  • 21. Data: 2004-10-05 15:59:26
    Temat: Re: Jak to zaksiegowac
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "Mick" <m...@o...pl> wrote in message
    news:cjub4d$1bv$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    zawrotu
    > glowy !!! Nie widzialem ze taki banalny problem moze wywolac taka dyskusje
    > takie skomplikowanie spawy.
    > Zadam wiec jeszcze raz pytanie: jak zaksiegowac taka f-re, o ktorej
    > wczesniej juz pisalem ? Napisze raz jeszcze - prowadze DG, jestem
    platnikiem
    > VAT i rozliczam sie na zasadach ogolnych prowadzac KPiR (i nigdy nie
    > deklarowalem nigdzie ze jestem MP) !!!!. Czy moze mi ktos udzielic
    prostej,
    > konkretnej (bez zadnych wywodow)odpowiedzi ? Bede naprawde wdzieczny !!!

    ech, powinieneś się zorientowac, że aby uzyskać odpowiedź na to pytanie,
    musisz zapodać następujące parametry:
    - vat na zasadach ogólnych czy kasowo
    - prowadzenie KPiR memoriałowo czy kasowo.
    To są zupełnie odrębne sprawy.

    Podałeś sposób rozliczania vat, jest ogólny, czyli odliczenie faktury z tpsa
    wg terminu płatności z faktury (lub w miesiącu następnym), zwróć uwagę że
    liczy się termin płatności fv, a a nie termin rzeczywistej zapłaty.

    Jeśli prowadzisz KPiR memoriałowo, to wg mnie koszty możesz wpisać już we
    wrześniu, a jak kasowo, to po zapłacie.

    Magdi

  • 22. Data: 2004-10-05 19:22:04
    Od: "Mick" <m...@o...pl>

> [...]
    > liczy się termin płatności fv, a a nie termin rzeczywistej zapłaty.
    >
    > Jeśli prowadzisz KPiR memoriałowo, to wg mnie koszty możesz wpisać już we

    Dzieki wielkie.Chociaz jedna konkretna, pomocna i wyrozumiala osoba !!!
    Dzieki raz jeszcze. Rozumiem juz w czym rzecz. Jednak nasuwaja mi sie
    kolejne watpliwosci....Skad biora sie takie podzialy (chodzi mi o KPiR:
    memorial czy kasowo) - zawsze myslalem ze KPiR to po prostu KPiR i juz -
    nigdzie w zadnych oficjalnych dokumenatach skarbowych (deklaracje) nie bylo
    takiego podzialu.Czy ja musze to zadeklarowac w US w jaki sposob prowadze
    KPiR ??

  • 23. Data: 2004-10-05 21:31:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Oct 2004, Mick wrote:
    [...]
    >+ kolejne watpliwosci....Skad biora sie takie podzialy (chodzi mi o KPiR:
    >+ memorial czy kasowo) - zawsze myslalem ze KPiR to po prostu KPiR i juz -

    A z tego, że ten sam ustawodawca który czasami potrafi tak zapisać
    przepis że można się kropki przyczepić - tu i ówdzie, całkiem rozsądnie
    zresztą, zostawił podatnikowi WYBÓR !
    Ja rozumiem że po przeczytaniu 100 postów na grupie może to być
    dla kogoś szok ;) - zawsze powiadam że "na początek" to tak ze
    3000 trzeba przeczytać :)
    A FORMALNIE - to numer artykułu podałem już i ja i Maddy.
    Jeśli nie powtarzam to nie ze złośliwości, a dla zachęty: jak
    przelecisz wzrokiem całą ustawę to świat się nie zawali, a co
    sobie poczytasz to twoje :)

    >+ nigdzie w zadnych oficjalnych dokumenatach skarbowych (deklaracje) nie bylo
    >+ takiego podzialu.

    Bo *w deklaracjach* tego *nie ma* !

    >+ Czy ja musze to zadeklarowac w US w jaki sposob prowadze KPiR ??

    Nie.
    Ustawa ci nakazuje "jednolicie".
    Nie możesz jednej faktury księgować kasowo a innej memoriałowo
    - CHYBA że przepis szczególny ci nakazuje.
    US przyjdzie na kontrolę to albo popatrzy i sam wpadnie na to
    jak księgujesz ;) - albo spyta jak. I sprawdzi czy rzeczywiście.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 24. Data: 2004-10-05 21:34:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Oct 2004, Jarek Spirydowicz wrote:

    >+ In article
    >+ <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>,
    >+ Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    >+
    >+ > dyskusji o art. 22.4 wobec art.22.6 nigdy
    >+ > na grupie nie widziałeś ?? Nie wierzę... ;) !
    >+
    >+ A to nie chodzi o art. 86.10 p. 3? ;)

    Nie może chodzić.
    Toster pisał: "do ksiązku wpisuje się...z datą zapłaty".
    Książki a nie ewidencji :)

    >+ Ps. Kurczę, czemu ja tu trzy miesiące temu nie wlazłem?

    A coś ciekawego działo się 3 miesiące temu ? :)
    Nic straconego: sprawdź że "od zawsze" polecam poczytanie tych
    2000 - 3000 postów "na początek", lepiej 4000... i zgadnij
    komu zaaplikowałem ten koncept po raz pierwszy ;>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 25. Data: 2004-10-05 21:47:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Oct 2004, Jarek Spirydowicz wrote:

    >+ Maddy <m...@e...com.pl> wrote:
    [...]
    >+ Bo pytanie było o miesiące, w których należy ten rachunek ujmować (za
    >+ telefon on jest, co też istotne). I odpowiedź nawet jedna konkretna też
    >+ była.

    Jakby była ścisła *w każdym przypadku* to chyba nie ośmieliłbym
    się protestować ;)
    To mniej więcej tak jak stwierdzenie że "z Waszyngtonu do Warszawy
    jest mniej niż 2000 mil". Zdaje się prawdziwe, tylko nie dla
    każdego Waszyngtonu, każdej Warszawy i każdych mil... a poza tym
    wszystko OK :)

    >+ > Przecież ma olbrzymie znaczenie. Jak nie zapłaci nie może odliczyć VATu.
    >+ >
    >+ Zaraz - a jak nie jest kasowcem, to może odliczyć nawet jeśli nie
    >+ zapłaci?

    Już wiem że już wiesz. Ale zaskoczyłeś mnie skutecznie :)
    Pewnie nie raz i nie dwa trafisz na to że powiadam iż porad
    nie udzielam. Ale są wyjątki... jednej od czasu do czasu udzielam:
    żeby wziąć *fizycznie* swoje papiery i przejść się do doradzcy
    podatkowego. Można się nasłuchać za pierwszym razem ;)
    Pewnie domyślasz się do kogo zastosowałem tę technologię na
    początku :) - i wynik był zdumiewający...
    [...]
    >+ > A ja mówię o podstawowych, istniejących od "hohoho albo i dłużej"
    >+ > metodach rozliczania kosztów przy zasadach ogólnych - memoriałowej i
    >+ > kasowej.
    >+ >
    >+ No to już trochę w bok odjechałaś. I na tym polu nie zamierzam się z
    >+ Tobą kłócić :)

    Ale przecież owa "konkretna" odpowiedź dotyczyła WPISU KOSZTU DO
    KSIĄŻKI ! Sprawdź :) - no to o co mamy się kłócić jak nie o ow
    wpis ? ;)
    [...]
    >+ > I ja i Gotfryd (jak mi się wydaje)
    >+ >
    >+ Mnie się wydaje, że on akurat uprawia nauczanie metodą ciągnioną (za
    >+ ucho).

    No to się nasłuchałem ;)
    Wychodzi że gorszy od US jestem :] !
    Ale IMHO to lepiej mieć do czynienia ze mną na grupie (pod rower
    na drodze proszę się nie pchać :>) niż z UKS u siebie ;)

    [...]
    >+ dowiaduję. Jestem skazany na wymarcie? Jeśli tak, to dlaczego?

    ..."przez wyczerpanie zasobów finansowych" ? :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 26. Data: 2004-10-06 08:16:52
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article
    <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>,

    n.zabrze.pl>,

    > Nie może chodzić.
    > Toster pisał: "do ksiązku wpisuje się...z datą zapłaty".
    > Książki a nie ewidencji :)

    Już wiem. Auć :)
    Jeszcze się tylko upewnię: o 22.4 wobec 22.6 piszesz w kontekście
    "zdarzenia gospodarczego", a nie faktury z pierwszego postu?

    > A coś ciekawego działo się 3 miesiące temu ? :)

    Dla mnie owszem. Zamiast się zadowolić pracą żony na działalność z
    wystawianym jednym rachunkiem miesięcznie (w porywach do dwóch) i KPiR z
    jedną kartką wystarczającą z naddatkiem na miesiąc, zachciało nam się
    tworzyć miejsca pracy. A tu lektura przyjemniejsza niż na stronach MF
    itp., no i pokłapać dziobem można.

    > Nic straconego: sprawdź że "od zawsze" polecam poczytanie tych
    > 2000 - 3000 postów "na początek", lepiej 4000... i zgadnij
    > komu zaaplikowałem ten koncept po raz pierwszy ;>

    Żebyś tak jeszcze czas rozdawał... ;)

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 27. Data: 2004-10-06 09:16:32
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <cju5hk$hvd$1@nemesis.news.tpi.pl>, Maddy <m...@e...com.pl>
    wrote:

    > Jeżeli jest w VAT kaswocem (z tego artykułu który przytoczyłeś a którego
    > NIE PRZECZYTAŁEŚ) to odlicza VAT jak zapłaci, nie wczesniej.

    To jest w tym artykule czy wynika z czegoś innego? Bo rzeczywiście nie
    przeczytałem, na szybkiego znalazłem fragment wyjaśniający, co rozumiem
    przez "metodę kasową" (ustawę mam w PDF i się kiepsko przekleja). A na
    usprawiedliwienie mam tylko to, że nie jestem kasowcem :)

    > A nie może??????? Skasowali wczoraj przepis mowiący że odlicza się w
    > miesiący otrzymania faktury lub w miesiącu nastepnym? A w niektorych
    > przypadkach (telefony np.) w miesiącu w ktorym przypada TERMIN PŁATNOŚCI
    > wyznaczony na fakturze, który to termin z faktyczną zapłata nie ma nic
    > wspólnego?

    Czekaj, bo tu ja byłem nieprecyzyjny. Chodziło mi o to, czy bez strachu
    przed US może odliczyć koszty wynikające z faktur, których nie zapłacił
    i nie ma zamiaru zapłacić. Odpowiedź twierdząca mnie nie zdziwi -
    najwyżej da lepsze pojęcie o logice skarbowej.

    > Przypadki szczególne terminu odliczenia nie dotyczą szczególnego
    > podatnika jakim jest MP. Patrz wyżej.
    > Sam wyskoczyłeś z MP - rozliczanie kasowe. Więc teraz pij to piwo.

    Piję. MPzRK VAT z rachunku za telefon z terminem październikowym odlicza
    z VAT za wrzesień, jeśli go we wrześniu zapłacił? I to jest w ustawie?

    > W rozumieniu ustawy o PTU małym podatniiem jest ten kto spełnia warunki
    > i jednocześnie zadeklaruje się. Zadeklarowanie określonego sposobu
    > rozliczania VAT jest warunkiem koniecznym do bycia MP w rozumieniu
    > ustawy o PTU. Jak zaczniesz dalej tak przekręcac pojęcia to Ci wyjdzie
    > że powinni Cie zapuszkować, tyle przepisów już złamałes.
    >
    > Ustawa na początku mówi że małym pdoatnikiem jest... ale potem używa
    > okreslenie Mały Podatnik tylo dla ZADEKLAROWENGO MP.

    Spokojnie, odłóż ten drąg ;) Ja tylko chciałem uzgodnić pojęcia. Terminu
    MP używamy tu na określenie tego, kto spełnia i się zadeklarował - OK.

    > No dobra. Powiedzmy więc - wide Twoja wypowidź świadcząca o całkowitym
    > niezrozumieniu problemu MP w VAT. Problemu który samobójczo sam wyciągnąłes.

    Eee, samobójcze to by było, gdybym był MP :)

    > Jeżeli Twoja żona (w transie somnambulicznym chyba, skoro teraz nie
    > pamieta) zglosiła się do kwartalnego rozliczania VAT w systemie kasowym
    > to ma problem.

    No przecież piszę, że się nie zgłosiła. Spełnia kryteria bycia MP ze
    względu na obrót i nic więcej. Przed rejestracją poczytałem i
    stwierdziłem, że te "udogodnienia dla drobnych przedsiębiorców" to mi
    tylko kłopotów namnożą, a możliwość zapłaty VAT dopiero po otrzymaniu
    zapłaty od kontrahenta jest mi na buty.

    > Ustawa o podatku dochodowym od osob fizycznych. Art. 22 ust 4-6.
    > Dla każdego przedsiębiorcy któremu przejdzie przez myśl samodzielne
    > rozliczanie podatku dochodowego to jest abecadło.
    >
    > Gotfryd cie juz nią szturchał.

    Auć :) To to ja przeczytałem i nie wyjaśnia tego, czego nie rozumiałem.
    Ale już jasne - chodziło Ci o to, że nie można odpowiedzieć, jak
    prawidłowo zaksięgować, a nie, że się obiektywnie nie da określić.

    > Gotfryd, potargaj proszę delikwenta za ucho, może w końcu sięgnie do tej
    > ustawy. Masz większa wprawe, ja za mało delikatna jestem, znowy ktos się
    > obrazi i zabierze zabawki z tej piaskownicy ;-)

    Bez obaw, to nie ten typ. Ja tu po wiedzę, nie po triumfy.

    > Maddy z ciężką ręka uzbrojoną w ustawę... twarda oprawa, prezent dla
    > prenumeratora czegoś tam ;-)

    A aktualna chociaż? To rzucaj, zyskam nawet jeśli trafisz :)

  • 28. Data: 2004-10-06 09:34:26
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article
    <P...@A...portezja
    n.zabrze.pl>,

> [...]
    > wszystko OK :)

    > Już wiem że już wiesz. Ale zaskoczyłeś mnie skutecznie :)

    Na razie to wiem, że stosuję sposób memoriałowy :) A w powyższym
    chodziło o "nie zapłaci w ogóle", nie o "nie zapłaci jeszcze".

    > Ale przecież owa "konkretna" odpowiedź dotyczyła WPISU KOSZTU DO
    > KSIĄŻKI ! Sprawdź :) - no to o co mamy się kłócić jak nie o ow
    > wpis ? ;)

    Ano. Było czytać wolniej, a dokładniej. Mea culpa.

    > [...]
    >
    > No to się nasłuchałem ;)
    > Wychodzi że gorszy od US jestem :] !

    A stosujesz dobrowolne poddanie się karze? ;)

    > Ale IMHO to lepiej mieć do czynienia ze mną na grupie (pod rower
    > na drodze proszę się nie pchać :>) niż z UKS u siebie ;)

    Nie tylko IYHO.

    > [...]
    >
    > ..."przez wyczerpanie zasobów finansowych" ? :]

    Nie dam! Będę ewoluował! :)

  • 29. Data: 2004-10-06 09:39:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Oct 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Jeszcze się tylko upewnię: o 22.4 wobec 22.6 piszesz w kontekście
    >+ "zdarzenia gospodarczego", a nie faktury z pierwszego postu?

