eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiPisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła › Re: Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne obciążenie i podatek u źródła
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 18 Feb 2021 05:56:27 -0800 (PST)
    Subject: Re: Pisanie oprogramowania dla klienta zagranicznego, a odwrotne
    obciążenie i podatek u źródła
    From: Adam <a...@g...com>

    Dzięki za odpowiedź.

    > IMO - co do zasady - jesli prowadzisz w kraju dzialalnosc gospodarcza,
    > to podatki dochodowe rozliczasz w kraju.

    Robię w ramach DG.
    Czyli w UE nie ma żadnego myku potrącania podatku u źródła?
    I dochodowy płaci się tylko w PL? a nie np. we Francji.

    > To moze byc trudniej dotrzec do przepisow, ale generalnie - od exportu
    > nie placisz VAT.

    Też mi się tak wydaje, że eksport usług po za UE nie płaci się VAT w PL niezależnie
    czy kontrahentem zagranicznym jest firma czy osoba prywatna.

    Niestety na PL portalach poruszana jest sprawa tylko VAT (że np.) , a o dochodowym
    nic.
    Przynajmniej nie znalazłem takiego omówienia.

    > stosować ustawę o unikaniu podwójnego opodatkowania?
    > IMO- jak wyzej.

    Jak wyżej to znaczy, że tylko w PL?

    > W USA jest np. coś takiego
    > https://www.citi.com/tts/sa/taxinitiatives/docs/tax-
    forms/Form-W-8BEN-2017_POL.pdf
    > - NIE jesteś osobą fizyczną . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
    > . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . W-8BEN-E
    >
    > - Jesteś właścicielem faktycznym, który otrzymuje wynagrodzenie za
    > usługi osobiste wykonane na terenie USA . . . . . . . . . . . . . . .
    > . . 8233 lub W-4
    >
    > Nie pasuja tamte formularze lepiej ?

    Lepiej ten W-8BEN-E pasuje. Ogólnie w USA dla osób zagranicznych jest podatek 30 %
    (chyba, że zadziała ustawa o przeciwdziałaniu podwójnego opodatkowania).

    Chyba to kontrahent (o ile jest firmą) powinien pobierać przy wypłacie wynagrodzenia
    (a może to tylko
    dotyczy zagranicznych osób fizycznych, bez DG) - przedtem żądając formularza.

    > No i aby w pelni zamieszac ... usluge "pisania oprogramowania" robisz,
    > czy udzielasz licencji na korzystanie, czy moze prawa autorskie
    > sprzedajesz ... bo z programami zawsze byl klopot :-)

    Trudno powiedzieć. Nigdzie jawnie nie udzielam licencji (program czy strona WWW
    pisany na konkretne
    indywidualne zamówienie), a nie sprzedawany wielokrotnie. Jawnie też nie zrzekam się
    autorskich praw majątkowych
    - ale to jest domniemane bo nie podpisuję się pod tym i klient dostaje pełne źródła
    (więc może modyfikować).

    https://www.citi.com/tts/sa/taxinitiatives/docs/tax-
    forms/Instructions-for-Form-W-8BEN-E-2017_POL.pdf