eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Ewidencje korekt gdy kilka kas fiskalnych

Ewidencje korekt gdy kilka kas fiskalnych

2014-03-17 13:47

Ewidencje korekt gdy kilka kas fiskalnych

Ewidencje korekt gdy kilka kas fiskalnych © uwimages - Fotolia.com

Z początkiem kwietnia 2013 r. ustawodawca wprowadził w życie przepisy, które wskazują, w jakich ewidencjach należy ujmować korekty dotyczące sprzedaży rejestrowanej za pomocą kas fiskalnych. Obecnie obowiązujące rozporządzenie wymienia tutaj dwie takie ewidencje, które niestety nie zawsze będą wystarczające. Czy dla każdej kasy trzeba prowadzić owe ewidencje odrębnie?

Przeczytaj także: Podatek VAT: kasy fiskalne w 2014 r.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2013 r., poz. 363) w §3 ust. 4 mówi, że zwroty towarów i uznane http://www.podatki.egospodarka.pl/103814,Reklamacja-towaru-w-ksiedze-przychodow-i-rozchodow,1,69,1.html reklamacje> towarów i usług, które skutkują zwrotem całości lub części należności (zapłaty) z tytułu sprzedaży, ujmuje się w odrębnej ewidencji zawierającej:
  1. datę sprzedaży;
  2. nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację i ewentualnie opis towaru lub usługi stanowiący rozwinięcie tej nazwy;
  3. termin dokonania zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi;
  4. wartość brutto zwracanego towaru lub wartość brutto towaru lub usługi będących przedmiotem reklamacji oraz wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu całości należności z tytułu sprzedaży;
  5. zwracaną kwotę (brutto) oraz odpowiadającą jej wartość podatku należnego - w przypadku zwrotu części należności z tytułu sprzedaży;
  6. dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży (którym jak nietrudno się domyślić będzie przede wszystkim wystawiony wcześniej paragon);
  7. protokół przyjęcia zwrotu towaru lub reklamacji towaru lub usługi podpisany przez sprzedawcę i nabywcę.

Rozporządzenie wskazuje przy tym także, jak postępować w przypadku wystąpienia oczywistej pomyłki w ewidencjonowaniu sprzedaży (czyli błędu przy wprowadzaniu danych do kasy fiskalnej). Otóż zgodnie z §3 ust. 5 rozporządzenia podatnik dokonuje niezwłocznie jej korekty przez ujęcie w odrębnej ewidencji:
  1. błędnie zaewidencjonowanej sprzedaży (wartość sprzedaży brutto i wartość podatku należnego);
  2. krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia pomyłki oraz dołączenie oryginału paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż, przy której nastąpiła oczywista pomyłka.

Podatnik winien przy tym zaewidencjonować przy zastosowaniu kasy fiskalnej sprzedaż w prawidłowej wysokości (a więc wystawić nowy paragon z prawidłowymi danymi).

fot. uwimages - Fotolia.com

Ewidencje korekt gdy kilka kas fiskalnych

Z początkiem kwietnia 2013 r. ustawodawca wprowadził w życie przepisy, które wskazują, w jakich ewidencjach należy ujmować korekty dotyczące sprzedaży rejestrowanej za pomocą kas fiskalnych. Obecnie obowiązujące rozporządzenie wymienia tutaj dwie takie ewidencje, które niestety nie zawsze będą wystarczające.


Wiadomo zatem, że obecnie przepisy prawne przewidują dwie odrębne ewidencje korekt ze sprzedaży zaewidencjonowanej przy pomocy kasy fiskalnej. Czy jednak ewidencje te winny być także prowadzone odrębnie dla każdego urządzenia rejestrującego?

Wydaje się że nie ma takiej potrzeby. Otóż przepisy §3 przytoczonego wyżej rozporządzenia wskazują wprawdzie na obowiązek prowadzenia odrębnych ewidencji korekt, niemniej odrębność ta tyczy się raczej ich prowadzenia w rozgraniczeniu wyżej wskazanym (a więc podatnik winien posiadać odrębną ewidencję zwrotów towarów i uznanych reklamacje towarów i usług oraz odrębną ewidencję oczywistych pomyłek), a nie odrębnie w stosunku do każdej kasy fiskalnej.

Trzecia ewidencja
Pomimo, że ustawodawca wprowadził dwie nowe ewidencje do korygowania sprzedaży zaewidencjonowanej za pomocą kas rejestrujących, często nie obejdzie się bez zaprowadzenia jeszcze jednej takiej ewidencji. Trzeba bowiem pamiętać, że wskazane ewidencje tyczą się tylko przypadków wskazanych w rozporządzeniu (a więc zwrotów towarów i uznanych reklamacje towarów i usług oraz oczywistych pomyłek). Nie można w nich ujmować innych zdarzeń powodujących korekty wcześniejszej sprzedaży ujętej na kasie fiskalnej. Tym samym dla nich prawidłowe wydaje się zaprowadzenie trzeciej ewidencji korekt w postaci akceptowanego wcześniej przez organy podatkowe zeszytu korekt.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: