  • Data: 2022-05-26 21:01:55
    Temat: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2022-05-26, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

    > Ale zauważ, że akurat do innych pieniędzy jest trochę trudniej
    > się dobrać, bo te inne są już takie bardziej własne
    > i dotykanie tego spotkało by się z reakcją.

    Pieniądze z PPK są tak samo własne jak z IKE/IKZE.
    Nie jest to danina publiczna, nie przechodzi to przez ZUS.

    > Natomiast PPK czy OFE to takie składane jest: trochę płacił
    > pracodawca, coś tam dokładało państwo, więc o wiele łatwiej
    > medialnie przepchnąć pomysły na zarządzanie tym przez państwo.

    No nie. Różnica (diametralna) jest taka, że pieniądze z OFE są zabierane
    jako część składki ZUS (a nie osobno). Tu masz osobne pieniądze,
    prywatne, _dobrowolne_ (jak IKE/IKZE) i nie przechodzące przez publiczną
    instytucję w żaden sposób (pracodawca wpłaca bezpośrednio do
    instytucji). Nie licząc tych "dopłat od państwa", ale te są traktowane w PPK osobno
    i nich sobie nie możesz wypłacić.

    Argumentacja że "lepiej to się da uzasadnić" jest po prostu
    nieprawdziwa. Po pierwsze za demontaż OFE PO zapłaciło polityczną cenę i
    wątpię, by jakaś inna partia odważyła się na podobny numer (zauważ, jak
    PIS kombinowało by "uzasadniać" że pieniądze zostają niby Twoje). Po
    drugie, o wiele łatwiej jest uzasadnić "łupienie bogatych", czy też
    konfiskatę z rachunku ludzi którzy mają >XkPLN na koncie niż odpieprzyć
    numer który dotknie masę ludzi i to płacących najwyższe podatki
    (pracowników etatowych).

    Słowem: gdybologia z gatunku fikcji literackich. A że jesteśmy na grupie
    która ma prawo w nazwie, to chciałem zauważyć że w *obecnym stanie
    prawnym* globalne zabranie pieniędzy z PPK nie jest możliwe.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com