  • 1. Data: 2006-09-26 16:25:05
    Temat: Trudne początki własnej dział. gosp (os.fiz) - jak się rozliczać (US)?
    Od: jacekp <j...@b...vectranet.pl>

    Witam. Mam problem... Założyłem działalność gospodarczą (jako os.
    fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) gdyż taki był wymóg mojego
    obecnego źródła utrzymania - świadczę usługi pewnej firmie.

    Jako formę prowadzenia ewidencji wybrałem książkę przychodów i rozchodów.

    Niestety na skutek nieporozumienia nie zarejestrowałem się jako płatnik
    VAT a nadszedł nowy miesiąc. Oczywiście zgłoszenie płatnika jako
    VAT'owca zostanie uwzględnione dopiero od następnego miesiąca więc za
    sierpień oraz wrzesień nie mam możliwości wystawienia faktur a co za tym
    idzie nie mam żadnych przychodów (być może w październiku wystawię za to
    fakturę na większą kwotę). Opłaciłem już należną kwotę 152zł za
    zgłoszenie płatnika VAT i być może jutro przedłożę dowód wpłaty wraz ze
    stosownym wnioskiem w US.

    - Czy i w jakiej formie powinienem przedstawiać miesięczne deklaracje (z
    tych 2 miesięcy jako nie-vatowiec)? Czy vatowcy i nie-vatowcy
    przedstawiają różne deklaracje czy te same?

    - Do którego dnia składa się comiesięczne deklaracje i co może grozić za
    niedotrzymanie terminu (zakładam że nadal nie mam żadnych przychodów)

    Dodam że z ZUS'em jestem na bieżąco tzn przesyłam deklaracje
    elektronicznie oraz opłacam składki.

    Z góry dziękuję za rzeczowe informacje i pozdrawiam.

  • 2. Data: 2006-09-26 17:11:42
    Od: "weronika" <k...@w...pl>

    jacekp napisał(a):

> [...]
    > fakturę na większą kwotę). Opłaciłem już należną kwotę 152zł za
    > zgłoszenie płatnika VAT i być może jutro przedłożę dowód wpłaty wraz ze

    No oki- nie mozesz wystawiac faktur, ale mozesz, a jesli wykonałes
    usluge to nawet POWINENES wystawic rachunek ( bez vat)

    > - Czy i w jakiej formie powinienem przedstawiać miesięczne deklaracje (z
    > tych 2 miesięcy jako nie-vatowiec)? Czy vatowcy i nie-vatowcy
    > przedstawiają różne deklaracje czy te same?

    Twoj status na dzien dzisiejszy to " podatnik zwolniony podmiotowo z
    vat" - czyli : primo: wystawiasz rachunki, a nie faktury; secundo nie
    skladasz deklaracji vat7 bo jestes zwolniony. Pierwsza deklaracje vat i
    nastepne (!!) bedziesz skladał do 25 listopada za pazdziernik,
    nastepna do 25tego grudnia i tak dalej. Pamietaj - vat jest podatkiem
    rozliczanym miesiecznie !!, w odróznieniu do podatku dochodowego ktory
    rozlicza sie narastajaco i sklada deklaracje PIT5 ( zakladam ze nie
    wybrales liniowego) poczawszy od pierwszego miesiaca w ktorym pojawi
    sie dochod powyzej kwoty wolnej, a od nowego roku kalendarzowego
    zaczynasz znów 'od zera'.

    > - Do którego dnia składa się comiesięczne deklaracje i co może grozić za
    > niedotrzymanie terminu (zakładam że nadal nie mam żadnych przychodów)

    Nie majac zadnych przychodow od poczatku dzialalnosci - nie musisz
    teraz skladac deklaracji podatku dochodowego za wrzesien, dopiero jak
    wystapi dochod ( termin do 20-tego po m-cu obliczeniowym). Jednak od
    pierwszego miesiaca w ktorym staniesz sie płatnikiem vat ( a jak
    przypuszczam z opisu bedzie to pazdziernik) niezaleznie czy przychód
    wystapi czy nie, skladasz do 25-tego kazdego m-ca po miesiacu
    rozrachunkowym deklaracje VAT7 ( równiez jako rozwiazanie przyjelam
    wersje standart)
    Jak sie spoznisz z deklaracja- to cie w US zabiją ( czyt. moga
    ukarac;)) bo polski system podatkowy stoi na 'papierze' - jak nie
    złozysz deklaracji zabiją, jak nie zapłacisz od razu - upomną - sam
    sobie odpowiedz co wazniejsze: deklaracja czy wplata podatku;)

    > Dodam że z ZUS'em jestem na bieżąco tzn przesyłam deklaracje
    > elektronicznie oraz opłacam składki.

    No to Ci chwala, a ZUS w uznaniu zasług odplaci ci godziwą
    emeryturą;):)

    > Z góry dziękuję za rzeczowe informacje i pozdrawiam.
    pozdrawiam :)) weronika
    'Pewnik? - Nie ma pewnika dla podatnika'

  • 3. Data: 2006-09-26 21:31:36
    Od: jacekp <j...@b...vectranet.pl>

    > No oki- nie mozesz wystawiac faktur, ale mozesz, a jesli wykonałes
    > usluge to nawet POWINENES wystawic rachunek ( bez vat)

    No akurat sprawa wygląda tak że firma rzyczy sobie tylko i wyłącznie
    f-ry VAT. Tak więc póki co nasza współpraca jest niejako "zawieszona" do
    czasu, w którym będę pełnoprawnym płatnikiem VAT - czyli inaczej
    uprawniony do wystawienia faktury VAT...

> [...]

    > złozysz deklaracji zabiją, jak nie zapłacisz od razu - upomną - sam
    > sobie odpowiedz co wazniejsze: deklaracja czy wplata podatku;)

    Czyli na dzień dzisiejszy jestem "na bieżąco" z zobowiązaniami wobec US?
    Tzn pierwsze dokumenty dotyczące działalności gospodarczej będę składał
    od "przepoczwarzenia" w płatnika VAT? Tak jak napisałem wyżej pierwsze
    usługi i f'ry będę wystawiać za miesiąc październik czyli o ile dobrze
    rozumuję dopiero w listopadzie mam obowiązek przedstawić pierwsze
    dokumenty do skarbówki...

    Zastanawia mnie jednak czy US nie życzy sobie jakichś innych dokumentów
    potwierdzających BRAK przychodów za pierwsze 2 m-ce.

    I jeszcze takie pytanko... czy komuś przedstawia się jakieś wydruki z
    księgi przychodów i rozchodów czy jest to tylko do mojej własnej
    ewidencji i analizy a wszelkie obroty przedstawiam tylko za pomocą
    deklaracji?

    POZDR

  • 4. Data: 2006-09-27 19:47:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 26 Sep 2006, jacekp wrote:

    > No akurat sprawa wygląda tak że firma rzyczy sobie tylko i wyłącznie f-ry
    > VAT.

    Primo - nie ma podstaw do takiego "życzenia". Z jednej strony przepisy
    na to nie pozwalają, z drugiej ich firma *nic* nie traci. Jeśli ktoś coś
    może stracić to Ty - w postaci braku prawa do odliczenia VAT z własnych
    zakupów.
    Secundo - jak US udowodni podatnikowi że nie udokumentował przychodu
    to może przestać być śmiesznie. Patrz niżej.

    [...]
> [...]
    > "przepoczwarzenia" w płatnika VAT? Tak jak napisałem wyżej pierwsze usługi
    > i f'ry będę wystawiać za miesiąc październik

    Ale jak US udowodni że *powinny* być wystawione wcześniej to w KKS jest
    kilka zapisów ile się dostaje za takie przypadki :[, plus dochodzi
    całkiem nie KKSowy zarzut "nierzetelnego prowadzenia ksiąg" co oznacza
    iż US jest uprawniony do *oszacowania* przychodów podatnika.
    Myślisz że takim przypadku będą starali się zaniżać *możliwe* obroty? ;)

    > Zastanawia mnie jednak czy US nie życzy sobie jakichś innych dokumentów
    > potwierdzających BRAK przychodów za pierwsze 2 m-ce.

    A to co za pomysł?? :O
    Czy czasem nie jesteś zwolennikiem (IMO zdecydowanie fałszywej) tezy
    jakoby "prowadzenie DG" było tożsame z uzyskiwaniem przychodów?

    > I jeszcze takie pytanko... czy komuś przedstawia się jakieś wydruki z księgi
    > przychodów i rozchodów czy jest to tylko do mojej własnej ewidencji i analizy

    W razie *kontroli* się je przestawia. Z rzadka zdarzało mi się że
    przydały się przy czynnościach sprawdzających.

    > a wszelkie obroty przedstawiam tylko za pomocą deklaracji?

    "normalnie" tak, tylko deklaracją :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2006-09-27 20:00:20
    Temat: Re: Trudne początki własnej dział. gosp (os.fiz) - jak się rozliczać (
    Od: "weronika" <k...@w...pl>

    jacekp napisał(a):

    > Czyli na dzień dzisiejszy jestem "na bieżąco" z zobowiązaniami wobec US?

    No mniej wiecej na to wygląda ;)

> [...]
    > usługi i f'ry będę wystawiać za miesiąc październik czyli o ile dobrze
    > rozumuję dopiero w listopadzie mam obowiązek przedstawić pierwsze

    Poczuwam się do przypomnienia, ze po wykonaniu uslugi masz obowiazek
    albo wystawic FV albo rachunek ( to Twoj przypadek na dzien dzisiejszy
    ). To ze uslugobiorca "zyczy sobie wylacznie FV" jest bezprawne, acz (
    niestety!!!) czesto spotykane... wówczas mimo wykonanej uslugi
    odwlekasz moment zafakturowania- robisz to jednak niezgodnie z
    przepisami, aby zadowolic nabywce. No wiem- bywa tak.... choc nie
    powinno!. Jesli tak akurat bedzie w Twoim wypadku to faktycznie dopiero
    w listopadzie sporzadzisz po raz pierwszy VAT 7 . Z deklaracją PIT5
    -( nie wiem czy wystapi dochód ?) byc może bedzie sytuacja że
    mozesz, ale nie musisz;)

    > Zastanawia mnie jednak czy US nie życzy sobie jakichś innych dokumentów
    > potwierdzających BRAK przychodów za pierwsze 2 m-ce.

    Nie, nie zyczy sobie. Jak sobie zażyczy to Cie wezwie;):)

> [...]
    > księgi przychodów i rozchodów czy jest to tylko do mojej własnej
    > ewidencji i analizy a wszelkie obroty przedstawiam tylko za pomocą

    Księga Przychodów i Rozchodów, Ewidencje VAT , środków trwałych
    itp okazujesz US NA WEZWANIE. Nie ma wezwania, lub kontroli - skladasz
    do US deklaracje i wplacasz podatkii ( bez wydruków ksiegi , itp). Ale
    niech Cie nie wprawi to w blogostan i czasem nie zaprzestan
    SYSTEMATYCZNEGO prowadzenia PKPiR. A najlepiej poczytaj dokladnie
    rozporzadzenie o prowadzeniu PKPiR.

    pozdr. weronika
    'Pewnik? Nie ma pewnika dla podatnika;)"

  • 6. Data: 2006-09-28 15:28:21
    Od: jacekp <j...@b...vectranet.pl>

    Wielkie dzięki dla Weroniki i Gotfryda za rozwianie wszystkich
    (przynajmniej na razie) trapiących mnie zagadnień...

    Wszystko już pozałatwiałem i odliczam ostatnie dni września do
    oficjalnego "rozpoczęcia" działalności...