    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: odliczanie VAT-u za czesci samochodowe
    Date: Sat, 25 Jun 2005 14:38:58 +0200

    On Sat, 25 Jun 2005, Cavallino wrote:

    > + > > + Gdzieś napisałem że nie jest własnością podatnika?
    > + >
    > + > Napisałeś "nie jest własnością firmy", mogę zmienić pytanie
    > + > w ten deseń: "co to jest firma".
    > +
    > + W sensie majątkowym?
    > + IMO część majątku podatnika prowadzącego DG, wydzielona do prowadzenia tejże
    > + dg.

    Ano. Z zastrzeżeniem iż przy DG OF konstrukcja owa jest wybitnie
    ciekawa: dotyczy wyłącznie ujęcia pewnych wartości w ewidencjach.
    Nie dotyczy choćby pieniędzy.... (a to niewątpliwie majątek :))

    > + > Jeśli podatnik nabywa materiał eksploatacyjny *PRZEZNACZONY*
    > + > dla celów DG - co deklaruje podając dane dotyczące własnej
    > + > DG do faktury - to warunek PRZEZNACZENIA spełnia.
    > +
    > + Nie przeczę.
    [...]
    > + > Waunkiem zaliczenia w KUP nie jest "poszerzanie bazy
    > + > materialnej DG i dbanie o nią" - ale "wydatek poniesiony
    > + > w celu osiągnięcia przychodu".
    > +
    > + Pamiętając o czynnościach pozornych mających na celu uniknięcie pąłcenia
    > + podatków...

    Owszem. Nie było mowy o przypadkach podbnych do takich, kiedy to
    NSA uznał że "nabyta na spółkę" pralka znajowała się, jak to
    ładnie ujęto: "bez uzasadnienia gospodarczego" poza miejscem
    prowadzenia DG.
    Mowa o tonerze kupionym w celu drukowania faktur, umów,
    ofert, protokołów oraz dokumentacji - przy czym drukowanie
    ma się odbywać na drukarce podatnika nie wprowadzonej do
    EST/EW; pasuje ?

    > + > I nie jest ważne czy toner zostanie wsypany do drukarki
    > + > nabytek "w celu DG" czy bez takiego celu - ważne w jakim
    > + > celu został poniesiony wydatek na toner i czy jest w tym
    > + > celu wykorzystywany !
    > +
    > + Poniekąd tak, tyle że po wsypaniu do drukarki firmowej założeniem jest
    > + używanie na potrzeby dg, a przy wsypaniu do drukarki prywatnej założeniem
    > + jest używanie do celów prywatnych.

    IMO - błąd. Podaj przepis !!
    Treść art. 22.1 jest wyraźna: decyduje *cel wydatku*.
    W tym przypadku - cel zakupu *tonera*.
    Nie ma żadnej relacji do innych skladników majątkowych powiązanych
    z danym wydatkiem.
    IMO oczywiście :) - chyba że np. jakiś zapis art. 23 pominąłem...

    > + > > + Siebie, nie siebie - nie to powinno być decydujące.
    > + >
    > + > Ale *jest*.
    > + > Jeśli podatnik dokonuje zakupu materiałów eksploatacyjnych
    > + > aby to on korzystał *w celu DG* z czyjejkolwiek własności
    > + > ... to co stoi na przeszkodzie odliczeniu VAT ?
    > +
    > + Pytaj ustawodawcy...

    Moim zdaniem ustawodawca pozwala - właśnie w treści art. 22.1

    > + > A nie nie. Ty sobie powiedz, ja się nie zgadzam ;)
    > + > Wpisanie do ewidencji nie jest "najmem" - jest przekazaniem na cele DG.
    > +
    > + Dokładnie.
    > + Umowa najmu też jest przekazaniem na cele DG.
    > + Czasowym oczywiście.

    Ani trochę. Z zawarcia przeze mnie umowy najmu czegokolwiek jeszcze
    nie wynika że będę korzystał w celu DG. Dopiero fakt że deklaruję
    taki zamiar ma odwzorowanie w posłużeniu się nazwą DG :)
    Przecież mogę "wynająć coś osobiście" i wykorzystywać w DG,
    prawda ? I kosztu owego *najmu* nie mogę ująć w KUP.
    Teraz przerywnik:
    W przypadku *swoich* rzeczy owej deklaracji brak - więc podatnik
    ma możność wskazania zakupu "składników rzeczowych i niematerialnych"
    w ewidencjach w celu zaliczenia ich wartości nabycia w KUP.
    Wprost(EW), przez amortyzację(ESToENiP) lub w momencie sprzedaży
    (ziemia na przykład).
    To były różnice.
    A teraz koniec przerywnika - i mamy materiały eksploatacyjne
    i inne takie.
    Patrząc z punktu podziału j.w. - decyduje *cel* ich nabycia.
    I tak samo jak z samą drukarką - nabycie w celu osobistym ?
    - no to nie KUP. Nabycie w celu DG ? - no to KUP.
    *bez związku z drukarką* !

    > + > Odpowiednikiem takiego "najmu u samego siebie" (a raczej - ściślej
    > + > - użytkowania) jest właśne używanie samochodu BEZ wpisania do EST....
    > +
    > + Nie.
    > + To jest odpowiednikiem sytuacji nakazania pracownikowi "jedź własnym
    > + samochodem załatw to i to".

    Nieprawda. Pracownik nie ma obowiązku wykonać takiego polecenia - ja
    np. jak byłem pracownikiem bym nie wykonał. Z braku samochodu :>
    ale to inna sprawa :] - i cała uwaga trochę na boku, dotyczy słowa
    "nakazania". Podległość służbowa obejmuje postawienie do dyspozycji
    pracodawcy czasu pracy pracownika, ale nie jego majątku osobistego.

    A nieprawda po raz drugi i właściwy - moje stanowisko wyłożyłem
    w sąsiednim poście: aby to "porównywać" pojazd musiałby znajdować
    się w dyspozycji pracodawcy.
    Jeśli to samochód pracownika - pracodawca musiałby go wcześniej
    nająć, użyczyć lub wydzierżawić.
    Jeśli to samochód pracodawcy - to on go JUŻ MA w dyspozycji.
    Swoim zamiarem decyduje czy w danej chwili jest przeznaczony
    do celów osobistych czy do DG.

    Czyli z pozostałych przypadkach kiedy pracownik jedzie gdzieś
    samochodem - to on *sam* realizuje *własną* umowę o pracę.
    Dlatego to *on* płaci za paliwo - i ma prawo (na podstawie
    innych zasad) domagać się ekwiwalentu poniesionych kosztów.
    Fakt że kwota limitu kilometrówki w DG i zwortu "delegacyjnego"
    jest taka sama to erm... "techniczny przypadek" :> wynikający
    z oczekiwania podobienstwa kosztów - ale nie podobieństwa
    stanów prawnych !

    > + > "Przekazanie na cele DG" nie ma odpowiednika w formie umowy stron
    > + > cywilnych
    > +
    > + Mówimy o podatkowych stronach tejże umowy.

    Ależ oczywiście.

    > + > - a przynajmniej ja nie kojarzę. To czysto podatkowy manewr,
    > + > nie związany z własnością...
    > +
    > + Spowodowany TYLKO nierozdzieleniem majątków firmy i prywatnego.

    ...no właśnie.
    I od zeszłego roku nie ma już (na szczęście) uzależnienia zaliczania
    czegoś w KUP lub do przychodu od "wykorzystywania w DG".
    Do przychodu zalicza się "zbycie tego co w ewidencji", do KUP
    stosownie "to co przeznaczone do DG" z tym że dla ST decydujący
    jest wpis do EST, dla pozostałych kosztów - "cel poniesienia".

    Może krótko: IMO ST/wyposażenie należy traktować *odrębnie*
    od materiałów eksploatacyjnych.
    Przepisy mają zastosowanie osobno... chcesz powiedzieć ze nie ?
    To ja stosowny przepis poproszę :)

> [...]
    > + > pracy*
    > + > - kiedy ty *pracodawca* korzysta z samochodu pracownika w celu
    > + > realizacji *własnych* celów; ponieważ samochód jest nie jego
    > + > to powinna być umowa najmu - i jeśli korzysta w celu DG
    > + > to koszty tej umowy może zaliczyć w KUP. A VAT w dozwolonym
    > + > zakresie odliczyć...
    > +
    > + Ano.
    > + A kiedy pracodawca korzysta bez spisania stosownej umowy najmu z tegoż
    > + samochodu tegoż pracownika dla celów DG to dalej VAT byś odliczał?

    Oczywiście że nie - brak podstaw prawnych do korzystania z takiego
    samochodu.
    Mamy do wyboru dwie drogi (a przynajmniej mi się nasuwają), obie złe:
    1 umowa istnieje, ale nie ma formy pisemnej (jest umową ustną
    lub dorozumianą). Brak podstaw w postaci dokumentów księgowych
    pozwalających na zaliczenie jej kosztów za KUP
    1a. Niezależnie od powyzszego DG powinna wykazać przychód, przychód
    nieewidencjonowany - bo do wykazanie przychodu dokumentów się nie
    wymaga :>
    2. umowy nie ma, korzystanie ma miejsce wbrew woli pracownika wskutek
    bezprawnego przymusu, wprowadzenia w błąd lub inny sposób wskazany
    w przepisach; na postawie art. 2.1.4 ustawy o podatku dochodowym
    tak uzyskany przychód - a tym samym *również koszty*, nawet jeśli
    przychód kwotowo wynosił zero - nie podlega pod ustawę o podatku
    dochodowym, więc nie może być ujęty w księgach i ewidencjach...

    Z sobą samym pracodawca umowy spisywać nie musi - bo ów
    samochód lub drukarkę *już ma*, może z nim robić co chce
    (no, powiedzmy :]) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)