eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkoweProjekt ustawy o KSeF opublikowany

Projekt ustawy o KSeF opublikowany

2024-11-07 11:07

Projekt ustawy o KSeF opublikowany

Projekt ustawy o KSeF opublikowany © ijeab na Freepik

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF), realizując część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności (KPO).

Przeczytaj także: Wszystko o KSeF. Od kiedy będzie obowiązkowy i jak z niego korzystać?

Po konsultacjach z przedsiębiorcami Minister Finansów przedstawił rozwiązania, które ułatwią dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie prawnym, technicznym i biznesowym. Projekt nowelizacji jest zgodny z wcześniejszymi zapowiedziami Ministerstwa i oceniamy go jako krok w dobrą stronę.

Kluczowe zmiany obejmują obowiązkowe e-faktury – od lutego 2026 r. dla największych podatników (z obrotami powyżej 200 mln zł w 2025 r.) i od kwietnia 2026 r. dla pozostałych firm, a także wydłużony czas adaptacji: faktury na kasach rejestrujących będą dopuszczone do lipca 2026 r., a przedsiębiorcy zyskają dodatkowy czas na wprowadzenie numeru KSeF przy płatnościach.

Ponadto do końca 2026 r. e-faktury będzie można wystawiać offline, co zapewni ciągłość pracy w razie problemów technicznych. Nowe przepisy przewidują wsparcie dla mikroprzedsiębiorców poprzez półroczny okres przejściowy dla firm o niskich przychodach (do 10 tys. zł miesięcznie) i fakturach na małe kwoty (do 450 zł), opcjonalne e-faktury B2C, czyli możliwość, ale nie obowiązek wystawiania e-faktur dla klientów indywidualnych, a także załączniki do faktur – nowa struktura umożliwi przesyłanie dodatkowych danych.

fot. ijeab na Freepik

Projekt ustawy o KSeF opublikowany

Kluczowe zmiany obejmują obowiązkowe e-faktury – od lutego 2026 r. dla największych podatników (z obrotami powyżej 200 mln zł w 2025 r.) i od kwietnia 2026 r. dla pozostałych firm.


Projekt przewiduje także wcześniejsze generowanie certyfikatów QR oraz wyrównanie środowisk KSeF, by ułatwić testowanie systemu. Przedsiębiorcy będą mogli dostosować swoje systemy fakturowania jeszcze przed obowiązkowym wdrożeniem systemu. Zmiany te mają na celu uproszczenie procesów oraz umożliwienie płynnego przejścia na system e-faktur.

W uzasadnieniu do ustawy pojawia się dodatkowa, istotna zmiana – wprowadzenie obowiązkowego podmiotu trzeciego. To rozwiązanie ma odpowiadać na postulaty jednostek samorządu terytorialnego, które zabiegały o wprowadzenie wymogu podawania na fakturze NIP-u jednostki im podległej. Jest to kluczowe dla samorządów, umożliwiając im precyzyjną identyfikację faktur i ułatwiając zarządzanie dokumentacją.

Michał Sosnowski, Business Development Director w

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: