eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › REITs, czyli zwolnienia z podatku dla spółek rynku wynajmu nieruchomości

REITs, czyli zwolnienia z podatku dla spółek rynku wynajmu nieruchomości

2017-01-25 10:05

REITs, czyli zwolnienia z podatku dla spółek rynku wynajmu nieruchomości

Rynek nieruchomości na wynajem © BillionPhotos.com - Fotolia.com

Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt nowej regulacji wprowadzający oraz określający zasady funkcjonowania spółki rynku wynajmu nieruchomości (ang. Real Estate Investment Trusts, tzw. REITs). Obecnie projekt nowej ustawy jest na etapie opiniowania. W skali Unii Europejskiej nie jest to nic nowego, ponieważ REITY istnieją w ustawodawstwach unijnych od dawna.

Przeczytaj także: Zaniechany podatek od sprzedaży detalicznej, ale nie deklaracje

REITY są spółkami akcyjnymi działającymi na rynku nieruchomości komercyjnych a ich zaletą jest możliwość skorzystania ze zwolnienia podatkowego w podatku CIT.

Wprowadzenie do polskich przepisów REIT-ów jest w zamierzeniu wyrównaniem szans krajowych inwestorów wobec dominującej roli inwestorów zagranicznych na rynku nieruchomości komercyjnych. Zgodnie z uzasadnieniem projektu nowa regulacja ma na celu pobudzenie działalności w sektorze rynku nieruchomości komercyjnych na wynajem poprzez zwiększenie zaangażowania polskiego kapitału na tym rynku.

Zaletą proponowanej konstrukcji REIT-ów są zwolnienia podatkowe zmierzające do eliminacji podwójnego opodatkowania podatkiem CIT dochodów i przychodów związanych z najmem nieruchomości. Zgodnie z proponowanym projektem zwolnieniu będą podlegać dochody REIT-a oraz jego spółki zależnej, jak również dywidendy wypłacane z e spółki zależnej do REIT-a. Projekt przewiduje również zwolnienie od podatku CIT w przypadku odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółek zależnych przez REIT. Dodatkowo przepisy te pozwolą na pojawienie się w obrocie na rynkach regulowanych akcji spółek rynku wynajmu nieruchomości, co może sprzyjać rozwojowi krajowego rynku kapitałowego.
Przykład:
REIT jest właścicielem spółki zależnej, która uzyskuje dochody z najmu nieruchomości. W takim przypadku dochody z najmu spółki zależnej będą zwolnione od podatku CIT (o ile spółka spełnia warunki przewidziane w projekcie ustawy). Następnie REIT uzyskuje przychód z wypłacanej przez spółkę zależną dywidendy, który to również jest zwolniony od podatku CIT.

fot. BillionPhotos.com - Fotolia.com

Rynek nieruchomości na wynajem

Rząd chce poruszyć rynek nieruchomości na wynajem. Niestety obecne propozycje mogą stać się "strzałem w kolano". Projekt ustawy jest bardzo nieprecyzyjny i stawia wysokie wymogi, którym ciężko będzie sprostać przez polskie firmy.


Może również wystąpić sytuacja, w której sam REIT będzie uzyskiwał dochody z najmu bez pośrednictwa spółek zależnych. W takim przypadku dochody te będą również zwolnione od podatku CIT.

Jednakże, pomimo intencji ustawodawcy projekt ustawy w obecnym kształcie może okazać się dla inwestorów na rynku nieruchomości komercyjnych nieatrakcyjny.

Ustawodawca zawęził definicję nieruchomości, określając że są to budynki trwale związane z gruntem lub części takich budynków.
Taka definicja nie obejmuje na przykład wynajmu miejsc parkingowych przed budynkiem, ponieważ nie jest to budynek lub jego część. Definicja nieruchomości zawarta w projekcie wyklucza także budynki mieszkalne oraz lokale mieszkalne, eliminując jednocześnie spod regulacji istotny sektor rynku nieruchomościowego.

Budownictwo mieszkaniowe w Polsce przyczynia się do kształtowania procesów gospodarczych zarówno na szczeblu lokalnym jak i krajowym. Dodatkowo spełnia istotną funkcję społeczną zaspokajania podstawowej potrzeby jaką jest mieszkanie. Wobec tego w kontekście uzasadnienia projektu ustawy, takie wyłączenie wydaje się nieuzasadnione.

Kolejnym ograniczeniem jakie przewiduje projekt jest próg obowiązkowego kapitału zakładowego, który ma wynosić aż 60 milionów złotych. Tak wysoki próg może eliminować stosowanie REIT-ów przez mniejszych inwestorów, co jest sprzeczne z uzasadnieniem do projektu ustawy, który zakłada wzrost znaczenia krajowych inwestorów detalicznych na rynku nieruchomości.
Projekt ten również zawęża pojęcie kapitałów odnosząc się jedynie do kapitału zakładowego, a nie do całkowitej wartości kapitałów własnych, wykluczając kapitał zapasowy czy rezerwowy.

Niecelowym wydaje się również wymóg posiadania przez REIT przynajmniej trzech nieruchomości. Prawdopodobnie wymóg ten służyć ma rozproszeniu ryzyka związanego z konkretnym REIT-em i przez to ochronie krajowych inwestorów detalicznych. Jednocześnie brak jest w projekcie uregulowania wartości tych nieruchomości, co może powodować, że wymóg ten nie spełni swojej roli.

Projekt ustawy wyklucza dodatkowo przedsięwzięcia łączone (typu joint venture) lub na przykład inwestycję przez dwa REIT-y w jedną spółkę zależną. Dzieje się to za sprawą konieczności posiadania przez REIT w spółce zależnej co najmniej 95% udziałów, aby możliwe było zastosowanie zwolnienia podatkowego.

Ponadto warunki, które ma spełniać REIT (na przykład wymóg posiadania nieruchomości o wartości ponad 70% aktywów), mają być spełniane na koniec każdego kwartału roku obrotowego REIT-a. Przykładowo, jeżeli REIT sprzeda nieruchomość stanowiącą istotny składnik jego aktywów, a przed końcem kwartału nie zdąży kupić nowej nieruchomości, to utraci zwolnienie podatkowe.
Problemem może okazać się również korzystanie ze zwolnienia przez spółkę zależną od REIT pod warunkiem, że sam REIT korzysta z takiego zwolnienia, gdyż nie wiadomo, od którego momentu spółka zależna straci zwolnienie oraz w jaki sposób kształtować się będzie odpowiedzialność członków zarządu tej spółki za potencjalne zaległości podatkowe.

Podobne problemy wiążą się także ze zwolnieniem podatkowym z tytułu wypłaty dywidendy ze spółki zależnej. Nie wiadomo, czy spółka zależna ma spełniać wymogi „spółki zależnej” w roku, za który wypłaca dywidendę, czy też w momencie wypłaty dywidendy, czy też łącznie w tych dwóch przypadkach.
Nasz komentarz:
Analizując uzasadnienie oraz ocenę projektu ustawy o REIT-ach, można odnieść wrażenie, że regulacja ta będzie dużym krokiem na przód w rozwoju krajowego sektora rynku nieruchomości komercyjnych na wynajem, a w konsekwencji przełoży się na trwały wzrost gospodarczy Polski. Jednakże analizując przepisy, widać że projekt ten w obecnym kształcie nie wpisuje się w aktualne realia gospodarcze, dodatkowo nie ma odzwierciedlenia w celu, jaki ma osiągnąć planowana regulacja. Z punktu widzenia prawa podatkowego, może ona przysporzyć w przyszłości problemów interpretacyjnych oraz w konsekwencji prowadzić do sporów z organami podatkowymi.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: