  • 1. Data: 2008-12-22 07:42:56
    Temat: [cross] Urzędnicza inicjatywa
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    http://prawo.money.pl/grupa-pl_soc_prawo/pl;soc;praw
    o,watek,737566.html

    Nie całkiem cross ale niech będzie.

    Ktoś z was ma taki "zmodowany" wpis? Nie wiem czy to jest standard
    wynikający z jakiegoś zarządzenia czy ja mam takie szczęście.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 2. Data: 2008-12-22 09:40:23
    Temat: Re: [cross] Urzędnicza inicjatywa
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-22, Tomek <t...@o...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Ktoś z was ma taki "zmodowany" wpis? Nie wiem czy to jest standard
    > wynikający z jakiegoś zarządzenia czy ja mam takie szczęście.

    A prowadzisz DG w miejscu zamieszkania?
    Bo ja prowadzę poza i takową muszę wskazać.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 3. Data: 2008-12-22 10:42:17
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-12-2008 o 10:40:23 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    o,watek,737566.html

    > A prowadzisz DG w miejscu zamieszkania?
    > Bo ja prowadzę poza i takową muszę wskazać.

    Prowadzę w miejscu zamieszkania. Podałem ten adres
    zarówno jako adres zamieszkania jak i wykonywania DG.
    Babka dopisała "siedziba" mimo że tego nie podawałem.
    Ani KC ani Prawo DG nie definiują siedziby dla OF
    ani nie upoważniają urzędnika do dopisywania tego czy owego.
    Poza tym wpis powinien odzwierciedlał tego co zgłosiłem.
    Ale już to załatwiłem - poszedłem i wykreślili mi tą "siedzibę" od ręki.

    Pozdrawiam,
    TOmek

  • 4. Data: 2008-12-22 11:04:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Dec 2008, Wojciech Bancer wrote:

    o,watek,737566.html

    > A prowadzisz DG w miejscu zamieszkania?
    > Bo ja prowadzę poza i takową muszę wskazać.

    Ale to jest ... nieporozumienie.
    Osoba fizyczna nie ma "siedziby".
    Z kolei DG OF nie ma samoistniej osobowości prawnej.
    To co wskazujesz, to jest adres *miejsca prowadzenia DG* (a nie
    siedziba), można to przypasować do adresu *przedsiębiorstwa*,
    ale nie ma nic wspólnego z adresem *przedsiębiorcy*
    Zauważ: nie idzie o fakt że "trzeba podać adres w którym
    się prowadzi DG poza miejscem zamieszkania". To prawda i tak
    jest prawidłowo.
    Ale ten adres nie pełni roli "siedziby" - pełni rolę "adresu
    przedsiębiorstwa" i idzie *wyłącznie* o określenie (użytą nazwę).

    Zajrzyj do przepisów które definiują te pojęcia - w Kodeksie Cywilnym
    oraz w miejscach w których jest używane w ustawach, np. VAT.
    Prowidłowo jest "siedziba osoby prawnej lub adres zamieszkania
    osoby fizycznej".
    A odrębnie - "adres przedsiębiorstwa", "adres zakładu głównego"
    lub "adres miejsca prowadzenia DG".
    "siedziba" określa adres *podmiotu* (osoby) i w przypadku osoby
    fizycznej nie ma sensu, tę rolę pełni adres zamieszkania.
    Zaś adres o którym piszesz o adres przedmiotów :) (przedsiębiorstwa)

    Żeby była jasność: w formularzach gminnych nie takie kwiatki
    się zdarzają :D
    Tyle że rozumiem Tomka, który usiłuje dmuchać na zimne.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-12-22 11:12:26
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-22, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Prowadzę w miejscu zamieszkania. Podałem ten adres
    > zarówno jako adres zamieszkania jak i wykonywania DG.
    > Babka dopisała "siedziba" mimo że tego nie podawałem.
    > Ani KC ani Prawo DG nie definiują siedziby dla OF

    Jeśli nie definiują, to należy przyjąć definicję słownikową.
    http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=siedziba

    > ani nie upoważniają urzędnika do dopisywania tego czy owego.

    W domyśle siedzibą (głównym miejscem wykonywania działalności OF) jest
    jej miejsce zamieszkania. Odniesienia do siedziby masz na przestrzeni
    całej ustawy o swobodzie DG, ot choćby w paragrafach dotyczących
    kontroli.