    "zdarzenia gospodarczego" czyli "faktury z pierwszego postu" :)
    Dla rozliczającego się memoriałowo "zdarzeniem" pozwalającym
    uznać KUP jest "okres którego dotyczy" (i tu jeszcze śmieszniej:
    okres którego dotyczy PRZYCHÓD związany z kosztem, a nie sam
    koszt - z zastrzeżeniem że "koszty ogólne" wrzuca się... bez
    związku z przychodem :), a zakupy towarów handlowych [na KPiR]
    - też !).
    Dla rozliczającego się "kasowo" 'zdarzeniem' jakby nie patrzeć jest
    'wydanie z kasy'. No to IMHO dla memoriałowca istotne jest
    "za jaki okres jest faktura", dla kasowca "a kiedy zapłaciłem".
    OCZYWIŚCIE jest taki drobiazdg (na który nie mam, a chyba
    i NIKT nie ma DOBREJ odpowiedzi - o ile pamiętam z dawien dawna
    panuje pogląd że wystarczy robić "jednolicie" :)) - mianowicie
    ściśle rzecz biorąc większość faktur "telefonicznych", "gazowych"
    i za inne media zawiera płatności za DWA okresy, RÓŻNE...
    - abonament za miesiąc BIEŻĄCY
    - rozliczenie licznika za miesiąc POPRZEDNI

    Na deser pozostaje nam "pytanie Maddy": a co stoi na przeszkodzie
    żeby lipcowy koszt wpisać do KPiR w sierpniu ??
    IMHO - trudno uznać że coś stoi. AFAIR nikt nigdy nie wykazał
    że "stoi". Krótko mówiąc - można sobie dla spokoju sumienia
    wpisywać "później" i już.
    Niestety jest haczyk: co zrobić na przełomie roku....

    >+ > A coś ciekawego działo się 3 miesiące temu ? :)
    >+ >
    >+ Dla mnie owszem.

    :)

    [...]
    >+ Żebyś tak jeszcze czas rozdawał... ;)

    Yyy.... to trzeba taką metodą jak sporo rządów robi: trzeba
    zaplanować deficyt :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 30. Data: 2004-10-06 10:30:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Oct 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
    >+ In article <>, Maddy <m...@e...com.pl> wrote:
    [...]
> [...]
    >+ i nie ma zamiaru zapłacić. Odpowiedź twierdząca mnie nie zdziwi -
    >+ najwyżej da lepsze pojęcie o logice skarbowej.

    Dobrze myślisz.
    Przy czym jest różnica w VAT i kosztach: jeśli roszczenie wobec
    ciebie się przedawni to taki "niezapłacony koszt" staje się
    dla ciebie "nieodpłatnym świadczeniem" (no bo dostawca coś
    ci za darmo dał :]) - i musisz wpisać do dokumentów jako
    przychód.
    Dla VAT... afaik nie ma takiej "zasady"...

> [...]
    >+ z VAT za wrzesień, jeśli go we wrześniu zapłacił? I to jest w ustawie?

    Ech...
    Nie rachunku a faktury, nie za wrzesień a "w terminie płatności"
    (NIE z "datą zapłaty" a z "datą NALEŻNEJ zapłaty" !!!).
    Ale reszta (jak w radiu Erewań) się zgadza: tak, jest w ustawie.
    Jest w ustawie z tego powodu, że jak było w rozporządzeniu to
    TK uchylił :)

    [...]
    >+ względu na obrót i nic więcej. Przed rejestracją poczytałem i
    >+ stwierdziłem, że te "udogodnienia dla drobnych przedsiębiorców" to mi
    >+ tylko kłopotów namnożą

    Dobrze gada :)

    [...]
    >+ > Gotfryd cie juz nią szturchał.
    >+ >
    >+ Auć :) To to ja przeczytałem i nie wyjaśnia tego, czego nie rozumiałem.

    Zaraz... Gotfryd nie wyjaśnia (nie chciał, chciał żebyś RTFA
    (A==act) zaaplikował a nie na słowo wierzył :)) czy ustawa nie
    wyjaśnia ??

    [...]
    >+ > obrazi i zabierze zabawki z tej piaskownicy ;-)
    >+ >
    >+ Bez obaw, to nie ten typ. Ja tu po wiedzę, nie po triumfy.

    Ufff.... :) Ale byli tu tacy. Szukać w groups.goole ->zaawansowane,
    grupa .podatki, hasło "mimoza" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)