    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: odliczanie VAT-u za czesci samochodowe
    Date: Sat, 25 Jun 2005 13:56:41 +0200
    <d97f67$nkc$1@nemesis.news.tpi.pl> <d98emp$scc$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d98v28$bkp$1@news.onet.pl> <d99275$2uk$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d992fk$jvn$1@news.onet.pl> <d994iu$k8c$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d9996a$76a$1@news.onet.pl> <d99n3c$1ag$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d99t4q$q2m$1@news.onet.pl> <d9atnt$jv9$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d9c8du$k62$2@news.onet.pl> <d9ch65$1tm$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d9cknd$l2q$1@news.onet.pl> <Pine.WNT.4.60.0506232358460.1952@athlon>
    <d9hc2o$c8t$1@news.onet.pl> <d9ho5v$pi0$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <d9hr60$d58$1@news.onet.pl> <Pine.WNT.4.60.0506250009310.1940@athlon>
    <d9j5ec$89d$1@news.onet.pl>

    On Sat, 25 Jun 2005, Cavallino wrote:

    > + Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał
    > + > Ano właśnie.
    > + > Kto powiedział że *tego* toneru używam do innych celów ?
    > +
    > + Nikt.
    > + Tak założyłem

    Acha :) - to nie mam pytań.

    > + > Odpowiedziałeś na pytanie dotyczące *wyłącznie* zakupu "do osobistej
    > + > drukarki". A drukarka nie została wprowadzona do EST/EW z bardzo
    > + > prostego powodu: nabyta przed rozpoczęciem DG, odliczyłem nabycie
    > + > w uldze "pracowniczej na sprzęt komputerowy".
    > +
    > + I Twoim zdaniem to przeszkadzało?

    Mi - owszem.
    Zaliczyć w KUP bym nie mógł - a w razie sprzedaży musiałbym zapłatę
    uznać za "dochód z DG".

    > + > IMO nie ma przeszkód do odliczania VAT i zaliczeniu w KUP kosztu
    > + > materiałów eksploatacyjnych...
    > +
    > + A IMO są.
    > + O ile jest wykorzystywana również w innym celu.

    IMO nieprawda.
    I to w dwu różnych znaczeniach:
    1. Decyduje czy *toner* (zakupiony "w ramach DG") jest wykorzystywany
    w całości w ramach DG. A nie czy *drukarka* jest tak wykorzystywana.
    2. O ile toner również *zostanie* wykorzystany poza DG (o czym nie
    wiemy przy zakupie !) - to nie ma predykcyjnych :] przeszkód
    do uznania zakupu za KUP i odliczenia VAT. W momencie *korzystania*
    należy dokonać korekty KUP i FW obciążyć VAT...

    Uparłeś się zarówno traktować drukarkę jako "całość" :] (a przecież
    toner jest łatwo wyjmowalny) oraz uznać że podatnik ma przewidywać
    czy nie użyje w celach osobistych.
    A przeciez nie musi (nic przewidywać). Może "rozliczyć później").

    Osobną sprawą jest kwestia *NIE* robienia owych rozliczeń
    przez prowadzących DG. Pewnie masz rację. I niewątpliwie
    skala owych "przeoczeń" :> w wielkich firmach i to będących
    spółkami handlowymi... jest większa :]
    Ilu prezesów płaci za korzystanie z samochodu służbowego do celów
    prywatnych - a w szczególności drobiazgowo rozlicza podatki
    z tego powodu ? I jak to wygląda z handlowcami, serwisantami
    i innymi "-ami" ?
    Co oczywiście nie zmiania prawodłowości twojej opinii
    o nieprawidłowości :] Ale myślę sobie że mniej jest kwotowo
    owych nieprawidłowości z tonerami do drukarek nie ujętych
    w EST/EW niż z używaniem samochodów *wprowadzonych do
    ewidencji*... !

    > + > A w razie "korzystania osobistego" zaliczenie KUP (i VAT) nie
    > + > przysługuje w takim samym stopniu jak w drukarce nabytej
    > + > "na firmę" - żadnej różnicy !
    > +
    > + I tu masz rację.

    Ufff :)

    > + > I coś jeszcze: niby dlaczego warunkiem ma być nieużywanie TEJ
    > + > DRUKARKI do celów innych niż DG ???
    > +
    > + A dlaczego miałbyś wrzucać w koszty w całości,

    Uwziąłeś się.
    Uwziąłeś się nie rozróżniać *TEJ DRUKARKI* od *TEGO TONERU* !
    Ja to poszkodowany jestem - więcej toneru zużyłem "osobistego"
    na cele DG niż "firmowego" na "osobiste" :> (wszystko przez to
    że na początku drukowałem tylko na "osobistym" :))

    > + > I IMO nie mający nic do samej drukarki... a w razie korzystania
    > + > z "firmowego" tonera rozliczenie (takie samo przy drukarce
    [...]
    > + > Coś nie tak ??
    > +
    > + Nie -pełna zgoda.

    ...to OK !

    > + Podobnie z samochodem, tyle w koszty dla samochodu nie wprowadzonego do
    > + ewidencji powinna iść kilometrówka (wiem że niestety jest inaczej), a VAT
    > + nie.

    No to się różnimy :)

    > + Tak jak dla pracownika który jedzie własnym autem na delegację.

    IMO nie ma mowy żeby było "tak" - już przedstawiałem swój punkt
    widzenia. Pracownik realizuje *własną umowę o pracę* - a umowy
    o pracę pod VAT się nie łapią. Więc tym samym prawa do odliczenia
    nabyć nie sposób.
    Podatnik VAT realizuje własny cel w ramach DG - więc prawo do
    odliczenia może (pod warunkami sprzedaży opodatkowaniej, niezwolnienia
    się podmiotowego i co tam jeszcze :]) powstać.

    > + Czy może się mylę i od paliwa zakupionego do auta tegoż
    > + pracownika VAT można odliczyć?

    Primo: odliczania VAT od paliwa dla samochodów osobowych nie
    ma, zgadza sie ? Czyli nasze rozważania są teoretyczne
    w sposób wybitny. Ale przyjmijmy... że możnaby...

    Jeśli to jest auto *pracownika* i to *pracownik* je wykorzystuje
    to IMO nijak (jak wyżej). Ani VATu odliczyć nie może ani
    kosztów innych niż eksploatacyjne (remontu na przykład) "przekazać".
    Jeśliby pracownik użyczył owego samochodu pracodawcy - to owszem,
    na tej samej zasadzie na której pracodawca odlicza VAT od biletów
    z wyjazdów służbowych (o ile owe bilety >50 km zostaną przedstawione
    pracodawcy) czy tonera zakupionego "na firmę" ;) - zakupy
    szłyby 'na firmę' oczywiście. W KUP i do odliczenia VAT (jeśli
    podlega bo nie paliwo).

    Tyle, że *jakby* pracownik tego samochodu użyczył to oznacza:
    - uznanie za przychód firmy wartości rynkowej wypożyczenia pojazdu
    - wzięcie przez przedsiębiorcę na siebie odpowiedzialności za pojazd
    oraz szkody nim wyrządzone (na tej samej zasadzie jak przy samochodzie
    przewłaszczonym na bank przy kredycie samochodowym za szkody nadal
    odpowiada ten kto "wziął samochód w używanie" a nie bank)
    -...i nie wiem co jeszcze.
    Acha - pewnie skoro owo użyczenie byłoby "w celu gospodarczym" to
    mogłoby się podłapać pod VAT :] (oczywiście zwolnione kwotowo
    do 20/40 kzł :))

    IMO - nikt nie stosuje. Ale dlatego nie stosuje że zabawa jest
    wybitnie ryzykowna z przyczyn cywilnych - niechby ktokolwiek
    wziął taki użyczony samochód (a choćby i jego właściciel !)
    i po pijaku wyrządził nim szkodę... i podatkowych - owe "wartości
    rynkowe"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)