  • Data: 2021-11-03 18:15:42
    Temat: Re: Udokumentowanie przychodu z kryptowalut
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 02.11.2021 o 19:18, Dogoman pisze:

    > W skrócie: jakiemuś randomomowi robię usługę programistyczną bez żadnych umów, on
    mi wysyła krypto. Sprzedane krypto wrzucam w PIT-38. Ale co robić jak Urząd Skarbowy
    zapyta się skąd ten przychód jak go udokumentuje? Ach nie ogarniam.

    US też nie ogarnia kryptowalut, stąd mają takie chaotyczne pomysły na
    rozliczanie tego.

    Po pierwsze, kryptowaluty nie są prawnym środkiem płatniczym w Polsce.
    Po drugie, jeżeli kryptowaluty nie kupiłeś (czyli nie masz dowodu na
    zakup w jakimś kantorze), to nie masz też kosztu. Kosztów związanych z
    "wyprodukowaniem" apki nie powiążesz z przychodem związanym ze sprzedaży
    tej kryptowaluty.
    Czyli podatek zapłacisz od całej kwoty przychodu za sprzedaż tej
    kryptowaluty.

    Pozostaje kwestia wytłumaczenia przed US skąd się wzięły u Ciebie
    kryptowaluty, które sprzedałeś, skoro ich nie kupiłeś (nie masz dowodu
    ich zakupu).
    To może być trudne ze względu na obostrzenia związane z praniem pieniędzy.

    Teoretycznie możesz się tłumaczyć, że to wynagrodzenie za usługę
    wykonania apki, ale... nie masz żadnego dowodu na to, że faktycznie
    jakąś apkę robiłeś, bo jak sam napisałeś, nie wystawiłeś żadnej faktury,
    nie masz umowy itd.
    Równie dobrze te kryptowaluty mogą być u Ciebie wpływem za coś
    nielegalnego, jak również za "wykopanie". Jeżeli faktycznie "kopiesz",
    to możesz to udowodnić, jeżeli nie...

    Jeżeli zarejestrujesz/wpiszesz do ewidencji wykonanie usługi jako
    sprzedaż bezrachunkową, to zapłacisz podatek dwa razy:
    1) od tej sprzedaży bezrachunkowej
    2) od sprzedaży kryptowaluty

    Jeżeli uda Ci się przekonać US, że ten wpływ kryptowalut (a ściślej,
    przychód ze sprzedaży tej kryptowaluty), to nic nielegalnego, że to
    właśnie za tę usługę, to i tak nie zwolni Cię to z podwójnego
    opodatkowania. Bo to przychody/koszty z różnych źródeł i nie można ich
    łączyć.

    Nie ma dobrego wyjścia z tej sytuacji (w sensie, żeby nie płacić dwa
    razy podatku).

    Jeżeli wykażesz podatek od sprzedaży kryptowaluty i jednocześnie nie
    wykażesz w ewidencji sprzedaży wykonanej usługi, to już w ogóle nie
    będziesz miał możliwości tłumaczenia, "że to za tę usługę".
    Będą to przychody z nieujawnionych źródeł, a to już przestępstwo
    podatkowe +75% podatku.
    No chyba, że nie sprzedasz tej kryptowaluty (nie wykażesz przychodu).

    Pozdrawiam
    Piotr