eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła › Re: Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne
    obciążenie i podatek u źródła
    Date: Thu, 18 Feb 2021 13:25:57 +0100

    dyskusyjnych:3a368053-19a5-4297-918e-f1f2c597dff9n@g
    ooglegroups.com...
    >Pozwolę sobie wrócić do pytań.
    >Zakładamy, że pisanie oprogramowania na zamówienie klienta NIE jest
    >usługą elektroniczną (ze względu na to, że nie jest to
    >zautomatyzowana czynność jak sprzedaż gotowych
    produktów cyfrowych).
    >Ale, robimy "zwykły" eksport usług.

    >Czy prawidłowym jest następujące (teoretyczne) postępowanie.
    >Przypadek:
    >1. Gdy klient jest firmą z UE i ma VAT UE.
    >a) wystawiam mu fakturę bez VAT z adnotacją odwrotne obciążenie (art.
    >28b).
    >https://www.lexlege.pl/ustawa-o-podatku-od-towarow-
    i-uslug/art-28b/

    >b) dochodowy płacę w PL i nie muszę się rejestrować jako płatnik
    >podatku w kraju klienta?

    IMO - co do zasady - jesli prowadzisz w kraju dzialalnosc gospodarcza,
    to podatki dochodowe rozliczasz w kraju.
    Ale jesli robisz zlecenie "prywatnie" ...

    >c) klient jakoś rozlicza VAT u siebie (zasadniczo podobnie jak w PL
    >nalicza i odlicza VAT od importu usługi - nikt nie płaci VATu)

    nalicza, odlicza, niby nie placi, ale jesli cos tam u siebie
    sprzedaje, to sumarycznie placi ...

    >2. Gdy klient jest firmą spoza UE np. USA (tu mam najwięcej
    >wątpliwości)
    >a) wystawiam mu fakturę bez VAT z adnotacją odwrotne obciążenie. Czy
    >mogę to zrobić jak np. w USA nie ma VAT?
    >czy jednak wystawiam 23%?

    To moze byc trudniej dotrzec do przepisow, ale generalnie - od exportu
    nie placisz VAT.

    >b) dochodowy płacę w PL czy jednak u źródła? Czy muszę się
    >rejestrować w danym kraju (jako nierezydent), płacić tam podatek i
    >ewentualnie
    stosować ustawę o unikaniu podwójnego opodatkowania?

    IMO- jak wyzej.

    W USA jest np. coś takiego
    https://www.citi.com/tts/sa/taxinitiatives/docs/tax-
    forms/Form-W-8BEN-2017_POL.pdf

    - NIE jesteś osobą fizyczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    - Jesteś właścicielem faktycznym, który otrzymuje wynagrodzenie za
    usługi osobiste wykonane na terenie USA . . . . . . . . . . . . . . .
    . . 8233 lub W-4

    Nie pasuja tamte formularze lepiej ?

    No i aby w pelni zamieszac ... usluge "pisania oprogramowania" robisz,
    czy udzielasz licencji na korzystanie, czy moze prawa autorskie
    sprzedajesz ... bo z programami zawsze byl klopot :-)

    J.