eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Ulga mieszkaniowa w podatku dochodowym tylko na kredyt bankowy

Ulga mieszkaniowa w podatku dochodowym tylko na kredyt bankowy

2014-12-22 13:30

Przeczytaj także: Darowizna wywłaszczonej nieruchomości: data nabycia w podatku PIT


Tymczasem w niniejszej sprawie Wnioskodawca zaciągnął wprawdzie pożyczkę na jeden z celów mieszkaniowych wskazanych w art. 21 ust. 25 ustawy, tj. na spłatę kredytu zaciągniętego w celu nabycia budynku mieszkalnego i związanego z nim prawa użytkowania wieczystego gruntu, jednakże nie była to pożyczka zaciągnięta w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, ale była to pożyczka udzielona przez prokuraturę apelacyjną ¬ – de facto, jak wynika z rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 czerwca 2012 r., była to pomoc finansowa na zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych przyznawana na podstawie umowy pożyczki.

Oznacza to, że spłata przez Wnioskodawcę pożyczki udzielonej przez prokuraturę apelacyjną na spłatę kredytu zaciągniętego w celu nabycia budynku mieszkalnego i związanego z nim prawa wieczystego użytkowania gruntu nie stanowi dla Wnioskodawcy wydatku na własne cele mieszkaniowe, o którym mowa w art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca nie jest zatem uprawniony do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku ze spłatą, środkami uzyskanymi ze sprzedaży udziału w nieruchomości nabytego w spadku, pomocy finansowej przyznanej w formie pożyczki podpisanej przez prokuratora apelacyjnego.

W tym miejscu – odnosząc się do żądania Wnioskodawcy zastosowania w jego sprawie wykładni celowościowej i funkcjonalnej – wskazać należy, że przepisy prawa są sformułowane za pomocą języka, a zatem pierwszoplanowe znaczenie ma wykładnia językowa. Jest ona pierwszym etapem egzegezy tekstu prawnego. Dopiero gdy wykładnia ta nie pozwala na zajęcie jednoznacznego stanowiska, bywa konieczne sięganie do innych rodzajów wykładni. Przejście zatem do innych (poza językową) rodzajów wykładni ma miejsce wyjątkowo, tj. w sytuacji, gdy w oparciu o reguły językowe nie można wyinterpretować znaczenia konkretnego przepisu. Dlatego dokonując interpretacji tekstu prawnego trzeba kierować się znaczeniem słów danego języka etnicznego oraz tym, że ustawodawca był racjonalny, gdy używał takich a nie innych słów, i nie można a priori przyjmować, że określonych słów użyto w tekście prawnym bez wyraźnej ku temu potrzeby.

Treść przywołanego przepisu art. 21 ust. 25 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala zająć jednoznaczne stanowisko. Racjonalny ustawodawca wyraźnie w nim wskazał, że kredyt (pożyczka) ma zostać zaciągnięta przez podatnika w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej. Nie trzeba szczególnie wyjaśniać, że prokuratura apelacyjna nie jest bankiem podobnie jak nie jest spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową. Bankiem ani spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową nie jest też państwo.

Zatem raz jeszcze wskazać należy, że wykładnia gramatyczna omawianego przepisu jest tak jednoznaczna, że Organ nie widzi podstaw aby sięgać do wykładni celowościowej lub funkcjonalnej. Jednakże wskazać trzeba, że żadna z tych wykładni nawet zastosowana nie przyniesie skutku oczekiwanego przez Wnioskodawcę. Celem ustawodawcy było bowiem uwzględnienie przy obliczaniu dochodu zwolnionego z opodatkowania kwot wydatkowanych na spłatę pożyczki zaciągniętej w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej. Ustawodawca dążył do określenia przesłanki niezależnej od tego gdzie pracuje podatnik (jaki zawód wykonuje), po spełnieniu której będzie on mógł skorzystać ze zwolnienia. Jego zamiarem z pewnością nie było różnicowanie sytuacji podatników w zależności od tego, jaki zawód podatnik wykonuje.

Dlatego nie ma żadnego uzasadnienia przekonanie Wnioskodawcy, że można rozszerzać zakres zwolnienia dla jakiejkolwiek grupy obywateli, a domaganie się takich przywilejów dla siebie przez prokuratora, a więc funkcjonariusza publicznego tylko z tej racji, że należy „do tak wąskiej grupy zawodowej jaką stanowią prokuratorzy (ok. 6 tysięcy w skali kraju)” jest szczególnie nieuprawnione. Jak jednolicie przyjmuje się w orzecznictwie sądów administracyjnych przepisy o ulgach i zwolnieniach podatkowych należy interpretować ściśle, a nie rozszerzająco. Z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wynika, że wszyscy obywatele są obowiązani ponosić ciężary i świadczenia publiczne (art. 84 Konstytucji). Konstytucja nie mówi nic o tym, że z tego obowiązku zwolnieni są prokuratorzy.

Tym samym przyznanie Wnioskodawcy prawa do skorzystania z ulgi prowadziłoby do nierównego traktowania podatników. Wskazać natomiast należy, że Organ podatkowy nade wszystko powinien kierować się postanowieniami ustawy zasadniczej, a szczególnie artykułem stanowiącym zasadę równości wobec prawa, nie zaś rzekomym interesem skarbu państwa, który w niniejszej sprawie sprowadzałby się do uprzywilejowania Wnioskodawcy i garstki obywateli z tego tylko powodu, że pełnią funkcję prokuratorów. Organ nie neguje szczególnej roli prokuratora jaką przyszło pełnić Wnioskodawcy, jednak kategorycznie sprzeciwia się przekonaniu Wnioskodawcy, że funkcja ta może go stawić ponad prawem obowiązującym pozostałych obywateli kraju.

Z istnieniem stosunku służbowego prokuratora wiąże się szereg przywilejów nieosiągalnych dla innych obywateli, ale są to przywileje przyznane prokuratorom aktami rangi ustawowej oraz aktami wykonawczymi do tych ustaw. Przywileje podatkowe do tej grupy nie należą. Prokuratorzy mają taki sam obowiązek ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych jak inni obywatele, bo tak samo jak inni obywatele korzystają z opieki i usług jakie świadczy państwo. Argumentowanie przy tym, że w przyznaniu zwolnienia podatkowego Wnioskodawcy wbrew treści przepisu chodzi o interes finansowy państwa jest nieprzekonywujące, bo trudno nie odnieść wrażenia, że chodzi jedynie o interes finansowy Wnioskodawcy.

poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: