  • 31. Data: 2004-09-12 09:59:29
    Temat: Re: Przykład, było: zaokrąglanie wartości na fakturze
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

    Użytkownik "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:ci16ag$joe$1@news.onet.pl...

    > za rok podatkowy może wynieść 24zł. Wynika z tego że podatnicy, którzy
    mają
    > np. wyłącznie sprzedaż opodatkowaną i wydaje im się że żadnych korekt nie
    > muszą robić są w błędzie.
    ====================
    No, trochę tu przesadziłem :)
    Atomek

  • 32. Data: 2004-09-13 06:40:16
    Temat: Re: zaokrąglanie wartości na fakturze
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Sep 2004, RoMan Mandziejewicz wrote:

    >+ Hello Gotfryd,
    [...]
    >+ >>+ > Natomiast jakby to miało iść do pojedynczej indywidualnej kieszeni...
    [...]
    >+ > Ja pisałem o *skali kraju* - kiedy owa suma liczona wobec miliardów
    >+ > (w setkach) złotych budżetu oczywiście utonie bez śladu :)
    >+
    >+ Ale koszt jej obliczenia może być wyższy niż zysk...

    E, no, w takie szczegóły nie wnikałem: w końcy "opłata przesyłowa"
    była ? Była. Koszty ściągania szacowano na 1,5 do 3 razy wyższe niż
    wpływy ? Szacowano. No i co ?
    No i wprowadzono "podatek Belki" :) - którego koszt[1] podobnoż
    powoli zaczyna zbliżać się do przychodu... :[
    Oczywiście masz rację :)

    [1] Oczywiście licząc *wszystkie* koszty - obsługi w systemach
    bankowych też...
    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 33. Data: 2004-09-13 06:59:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Sep 2004, SP9LWH wrote:
    [...]
    >+ Przepraszam urażonych za wcześniejsze moje wypowiedzi.

    A tam, zaraz "urażonych" - ten znajomy grupowicza nie wie co
    się na .podatki rozpętało :) a cośmy sobie ułamków policzyli
    to nasze :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 34. Data: 2004-09-13 09:58:58
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 11-09-2004 01:13, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > On Sat, 11 Sep 2004, SP9LWH wrote:
    > [...]
    >

    > No, kiedy ja wzorem RoMana powiadam że się NIE wyrówna :)
    > Dane "dokładne" powinny np. obejmować wartości X,XXYYY
    > zaś "prezentowane" są X,XX (dwie cyfry "urzędowe").
    > Na początek przyjmijmy, iz obliczenia pośrednie robimy "tak
    > jak na fakturze" - czyli operujemy tylko na kwotach pośrednich
    > które *są zaokrąglane*. Oczywiście trzeba zauważyć iż wiele
    > wyników pośrednich różnych obliczeń (np. płacowych) MUSI
    > być tak liczonych (to dla zastrzeżenia dalej).

    Mimo, że na maturze miałem matematykę to jednak trochę trudno mi
    zrozumieć wasze wywody więc spytam wprost. Twój wywód jest prawdziwy dla
    liczb wcześniej zaokrąglonych, natomiast w przypadku zaokrąglenia
    liczb o dużej precyzji w większym zbiorze liczb zaokrąglenia znoszą się,
    czy dobrze rozumiem?

    --
    xyz

    Inteligo, mechanizm oszustwa:
    http://tinyurl.com/43o6f

  • 35. Data: 2004-09-13 10:58:46
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "xyz" <x...@x...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > liczb wcześniej zaokrąglonych, natomiast w przypadku zaokrąglenia
    > liczb o dużej precyzji w większym zbiorze liczb zaokrąglenia znoszą się,

    Zniosą się tylko wtedy gdy w zbiorze wartości występują tak samo często
    liczby ujemne (lub odejmowanie)
    Nie zniosą się nigdy dla liczb jednego znaku
    Na "chłopski rozum" zauważ, że 4 cyfry (1,2,3,4) zaokrąglasz w dół, a 5 cyfr
    (5,6,7,8,9) w górę
    O tą jedną jest nierówno.

  • 36. Data: 2004-09-13 11:47:44
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 13-09-2004 12:58, Użytkownik SP9LWH napisał:

> [...]
    > Nie zniosą się nigdy dla liczb jednego znaku
    > Na "chłopski rozum" zauważ, że 4 cyfry (1,2,3,4) zaokrąglasz w dół, a 5 cyfr

    Na "chłopski rozum" to ja zapuszczam excela, w jedna kolumnę wrzucam
    funkcję pseudolową, w drugą kolumnę wrzucam zaokrąglenie pierwszej
    kolumny, sumy obu kolumn przy kolejnych zestawach danych różnią się raz
    w jedną raz w drugą stronę. To po pierwsze.
    Po drugie zaokrąglam liczby 0,1,2,3,4 oraz 5,6,7,8,9 a właściwie
    przedział od trochę ponad 0 do prawie 5 i od trochę ponad 5 do prawie 10
    dla mnie te przedziały są równie "rozległe" więc na chłopski rozum
    statystycznie powinno być tyle samo zaokrągleń w dół jak i w górę.

  • 37. Data: 2004-09-13 13:53:28
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    > Na "chłopski rozum" to ja zapuszczam excela, w jedna kolumnę wrzucam

    Już wcześniej Gotfryd i RaMan zwracali uwagę, że to powoduje mały błąd, ale
    stały błąd

  • 38. Data: 2004-09-13 14:21:10
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 13-09-2004 15:53, Użytkownik SP9LWH napisał:

    > Użytkownik "xyz" <x...@x...pl> napisał w wiadomości

    > Już wcześniej Gotfryd i RaMan zwracali uwagę, że to powoduje mały błąd, ale
    > stały błąd

    Ale ja nie rozumiem skąd jest błąd czy raczej nie mogą zrozumieć z
    wywodu Gotfyrda.
    Ten fragment wydaje się kluczowy:

    "Przyjmując iż w tym zakresie rozkład jest statystycznie równomierny
    powinniśmy oczekiwać rozłożenia statystycznego połowy (X,XX45000
    do X,XX5000) do "prawidłowego zaokrąglania w dół", zaś drugiej
    części (X,XX5000 do X,XX55000) do "prawidłowego zaokrąglania
    w górę". Ponieważ "widać" wyniki obliczeń tylko w zakresie dwu
    cyfr - to WSZYSTKIE wyniki zakresu są zaokrąglane do X,XX+0,01 !"

    No więc po mojemu w podanym zakresie połowa liczb będzie zaokrąglona w
    *dół*. Biorę pod uwagę trzecie miejsce po przecinku gdzie dla "dolnej"
    połowy zakresu jest czwórka, skąd więc twierdzenie, że zaokrąglenie
    nastąpi w górę?

  • 39. Data: 2004-09-13 15:56:47
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    > Dnia 13-09-2004 15:53, Użytkownik SP9LWH napisał:
    > Ale ja nie rozumiem skąd jest błąd czy raczej nie mogą zrozumieć z

    Ja myślałem podobnie jak ty, aż zadałem sobie trud zrobienia kilku testów w
    rzeczonym excelu
    Np.
    ustaw kolumnę ~tysiąca liczb od 1 do 2 z rastrem 0,001
    ponieważ excel źle liczy zaokrąglij wynik do 3 miejsc po przecinku
    W następnej kolumnie zaokrąglij wynik do 2 miejsc
    Oblicz sumę
    O zgrozo ! zaokrąglona suma jest mniejsza od sumy zaokrągleń o 0,5

  • 40. Data: 2004-09-13 19:45:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 13 Sep 2004, xyz wrote:

> [...]
    > + > Nie zniosą się nigdy dla liczb jednego znaku
    > + > Na "chłopski rozum" zauważ, że 4 cyfry (1,2,3,4) zaokrąglasz w dół, a 5
    [...]
> [...]
    > + przedziały są równie "rozległe" więc na chłopski rozum statystycznie powinno
    > + być tyle samo zaokrągleń w dół jak i w górę.

    Cały problem leży w tym że liczby zapisane "z 5 na końcu" reprezentują
    tak naprawdę wąski "przedział dookoła piątki" :) (zahaczający
    o "niewielkie plus minus" - czyli właśnie Y,XXXXX499999...) - oczywiście
    *pod warunkiem* że *poprzednio* miało miejsce zaokrąglanie wyników :)
    Jakby *nigdy* wcześniej zaokrąglania wyników nie było, no to wiadomo że
    Y,XXXXX49999... byłoby "obcinane" do:
    Y,XXXXX|[cięcie]00000.
    Ale jeśli wcześniej ktoś (nawet na n+m-tej pozycji) zaokrąglił, to
    z prawdopodobieństwem *w okolicy* (no bo na samych błędach błędów sobie
    operujemy :]) 10^-m/2, być może "tłumionym"[1] przez kolejne operacje
    matematyczne może wystąpić "nieprawidłowe zaokrąglenie do piątki"
    - czyli "faktyczna wartość" j.w. zostanie zapisana jako:
    Y,XXXXX5|[cięcie]000000.
    No i źródłem "kwantu wejściowego" może być cokolwiek (nie tylko "jawne
    kwantowanie") - na przykład sprzedaż "na sztuki" towaru pakowanego
    po kilkadziesiąt w paczce przy cenie za paczkę "z groszami" :)

    [1] hm... nie wiem czy jakaś operacja może zwiększać ten błąd ponad
    to co widać :) ; jak wyszło to odejmowanie "tak samo policzonych" liczb
    znosi je statystycznie do zera, jedynie zwiększając samo "odchylenie
    błędu", ale przy dodawaniu błąd rośnie liniowo do ilości składników

    Tak BTW: pojawia się problem *ile* piątek należy "zaokrąglać w dół".

    Podana na początku dyskusji metoda ("co drugą") jest dobra IMHO
    przy zaokrąglaniu o *jedną* cyfrę !
    Jeśli zaokrąglamy *widoczne* cyfry, ale np. o dwie, to jak na moje
    oko nalezy zaokrąglać "co drugą" ale końcówkę "50" a nie "X5" !

    Jak zaokraglamy *niewidoczne* cyfry (bo część wyników "siedzi
    w komputerze w funkcji która coś liczy" i *nie wiemy* czy i ile
    zaokrągliła - a np. typ "Currency" [VBA, m.in. w Excelu] - zapisuje
    tak że zaokrągla *z przybliżeniem* trochę poniżej 0,0001)... to mamy
    trudność z odpowiedzią :[

    Krótko mówiąc: ze względów praktycznych nawet nie należy wspominać
    o "dokładnym liczeniu" przy podatkach, płacach i magazynach, lepiej
    niech zostanie prosty "algorytm ministra" :)

    No ale z drugiej strony wiedzieć nie zawadzi; w końcu tylko znajomość
    zjawiska "pół kilo plus pół kilo to nie to samo co pół litra plus pół
    litra" przez Mendelejewa uratowała głowę szefa gorzelni... zresztą
    z powodu akcyzy, o ile ówczesny podatek tak się w Rosji nazywał ;)
    A nuż ktoś kiedyś zabierze się do liczenia dlaczego podatek za 2002
    rok był statystycznie w skali kraju o 10000 zł zaokrąglony w dół... (no
    bo ilość odliczeń licząc *na sztuki* - tu koszt, tam ZUS społeczny,
    później zdrowotny, tam ulga budowlana czy remontowa... - jest
    *większa* niż ilość "doliczeń" - czyli dochodu i zwrotów odliczeń :)).
    I w ten sposób znowu nie jesteśmy NTG :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)