane,
    > gdy sie pracuje. Wiec prosze z kazdego dochodu odlozyc 1/11 i wyplacic

    Tylko ja tej 1/11 dochodu właśnie nie dostaję.

    > wiec w swietle prawa niem oze Pan swiadzcyc jako firma uslug, ktore
    wchodza
    > w zakres
    > obowiazkow jako pracownika.

    I nie mam zamiaru. Pisałam o świadczeniu usług dodatkowych, oprócz
    obowiązków wynikających z zatrudnienia na pół etatu.

    Mimo wszystko dziękuję za pouczenia.
    Pozdrawiam
    baya

  • 5. Data: 2002-07-31 15:43:09
    Od: "baya" <b...@w...pl>

    Dziękuję za wyjaśnienia.
    baya

  • 6. Data: 2002-08-01 07:20:36
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "baya" <b...@w...pl> wrote in message news:3d4804f8_3@news.vogel.pl...

> [...]
    > jak Pan sugeruje, ale tyle ile chciał mi płacić przyjmując mnie do pracy.
    > poza tym nie po to podjęłam pracę, żebym "sobie chodziła na chorobowe".

    Czytajac to i dalej dochodze do wniosku, ze za "nickiem" baya kryje sie
    kobieta.
    ZLE mnie Pani zrozumiala. Co prawda to grupa prawna a nie ekonomiczna,
    ale jesli chce Pani zalatwic poprzez prawo swe ekonomiczne problemy,
    nie mozna o ekonomii zapomniec. A MIMO zapisow ustawowych w
    sprawnie dzialajacej firmie:
    1. NIE ISTNIEJA platne urlopy
    2. NIE ISTNIEJA platne "chorobowe".

    Na to WSZYSTKO pracownik musi sobie zarobic, jesli nie zarabia to
    POWINIEN byc (dla dobra firmy) zwolniony lub firma zbankrutuje,
    bo trudno zalozyc, ze inni pracownicy zarobia na tego "deficytowego".

    jak napisalem wczesniej mogla Pania "oskubac" ksiegowa, przeliczajac to, co
    Pani
    zarabiala jako pracownik na to, co dostaje Pani jako firma.

> [...]
    > dowie się Pan, bo nie o to chodzi), na urlop mogę iść w każdej chwili, ale
    > wówczas przez cały miesiąc nie będę nic jadła. Ani moje dzieci.

    Co to ma do "sytuacji rodzinnej".
    Pracodawca sam sobie odklada na urlop... NIezaleznie od sytuacji rodzinnej.
    Za pracownika odklada na urlop (niezaleznie iod sytuacji rodzinnej)
    pracodawca.
    Po prostu placi mu odpowiednio mniej i gdy pracownik idzie na urlop, dostaje
    od
    pracodawcy to, co ten odlozyl...
    Dlaczego tak sie dzieje i dlaczego pracownik nie dostaje calosci od razu ?
    Ano dlatego iz "narod" wymyslil rzecz niewykonalna - "platny urlop",
    wiec na ten "platny urlop" ptracodawca musi w "funduszu plac" odpowiednie
    srodki
    zarezerwowac. Pani jako pracodawca tez moze sobie zarezerwowac na platny
    urlop, bo na szczescie dla Pani "narod" (rekami swych przedstawicieli w
    sejmie) ine zadecydowal,
    ze niezaleznie od sytuacji rodzinnej prowadzacy DG czlowiek MUSI odlozyc na
    konto
    1/11 swych dochodow, by sobie wyplacic jak "pojdzie na urlop".

    > sobie
    >
    > Tylko ja tej 1/11 dochodu właśnie nie dostaję.

    Ktorej TEJ.
    Dostaje Pani zaplate zgodnie z faktura, odejmuje Pani miesieczne koszty
    dzieli na 11 czesci
    i juz jest 1/11

    a jesli owe 10/11 to mniej niz Pani zarabiala....
    No to pania "oskubali".

> [...]
    >
    > I nie mam zamiaru. Pisałam o świadczeniu usług dodatkowych, oprócz
    > obowiązków wynikających z zatrudnienia na pół etatu.

    To nie pouczenia, tylko informacje.
    Rejestrujac dzialalnosc gospodarcza stala sie Pani "firma".
    I trzeba zaczac myslec jak firma.

    JAKO PRACOWNIK dostawala pani "place brutto" przez 12 miesiecy
    do tego dochodzil zus placony przez pracodawce... miala Pani obowiazek
    pracowac przez 11 miesiecy (tak w przyblizeniu), miala Pani prawo do 25 dni
    chorobowego
    "placonego przez pracodawce". To wszystko jest "kosztem", jaki pracodawca
    ponosil w zwiazku z Pani praca. ten koszt zmniejszal mu podatek.

    Pani dostawala "place do reki" po potraceniu "ZUS placonego przez
    pracownika",
    sklatki zdrowotnej i zaliczki na podatek.

    Roznica szla "na skarb panstwa".

    Po zmianie na "samozatrudnienie" dotychczasowy pracodawca wystawia faktury i
    te tez
    sa dla niego kosztem, wiec jesli sa mniejsze niz pprzednie zwiazane z praca
    koszty,
    zaplaci wiekszy podatek.

    Pani potraci sobie skladke na ZUS i zaplaci podatek.

    Zeby obu stronom sie to oplacilo, byly pracodawca musi Pani zaplacic MNIEJ
    niz dotychczasowe koszty, Pani musi dostac ROCZNIE co najmnie tyle ile
    dostawala do reki za 12 miesiecy.

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 7. Data: 2002-08-01 15:29:04
    Od: "baya" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak"

    > Co to ma do "sytuacji rodzinnej".

    Wspominając o tym miałam tylko na myśli to, że mam poważne powody, aby
    wybrać dla siebie jak najkorzystniejszą dla mnie finansowo formę
    zatrudnienia.

> [...]
    > pracodawca.
    > Po prostu placi mu odpowiednio mniej i gdy pracownik idzie na urlop,

    Ale wygląda na to, ża ja właśnie dostaję "odpowiednio mniej" i nic z tego
    nie mam.

> [...]
    > dzieli na 11 czesci
    > i juz jest 1/11
    >
    > a jesli owe 10/11 to mniej niz Pani zarabiala....

    No i właśnie o tym mówię: gdybym odjęła od swojego przychodu składni na ZUS,
    podatek, tę 1/11 itd. to mój dochód wynosiłby jakieś 700 zł miesięcznie.
    Miałabym to wszystko co inni pracujący na etacie, ale pensję o połowę
    mniejszą.

> [...]

    > sklatki zdrowotnej i zaliczki na podatek.
    >
    > Roznica szla "na skarb panstwa".
    >
    > Po zmianie na "samozatrudnienie" dotychczasowy pracodawca wystawia

    To ja wystawiam faktury.

> [...]
    >
    > Zeby obu stronom sie to oplacilo, byly pracodawca musi Pani zaplacic MNIEJ
    > niz dotychczasowe koszty, Pani musi dostac ROCZNIE co najmnie tyle ile

    No i chyba nie dostaję, stąd moje wątpliwości i niepokoje, ale widzę, że tak
    już musi być.
    baya

  • 8. Data: 2002-08-02 07:35:50
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "baya" [...]
    > dostaje
    >
    > Ale wygląda na to, ża ja właśnie dostaję "odpowiednio mniej" i nic z tego
    > nie mam.

    Dlatego proponuje jeszcze raz zastanowic sie, czy NAPRAWDE
    byly pracodawca chcial tak zmienic "uklad", by zadna strona na tym nie
    stracila.

    Jesli tak, to lepiej porozmawiac z partnerem w interesach (dawniej
    pracodawca)
    o renegocjacji umowy z uwagi na "blad w obliczeniach" jaki wdarl sie
    u Pani Ksiegowej, gdy ta przeliczala z "etatu" na "samozatrudnienie".

    [...]
    > faktury...
    >
    > To ja wystawiam faktury.

    Fakt - przepraszam. Oczysiwscie, ze Pani.
    i te faktury sa dla bylego pracodawcy kosztem i tez zmniejszaja mu dochod.

    [...]

    MNIEJ

    > No i chyba nie dostaję, stąd moje wątpliwości i niepokoje, ale widzę, że
    tak
    > już musi być.

    Nie musi.

    Pani jest teraz "podmiotem gospodarczym" PRZEDSIEBIORCOM.
    Jako taki ma Pani prawo a nawet obowiazek (wobec siebie)
    starac sie renegocjowac warunki umow dla Pani niekorzystnych.

    Moze sie tez Pani rozgladac za innymi firmami zainteresowanymi podobnymi
    uslugami.

    Cale to moje troche niemile wejscie mailo na celu otworzenie Pani oczu
    na fakt, ze trzeba teraz inaczej patrzyc niz wtedy, gdy bylo sie
    pracownikiem.

    I jeszce jedno.

    Istotnie zmniejszy Pani troche naleznosci wobec ZUS, jesli bedzie miala pani
    prace jako pracownik z placa minimalna lub nieo wyzsza.

    Pozdrowienia

    Boguslaw

  • 9. Data: 2002-08-04 00:54:25
    Od: "baya" <b...@w...pl>

    Użytkownik Boguslaw Szostak
    > Istotnie zmniejszy Pani troche naleznosci wobec ZUS, jesli bedzie miala
    pani
    > prace jako pracownik z placa minimalna lub nieo wyzsza.

    Tego nie rozumiem...
    baya

  • 10. Data: 2002-08-05 09:39:06
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "baya" <b...@w...pl> wrote in message news:aihu47$1lu$1@news.tpi.pl...

    > Użytkownik Boguslaw Szostak
    > pani
    >
    > Tego nie rozumiem...
    > baya

    Skladke zus placi sie od "podstawy".

    Jesli bedzie pani jako pracownik zarabiala mniej niz "podstawa",
    a wiecej niz "placa minimalna", to jak przedsiebiorca
    zaplaci Pain "skladke zdrowotna" a skladek zus NIE.

    Boguslaw