    A we wniosku *możesz* podać inny adres główny, ale tylko w przypadku,
    gdy prowadzisz DG poza miejscem zamieszkania (Art. 27, par. 2, ust. 3).

    I teraz pytanie - jak nie masz siedziby w miejscu zamieszkania,
    to gdzie masz? :-P

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2008-12-22 11:15:02
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-22, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]

    > Ale to jest ... nieporozumienie.
    > Osoba fizyczna nie ma "siedziby".

    Pisałem o "głównym miejscu prowadzenia działalności" nie o siedzibie
    w rozumieniu słownikowym. To drugie się podaje we wniosku (podałem
    podstawe prawną obok), a nie adres siedziby. :)

    [...]

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2008-12-22 13:09:12
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-12-2008 o 12:12:26 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > On 2008-12-22, Tomek <t...@o...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Jeśli nie definiują, to należy przyjąć definicję słownikową.
    > http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=siedziba

    ^^^^^^^^^^^

    > W domyśle siedzibą (głównym miejscem wykonywania działalności OF) jest

    ^^^^ ?? A skąd to wziąłeś? Główne miejsce wykonywania to "zakład główny"
    i nic więcej.

    > jej miejsce zamieszkania. Odniesienia do siedziby masz na przestrzeni
    > całej ustawy o swobodzie DG, ot choćby w paragrafach dotyczących
    > kontroli.

    Ale ja mówię o rubrykach dotyczących miejsca prowadzenia DG.
    Odnośnie miejsca zamieszkania by to uszło, gdyby to był rutynowy
    opis w zaświadczeniu a nie samowolnie dopisane przez urzędnika
    określenie

    > A we wniosku *możesz* podać inny adres główny, ale tylko w przypadku,
    > gdy prowadzisz DG poza miejscem zamieszkania (Art. 27, par. 2, ust. 3).

    Ale z jakiej to ustawy? Bo na razie w tym zakresie obowiązuje
    prawo działalności gospodarczej

    > I teraz pytanie - jak nie masz siedziby w miejscu zamieszkania,
    > to gdzie masz? :-P

    Nie mam, mam miejsce zamieszkania tożsame z głównym miejsce prowadzenia
    dg (czyli zakładem głównym).
    Słownikowo można sobie wpisywać samodzielnie, urzędnik nie może dopisywać
    samowolnie słownikowych określeń wg własnego uznania

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2008-12-22 13:40:08
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-22, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > Ale z jakiej to ustawy? Bo na razie w tym zakresie obowiązuje
    > prawo działalności gospodarczej

    Ta sama ustawa co podałem wyżej. Ustawa o swobodzie Działalności Gospodarczej.

    ----
    Art. 27. 1. Wniosek o wpis do ewidencji składa się na formularzu zgodnym
    z określonym wzorem urzędowym, o którym mowa w art. 43 pkt 1. Składając
    wniosek, wnioskodawca uiszcza opłatę.
    2. Wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji zawiera:
    1) firmę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;
    2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;
    3) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu, adres do doręczeń
    przedsiębiorcy oraz adres, pod którym jest wykonywana działalność
    gospodarcza, a jeżeli przedsiębiorca wykonuje działalność poza
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    miejscem zamieszkania - adres głównego miejsca wykonywania
    ^^^^^^
    działalności i oddziału, jeżeli został utworzony;
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ----

    > Nie mam,

    Masz :)
    http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2520456

    > mam miejsce zamieszkania tożsame z głównym miejsce prowadzenia
    > dg (czyli zakładem głównym).

    Kwestii samowoli urzędniczej nie poruszam, bo uznaję że masz rację.

    Interesuje mnie jednak dlaczego uważasz, że nie masz siedziby? Ustawa
    o swobodzie działalności gospodarczej, czyli akt prawny jakby nie było
    dotyczący też osób fizycznych prowadzących dzialalność gospodarczą,
    a odwołuje się do siedziby w wielu punktach. Uważasz, że odwołuje
    się do czegoś nieistniejącego?

    Jak się chcesz wywiązać z (cytat z tej samej ustawy co wyżej):

    "Art. 81. 1. Przedsiębiorca jest obowiązany prowadzić i przechowywać
    w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły
    kontroli, a także udostępniać je na żądanie organu kontroli."
    Jak nie masz siedziby? :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 9. Data: 2008-12-22 14:03:31
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 22-12-2008 o 14:40:08 Wojciech Bancer <p...@p...pl> napisał(a):

    > On 2008-12-22, Tomek <t...@o...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ta sama ustawa co podałem wyżej. Ustawa o swobodzie Działalności
> [...]

    WKF: Te przepisy jeszcze nie obowiązują. W tej chwili obowiązuje
    w tym zakresie cały czas prawo działalności gospodarczej, aczkolwiek
    przepis brzmi bardzo podobnie

    > Masz :)
    > http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2520456

    Dobra, słownikowo patrząc zgadzam się, mi cały czas chodzi o kwestię
    formalną.
    Gdybym jako zakład główny podał lokal w innym mijescu niż miejsce
    zamieszkania,
    to też by mi dopisali że to jest siedziba.

    Żeby było wiadomo o czym mówię, wpis miałem taki:

    '''
    Miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy:
    50-000 Wrocław, ul.Kowalska 123
    Adres zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca wykonywania
    działalności:
    Wrocław, ul.Kowalska 123 - siedziba
    teren całego kraju
    '''

    Przy czym z tego co widziałem co oni wpisują innym ludziom, to są takie
    kwiatki:
    '''
    Miejsce zamieszkania i adres przedsiębiorcy:
    50-000 Wrocław, ul.Kowalska 123
    Adres zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca wykonywania
    działalności:
    Poznań, ul.Fruzjerska 321 - siedziba
    teren całego kraju
    '''

    Zupełnie przypadkowo wyszła im ta siedziba akurat przy adresie pod którym
    mieszkam.

    > Kwestii samowoli urzędniczej nie poruszam, bo uznaję że masz rację.
    >
    > Interesuje mnie jednak dlaczego uważasz, że nie masz siedziby?

    Już się zgodziłem że jeśli mówisz op słownikowym
    określeniu to ok.

> [...]
    > w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły
    > kontroli, a także udostępniać je na żądanie organu kontroli."

    To jest niezbyt precyzyjne - znam ze słyszenia przypadki gdzie
    ludzie dostawali mandat bo nie mieli ksiązki kontroli w kiosku,
    jako "siedzibie dg" :-)

    W rozporządzeniu do KPiR też jest zdaje się zapisane że papiery mają być w
    siedzibie,
    a jeśli nie posiadasz takowej to w miejscu zamieszkania.
    Więc burdel jest kwadratowy w przepisach.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2008-12-22 14:20:02
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-22, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > WKF: Te przepisy jeszcze nie obowiązują. W tej chwili obowiązuje
    > w tym zakresie cały czas prawo działalności gospodarczej, aczkolwiek
    > przepis brzmi bardzo podobnie

    Erm... Are u sure?

    Bo ja mam, że Ustawa "Prawo Działalności Gospodarczej" to OBOWIĄZYWAŁA
    do 20.08.2004:

    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU19991011178&type=3&name=D19991178Lj.pdf
    -----
    Obowiązuje do 20.08.2004 r. (Dz.U. 2004 r. Nr 173, poz. 1807), z
    ^^^^^^^^^^^^
    wyjątkiem:
    - art. 53-56, które tracą moc z dniem 31 grudnia 2004 r.,
    - art. 7-7i, które tracą moc z dniem 31 grudnia 2006 r.
    -----

    To mówisz, że do złego aktu prawnego patrzałem? ;)

    > Dobra, słownikowo patrząc zgadzam się, mi cały czas chodzi o kwestię
    > formalną. Gdybym jako zakład główny podał lokal w innym mijescu niż miejsce
    > zamieszkania, to też by mi dopisali że to jest siedziba.

    A z tym to z kolei ja mam problem. :)

> [...]
    > '''
    >
    > Zupełnie przypadkowo wyszła im ta siedziba akurat przy adresie pod którym

    No to niezgodnie. Można by było ich pouczyć. :)

    [...]

    > W rozporządzeniu do KPiR też jest zdaje się zapisane że papiery mają być w
    > siedzibie, a jeśli nie posiadasz takowej to w miejscu zamieszkania.
    > Więc burdel jest kwadratowy w przepisach.

    Ano. :) I "niektórzy" operatorzy telekom. (patrz Polkomtel) nie potrafią
    wystawić faktury na adres inny niż "główny" chociaż prosiłem wyraźnie o
    adres miejsca zamieszkania. "Się nie da."

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl