    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: towary handlowe, zapis kosztu w ksiedze
    Date: Tue, 26 May 2009 16:06:25 +0200

    On Tue, 26 May 2009, wspolna-flaszka.pl wrote:

    > no wie cjuz widze ze nie do konca masz racje bo

    No to mamy punkt pierwszy - wiesz że nie należy nikogo słuchać
    lecz czytać przepisy :)

    > "Jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup - zgodnie z przepisami
    > rozporządzenia -
    > dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub
    > dokonano nim
    > obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis
    > otrzymanego
    > materiału (lub towaru handlowego), podając imię, nazwisko (firmę) i adres
    > dostawcy,"
    >
    > przeciez ja dokonuje obrotu nim dostane fakture zakupu.

    Toś mnie zastrzelił :]
    Przyznaję że nad tym "obrotem" się nie zastanawiałem.
    Nad faktem że zbywasz *własność* dopiero w momencie kiedy otrzymuje go
    docelowy odbiorca można się nie rozczulać (bo wg KC potrzebne jest
    "posiadanie"), ale użyte słowo faktycznie komplikuje wnioski.
    "Obrót" to pojęcie zdefiniowane w VAT... i tam nie ma "w rozumieniu
    ustawy"! Ciekawe czy istnieje odrębna definicja "obrotu" w innych
    przepisach (dotycząca rozporządzenia prawem, a nie kwoty stanowiącej
    podstawę opodatkowania!)
    Trzeba by dojść czy rozp. o KPiR (przed nowelizacjami) było wprowadzone
    przed czy po zdefiniowaniu "obrotu" w ustawie o VAT.
    Hm...

> [...]
    > "W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w
    > porządku chronologicznym
    > na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16,
    > oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji,
    > o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, lub
    > danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w § 20 ust. 2,
    > przekazywanych przez
    > podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie [...]
    [...]
    > czy przypadkiem zwrot "lub
    > danych wynikających z zestawienia" nie zezwala na wklepanie tych faktur

    IMVHO zdecydowanie zezwala - "lub to lub" a nie "albo".
    Przyznaję że widziałem zdania wątpiące :) grupowiczów na .prawo w związku
    z nadmiarowymi zapisami w KC (gdzieś tam jest "A lub B lub A i B"),
    ale wtedy pytam czy ktoś prowadzący produkcję roślinną *I* zwierzęcą
    nie jest rolnikiem... :) (w PDoOF jest definicja ze słowem "lub").

    > $30 ust 3
    > "3. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych w ust.
    > 1 pod
    > warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt
    > 2. Warunek
    > ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży dokumentowanej wyłącznie
    > fakturami."
    >
    > tyle ze do rejestru zakupu ida faktury w dacie otrzymania , a nie
    > wystawienia.

    Nie ma AFAIK takiego wymogu - wskaż w przepisie.
    Rejestr dla VAT ma być prowadzony tak aby "dało się wypełnić deklarację",
    czyli musi m.in. zapewnić *podział* wpisów wg terminów prawa do odliczania.
    Ale same wpisy ujętę mogą być jakkolwiek, w szczególności posortowane.
    W szczególności ujęcie w terminie otrzymania nie określa prawa do
    odliczenia, czyli owego podziału (np. przy f-rze za telefon).

    Również nic nie stoi na przeszkodzie, aby rejestr umożliwiał "dwa rzuty"
    podglądu, albo i więcej (czyli w terminach wydania i terminach otrzymania
    oraz "dla VAT" i "dla dochodowego").
    IMVHO jedynie wydruk powinien być jednoznaczny (pozwalać na identyfikację
    "bez przekrętow") i tam jest dodatkowy wymóg - właśnie "chronologicznie"
    (par.31.1.2), ale dotyczący KPiR bazującej na tym pozwoleniu (a nie
    rejestru).

    pzdr, Gotfryd