  • 1. Data: 2008-02-22 22:56:20
    Temat: podaek liniowy a wspolne opodatkowanie malzonkow
    Od: "Bart Prokop (bart.prokop.name)" <a...@f...it>

    Bylem dziaisj w US, gdzie uslyszalem takie cokolwiek dla mnie dziwne
    stanowisko:

    1. Z dzialalnosci gospodarczej mam PIT liniowy, wiec wiadomo rozliczam
    sie sam, 19% od dochodu i nic nie wolno mi odliczyc (w sensie ulg :)).

    2. Mam tez umowe o prace, z ktorej osiagam dochod. Oczywiscie nie mam
    jej z pracodawca dla ktorego swiadczylbym uslugi, ani z nic co wyklucza
    liniowosc z DG.

    I tutaj uslyszalem dzis w US, ze nie wolno mi sie z tytulu z dochodu o
    prace rozliczyc z zona??? Czy ktos slyszal ze tak jest? Bo moja wiedza
    ogranicza sie do tego, ze dochodow z dzialalnosci "liniowej" nie laczy
    sie inymi zrodlami, wiec skladam na koniec roku PIT36L za firme i od
    reszty PIT-37 na zasadach ogolnych. Skad w ogole pomysl, ze ten PIT-36
    nie moze byc rozliczony z malzonkiem?

    --
    Bart Prokop *** http://bart.prokop.name/
    Information Technology and Services Consultant and Contractor

  • 2. Data: 2008-02-22 22:58:02
    Od: "Bart Prokop (bart.prokop.name)" <a...@f...it>

    > Skad w ogole pomysl, ze ten PIT-36
    > nie moze byc rozliczony z malzonkiem?
    Ocyzwiscie PIT-37 - palcowa

  • 3. Data: 2008-02-23 00:50:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Feb 2008, Bart Prokop (bart.prokop.name) wrote:

> [...]
    >
    > I tutaj uslyszalem dzis w US, ze nie wolno mi sie z tytulu z dochodu o prace
    > rozliczyc z zona??? Czy ktos slyszal ze tak jest?

    Zajrzyj do ustawy:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

> [...]
    > zasadach ogolnych. Skad w ogole pomysl, ze ten PIT-36 nie moze byc rozliczony

    Bo ZASADNICZO PIt rozlicza się INDYWIDUALNIE (art.6).
    Rozliczanie wspólne jest wyjątkiem, i dla tego wyjątku postawiono kilka
    dodatkowych kwyteriów, w m.in. takie, że żaden z małżonków nie rozlicza
    się ryczałtem, liniowo ani podatkiem "tonażowym".
    +++ CYTAT +++
    8. Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania
    w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie
    wychowujšcej dzieci lub do jej dziecka majš zastosowanie przepisy
    art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy
    z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-02-23 08:23:30
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > dodatkowych kwyteriów, w m.in. takie, że żaden z małżonków nie rozlicza
    > się ryczałtem, liniowo ani podatkiem "tonażowym".

    Może jeszcze warto dodać, że wyjątkiem od wyjątku jest rozliczanie
    ryczałtem najmu "prywatnego".

    Wtedy również można rozliczać się wspólnie z małżonkiem.

    Piotrek

  • 5. Data: 2008-02-23 15:52:05
    Od: "Bart Prokop (bart.prokop.name)" <a...@f...it>

> [...]
    > art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy
    > z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.
    Dzieki za info... czyli znowu w podatkach jest wazny przepis a nie
    logika :) ...

    [Bo moje wyobrazenie bylo takie, ze podatek liniowy to taki calkiem
    osobny worek dla przedsiebiorcy, odrebny dokladnie tak jak np. podatek
    gieldowy - inny PIT, ale fakt zarobienia na gieldzie nie ma ZADNEGO
    wplywu na sposob placenia podatkow]

    A tak swoja droga, ciekawe czy ten zapis byl celowy i czemu sluzy (juz
    wiem, ze dla mnie wcale przez niego podatek liniowy od DG nie jest taki
    atrakcyjny, przy duzej dysproporcji dochodow z umowy o prace miedzy mna
    a zona)

  • 6. Data: 2008-02-23 18:33:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Feb 2008, Bart Prokop (bart.prokop.name) wrote:

    > Dzieki za info... czyli znowu w podatkach jest wazny przepis a nie logika :)

    No, to się "logika podatkowa" nazywa :)

    > A tak swoja droga, ciekawe czy ten zapis byl celowy i czemu sluzy (juz wiem,
    > ze dla mnie wcale przez niego podatek liniowy od DG nie jest taki atrakcyjny,

    O to to.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-02-23 22:27:42
    Od: "barum" <b...@b...pl>

    Użytkownik "Bart Prokop (bart.prokop.name)" <a...@f...it> napisał w
    wiadomości news:fppfi4$ccq$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > inny PIT, ale fakt zarobienia na gieldzie nie ma ZADNEGO wplywu na sposob

    Czytając ustawę o pdof można dojść do wniosku, że ustawodawca nie
    przewidział, że ktoś może osiągać dochód opodatkowany wg skali oraz
    dodatkowo osiągać dochód opodatkowany liniowym. Być może wówczas
    uszczegółowiłby zapisy o wspólnym opodatkowaniu. Takie zapisy ustawy moim
    zdaniem miały tylko stwierdzić, że nie można wspólnie opodatkować dochodów
    wg skali z dochodami opodatkowanymi liniowym.

    Urzedy skarbowe interpretują jak zwykle na swoją korzyść i bije to w takich
    jak Ty... i ja. :(
    b.

  • 8. Data: 2008-02-23 22:58:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Feb 2008, barum wrote:

> [...]
    > stwierdzić, że nie można wspólnie opodatkować dochodów wg skali z dochodami

    Nie, ustawodawca doskonale to wiedział.
    Przepis o zakazie wspólnego opodatkowania w przypadku, jeśli małżonek
    osiąga jakiekolwiek przychody z DG ryczałtowej istniał od lat, i na
    deser został kilka lat temu obostrzony: w "osiąga przychody" na "podlega
    pod podatek" (nawet, jeśli NIE osiągnął przychodu).
    Po wprowadzeniu "liniowego" tylko dopisano kolejną pozycję.

    > Urzedy skarbowe interpretują jak zwykle na swoją korzyść

    Y tam, korzyść ma "skarb".

    pzdr, Gotfryd