eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Nieodpłatne świadczenia: przekazanie a podatki

Nieodpłatne świadczenia: przekazanie a podatki

2010-09-19 09:19

Przeczytaj także: Narzędzia dla przedstawiciela handlowego a podatek


W związku ze zmianą art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT (omówioną wcześniej) został zmieniony art. 7 ust.4 pkt 1 ustawy o VAT dotyczący definicji prezentów o małej wartości, który po wejściu w życie ustawy zmieniającej brzmi: za prezenty o małej wartości rozumie się przekazane przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób. A zatem, jeśli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości obdarowanych osób nie musi opodatkować przekazanych jednej osobie w ciągu roku podatkowego prezentów o łącznej wartości do 100 zł. Sama wartość prezentów o małej wartości nie uległa zmianie, jednak należy pamiętać, że obecnie nie można się już odwoływać do kwoty z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT (kwota ta wynosi 200 zł)

Czy należy opodatkować nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane ze spółką?
Istnieje kwestia sporna związana z koniecznością opodatkowania przekazanych przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, od których przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Niewątpliwie z taką sytuacją mamy do czynienia w pytaniu. Spółka przekazała towary, od których przysługiwało jej prawo odliczenia podatku naliczonego i jednocześnie przekazała je na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (cele reklamowe). Natomiast ustawodawca w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT nakazuje opodatkować tylko towary przekazane nieodpłatnie na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. W tej kwestii fiskus zajmuje stanowisko, że takie przekazane nieodpłatnie towary związane z przedsiębiorstwem należy również opodatkować. Sądy natomiast zajmują stanowisko odmienne, korzystne dla podatników, z którego wynika, że nieodpłatne przekazanie towarów na cele związane z przedsiębiorstwem nie podlega opodatkowaniu VAT. W tej sytuacji nie ma znaczenia czy przekazane nieodpłatnie towary są prezentami o małej wartości w rozumieniu VAT.

Jak zaewidencjonować koszty reprezentacji i reklamy?
Przepisy ustawy o rachunkowości, podobnie jak przepisy ustaw podatkowych, nie zawierają definicji reprezentacji czy reklamy. W ewidencji księgowej koszty reprezentacji i reklamy zalicza się do kosztów działalności operacyjnej i ujmuje się na koncie zespołu 4 lub 5, w zależności od tego jaki sposób ewidencji kosztów został wybrany i opisany w zasadach (polityce) rachunkowości firmy (art. 10 UoR).

Nie ma obowiązku wyodrębniania w księgach rachunkowych kosztów reprezentacji i reklamy. Nie zostały one wymienione w ramach kosztów działalności operacyjnej (załącznik nr 1 do UoR). A zatem, ustalając plan kont dla firmy można przyjąć, że koszty reprezentacji i reklamy ujmowane są na koncie "Pozostałe koszty rodzajowe". Ewidencja prowadzona do kont zespołu 4 powinna umożliwiać ustalenie wysokości kosztów będących, lub nie, kosztami uzyskania przychodów. Właśnie dlatego ważne jest, aby w księgach rachunkowych wyodrębnić (np. za pomocą analityki) koszty reklamy, które są kosztami uzyskania przychodów oraz koszty reprezentacji, które nimi nie są.

W księgach rachunkowych zakup upominków o małej wartości ujmuje się następująco:
  1. Faktura VAT zakupów materiałów reklamowych:
    Wn "Rozliczenie zakupu" - wartość netto,
    Wn "VAT naliczony i jego rozliczenie" - kwota VAT,
    Ma "Rozrachunki z dostawcami" - wartość brutto.
  2. Zaliczenie w koszty wartości materiałów reklamowych:
    Wn "Pozostałe koszty rodzajowe" (analitycznie - koszty reklamy),
    Ma "Rozliczenie zakupu".

Natomiast gdy prowadzona jest ewidencja magazynowa zakupionych prezentów o małej wartości, należy wprowadzić zapis:
Wn konto "Pozostałe koszty rodzajowe" (analitycznie: koszty reklamy)
Ma konto "Materiały".

Podstawa prawna:
  • art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.);
  • art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.);
  • ustawa z 18 marca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 75, poz. 473);
  • art. 7 ust. 2-4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.);
  • art. 10, załącznik Nr 1 ustawy z 29 września o rachunkowości (tekst jednolity: Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.).


Miesięcznik Koszty w Firmie. W jednej publikacji znajdziesz rozwiązania dotyczące rozliczania kosztów w firmie z punktu widzenia 3 dziedzin: podatków dochodowych, VAT, ustawy o rachunkowości.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: