eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Specjalne strefy ekonomiczne a dotacje unijne

Specjalne strefy ekonomiczne a dotacje unijne

2007-08-03 10:55

Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, iż każda firma prowadząca działalność inwestycyjną w Polsce chciałaby większość tych działań wesprzeć ze środków publicznych. Pożądane byłoby również połączenie różnych źródeł i form wsparcia, niektórych łatwiejszych, a niektórych trudniejszych do uzyskania, ale także utrzymania i późniejszego rozliczenia. Po upływie jakiegoś czasu od otrzymania wsparcia pytanie „czy coś jeszcze możemy uzyskać?” nasuwa się samo. W efekcie zastanawiają się Państwo zapewne, czy jest możliwe, aby firma funkcjonująca już na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ubiegała się o dodatkowe wsparcie z funduszy strukturalnych.

Przeczytaj także: Specjalne strefy ekonomiczne: limitowane zwolnienie

Łączenie różnych form pomocy regionalnej

W celu przypomnienia najważniejszych zasad w tym zakresie, należy pamiętać, iż cechą wspólną pomocy na nowe inwestycje, udzielanej w formie dotacji z funduszy strukturalnych oraz pomocy w formie zwolnienia z podatku dochodowego (CIT lub PIT) na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) jest to, że stanowi ona regionalną pomoc publiczną. Pomoc ta jest szczególnie monitorowana przez Unię Europejską, gdyż wsparcie wybranych podmiotów może zaburzać konkurencję na wspólnym rynku. W konsekwencji obowiązuje wymóg, aby całkowita wartość pomocy regionalnej udzielanej na nową inwestycję nie przekroczyła dopuszczalnej puli tej pomocy wyznaczonej zgodnie z intensywnością pomocy obowiązującej dla danego regionu i podmiotu. Reguła ta pozwala, po pierwsze, realizować postulat wspierania firm zlokalizowanych w regionach, gdzie poziom rozwoju jest najniższy. Po drugie, zasada ta zapobiega temu, aby przedsiębiorca uzyskał nadmierne wsparcie dla tych samych działań inwestycyjnych z wielu źródeł. Gdyby nie powyższa reguła kumulacji, można by teoretycznie ubiegać się o refundację - powiedzmy - połowy poniesionych kosztów z trzech różnych źródeł, co w skrajnym przypadku skutkowałoby otrzymaniem 150 proc. zwrotu wydatków.

Jak długo pomoc regionalna udzielona w odniesieniu do tych samych wydatków kwalifikowanych nie przekracza intensywności obowiązującej dla danego regionu i dla danego przedsiębiorcy, zasada kumulacji nie stoi na przeszkodzie, aby ubiegać się o pomoc z różnych źródeł. Powyższa reguła ma zastosowanie do każdej pomocy regionalnej, więc odnosi się zarówno do SSE, jak i grantów inwestycyjnych. Połączenie korzyści z funkcjonowania na terenie SSE i grantu jest więc teoretycznie możliwe. Posługując się regułą kumulacji pomocy można zatem stwierdzić, iż przykładowo średni przedsiębiorca działający na Śląsku na terenie SSE i starający się o dotację inwestycyjną może korzystać z obu tych form pomocy regionalnej, o ile zapewni, że łączna przyznana mu pomoc nie przekroczy 5 mln zł. Jednak czy istnieją inne uwarunkowania wpływające na możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie w sytuacji, gdy podmiot posiada już zezwolenie na działalność w strefie?

Moment rozpoczęcia inwestycji

Nowe wytyczne w sprawie regionalnej pomocy publicznej na lata 2007-2013, a także nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej odnoszące się do regionalnej pomocy inwestycyjnej (obydwa te dokumenty obowiązują od 1 stycznia 2007 r.), zawierają wymóg, iż przedsiębiorca ubiegający się o wsparcie może rozpocząć inwestycję wyłącznie w przypadku, gdy:
  • złoży wniosek o udzielenie pomocy dla konkretnej inwestycji;
  • otrzyma wstępne potwierdzenie od organu nadzorującego udzielanie tego typu pomocy, że projekt inwestycyjny wstępnie kwalifikuje się do objęcia pomocą, z zastrzeżeniem szczegółowej weryfikacji wniosku.

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: