Ubytki i stratny w PKPiR
2011-01-19 12:58
Przeczytaj także: Korygowanie zapisów w KPiR: jakie dokumenty?
Ubytki takie należy ujmować w kolumnie 13 księgi jako pozostałe wydatki.Ponieważ koszty zakupu towarów (materiałów) są ujmowane w kosztach w księdze przychodów i rozchodów na bieżąco, a nie dopiero w momencie ich sprzedaży, nabywane i zużywane w trakcie świadczenia usług materiały oraz surowce należy co do zasady ujmować w kolumnie 10 jako zakup towarów i materiałów według cen zakupu.
W przypadku jednak, gdy nabyty materiał, surowiec, ujęty w kolumnie 10 księgi zmieni swoje przeznaczenie, tj. np. ulegnie zniszczeniu, zepsuciu, należy dokonać przeksięgowania wartości takich utraconych, zniszczonych materiałów do kolumny 13 księgi, jako pozostałe wydatki.
Podstawą takiego przeksięgowania może być sporządzony przez podatnika protokół strat. Należy w nim podać ilość i rodzaj utraconych materiałów, surowców oraz datę i przyczynę ich zniszczenia, utraty. W ten sposób nabyte materiały pozostaną w kosztach uzyskania przychodów, zmieni się tylko ich kwalifikacja jako rodzaju kosztów.
Zaznaczam, że przepisy podatkowe nie zabraniają wprost zaliczania do kosztów uzyskania przychodów strat powstających w materiałach pierwotnie nabywanych celu wykorzystania ich do wykonania usług, które przełożą się na przychody.
Należy jednak pamiętać o racjonalności takiego postępowania. Ustawodawca wymaga, aby koszty miały związek z przychodami. Nie eliminuje automatycznie z tych kosztów powstających w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą strat, bo wiadomym jest, że takie nawet przy zachowaniu największej staranności mogą powstawać. Należy jednak zachować pewien umiar w zaliczaniu do kosztów podatkowych powstających w trakcie działalności ubytków.
Tylko bowiem takie straty w materiałach, których podatnik nie jest w stanie zapobiec, przewidzieć ich, można uznać za "normalne" koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Czy wiesz jak rozliczać podatki dochodowe? Odpowiedź znajdziesz w poradniku "Podatki dochodowe w praktyce". Znajdziesz w nim porady i praktyczne przykłady dotyczące rozliczeń podatkowych w firmie.
![Zamknięcie roku podatkowego - o tym przedsiębiorca powinien pamiętać [© Andrey Popov - Fotolia.com] Zamknięcie roku podatkowego - o tym przedsiębiorca powinien pamiętać](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zamkniecie-roku-podatkowego/Zamkniecie-roku-podatkowego-o-tym-przedsiebiorca-powinien-pamietac-249843-150x100crop.jpg)
oprac. : Joanna Krawczyk / Podatki dochodowe w praktyce
Przeczytaj także
Najnowsze w dziale Podatki
-
Czy wygrane w zagranicznych kasynach online trzeba zgłaszać do urzędu skarbowego i płacić podatek w Polsce?
-
Pół roku po zmianach w podatku od nieruchomości: chaos, ryzyko, ale i szansa na oszczędności
-
Działka w spadku lub darowiźnie czy sprzedaż działki i przekazanie pieniędzy? Jakie obowiązują podatki i co jest korzystniejsze?
-
Wakacje przedsiębiorcy a koszty firmowe - co i kiedy można odliczyć?