eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › "Trudny" podatek od umowy zlecenia w 2011 r.

"Trudny" podatek od umowy zlecenia w 2011 r.

2011-02-15 13:28

Jeśli chodzi o drobne umowy, kwalifikacji podatkowej podlega należność, która została określona w umowie (poprzednio umowach), a więc nie odniesiono się do faktu wypłaty. Nie zmienia to zasady opodatkowania środków otrzymanych przez podatnika albo postawionych mu do dyspozycji.

Przeczytaj także: Umowy zlecenie: podatek zryczałtowany w 2011 r.

Pytanie: Spółka zawarła w ciągu miesiąca (tj. od 15 grudnia 2010 r. do 14 stycznia 2011 r.) 3 umowy zlecenia. Wartość należności wynikająca z każdej z nich to 90 zł. Jak je rozliczyć?

Odpowiedź: Sposób rozliczenia będzie zależał od tego, czy należności zostały faktycznie
wypłacone w 2010, czy w 2011 r.

Brak przepisów przejściowych

Jeśli chodzi o drobne umowy, kwalifikacji podatkowej podlega należność, która została określona w umowie (poprzednio umowach), a więc nie odniesiono się do faktu wypłaty. Nie zmienia to zasady opodatkowania środków otrzymanych przez podatnika albo postawionych mu do dyspozycji. Przydałyby się jednak przepisy przejściowe odnoszące się do daty zawarcia takiej umowy i w odniesieniu do umów zawartych w 2010 r., określające zasady ich opodatkowania.

Jeśli chodzi o drobne umowy zawarte jeszcze w 2010 r., nowelizacja ustawy niestety nie przewidziała przepisów przejściowych regulujących zasady opodatkowania takich umów. Dlatego nowe przepisy mają zastosowanie, co do zasady, do dochodów lub strat uzyskanych (poniesionych) od 1 stycznia 2011 r. Wynikałoby z tego, że należności faktycznie wypłacone w 2011 r. trzeba by opodatkować jednak według nowych przepisów.

Na czym polegała zmiana przepisów?

Do 31 grudnia 2010 r., chcąc stwierdzić, jak opodatkować należność z kilku małych umów zawartych z tym samym zleceniodawcą (zaliczka czy ryczałt), trzeba było ustalić, czy łączna wartość wynikająca z zawartych umów nie przekracza w miesiącu 200 zł. W tym przypadku przekracza (90 zł × 3 = 270 zł), a zatem spółka potrąci zaliczkę, a nie ryczałt.

Od 1 stycznia 2011 r. z uwagi na to, że wartość należności z pojedynczej umowy nie przekracza 200 zł, spółka potrąci ryczałt, a nie zaliczkę na podatek. Nie ma już bowiem odniesienia do kwoty miesięcznej należności. Liczy się limit wynikający z jednej umowy zawartej z danym podmiotem. Ryczałtem objęto każdą taką umowę, do wysokości limitu, bez względu na to, ile umów w danym miesiącu podpisano z jednym podmiotem. Zmiana upraszcza rozliczanie „małych” umów.

Podstawa prawna:
  • Art. 30 ust. 1 pkt 5a updof.
  • Art. 13 ustawy z 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... (Dz.U. nr 226, poz. 1478).


Płace w firmie pomogą ci uniknąć pomyłek w rozliczeniach płacowych dzięki poradom ekspertów, które odpowiadają prawie na wszystkie pytania związane z rozliczaniem wynagrodzeń i nowymi przepisami.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: