  • 21. Data: 2005-05-13 09:41:50
    Temat: Re: EW, było: spadek i podatek, dotyczy: "..VAT za paliwa.."
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > No i teraz już zwątpiłem: jak podatnik *nie musi* nic przepisywać
    > (z EW do ST) - to o czym pisałeś wyżej ??

    O tym,że mimo faktycznej zmiany stanu rzeczywistego wymuszonej prawem a więc
    odmiennego definiowania składnika majątku w tym przypadku następstwa zmiany są
    neutralne w zakresie materialnym dla podatnika.Przeczytaj przykład
    z "darowizną i pożyczką" - popatrz szerzej, zapomnij o tym przykładzie który
    dyskutujemy.Weż pod uwagę inny przykład w którym ktoś nabywa uprawnienie na
    podstawie przepisów prawa a następnie w drodze innych przewidzianych prawem
    okoliczności zmienia mu się podstawę prawną nabycia prawa, jednocześnie nie
    powoduje to materialnych konsekwencji ani na plus ani na minus.Konsekwencje
    powstają tylko w sferze prawnej kwalifikacji czynu lub zdarzenia.
    Nie mam w tej chwili czasu na dalsze pisanie ale dokończę ten wątek z podanymi
    interpretacjami,orzecznictwem i literaturą dziś wieczorem lub jutro.

    Pozwolę sobie jeszcze zauważyć , że znów piszesz o art. i paragrafach
    wymieniając je enumeratywnie i mówiąc,że się na nie powołuję.
    Cholerna skleroza-nic takiego nie pamiętam.Jeśli znajdziesz chwilę bądż tak
    miły i przypomnij mi cytatami gdzie ja te numerki powstawiałem.

    > --
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

    Pozdrowienia Kriss

    PS. Jeszcze jedna prośba - wytłumacz mi proszę te dziwne (dla mnie) skróty
    typu IMHO AFAIK czy jak to tam było.Mówię zupełnie poważnie - widzę je w
    różnych dyskusjach i domyslam się z kontekstu o co chodzi ale może wreszcie
    ktoś mi to łopatologicznie wytłumaczy co bym był - cool.Może być bez podstawy
    prawnej i orzecznictwa.(żart)

  • 22. Data: 2005-05-14 00:06:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 May 2005, Kriss wrote:

> [...]
    >+ z "darowizną i pożyczką" - popatrz szerzej, zapomnij o tym przykładzie który

    Ale ja się odnoszę wyłącznie do braku konieczności wykonania
    *formalności*... Przepis pozwala "wpisać do EW, odliczyć KUP
    i zapomnieć".
    [...]
> [...]
    >+ Cholerna skleroza-nic takiego nie pamiętam.Jeśli znajdziesz chwilę bądż tak
    >+ miły i przypomnij mi cytatami gdzie ja te numerki powstawiałem.

    Nigdy nie powstawiałeś. Co zresztą mam ci za złe - że nie chce ci się
    podać podstawy prawnej. To *ja* usiłowałem dopasować podstawę prawną
    do twojego opisu - i tak mi wyszło.
    A wskazuję iż istnieje również *inna* podstawa prawna wpisania do KUP
    - która zupełnie pomija amortyzację i konieczność wpisu do EST.
    To iż inny (z rozporządzenia) przepis wymaga wpisania do EW to inna
    sprawa: w rozporządzeniu każą wpisać każdy "rzeczowy składnik majątku"
    nie zaliczony do ST (a zaliczenie odbywa się poprzez wpis do EST).

    >+ PS. Jeszcze jedna prośba - wytłumacz mi proszę te dziwne (dla mnie) skróty
    >+ typu IMHO

    InMyHubmleOpinion - moim skromnym zdaniem (IMO jest bez "skromnie")

    >+ AFAIK

    AsFarAsIKnow - o ile wiem

    http://puck.one.pl/txt?s=nastronie&p=akronimy
    http://tranx.on.aster.pl/ssn/usenet/dummies.php
    ...i podobne (via google).

    Stosowanie "ogólnie polskich" skrótów (MSZ - MoimSkromnymZdaniem)
    spotkało się z pewną krytyką, częsciowo uzasadnioną (IMO ! :)) więc
    nie stosuję.
    Z rzadka zdarzają się zapiski "autorskie" :] w postaci skrótowców - np.
    ja się lenię i zapisuję wKF (wKwestiiFormalnej)...
    Takoż WP, EW, FW raczej zrozumiałe poza tą grupą nie będą...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 23. Data: 2005-05-14 00:13:07
    Temat: Re: spadek i podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 May 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

> [...]
    >+ > In article <Pine.WNT.4.60.0505121734550.624@athlon>,
    >+ > Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    >+ >
    >+ > > nie zwracałem na to uwagi, ale z ustawy
    >+ > > wręcz wynika iż wcześniej nie wolno: "w miesiącu oddania ich do używania".
    >+ > >
    >+ > Na pewno? Bo w tej z ubiegłego roku (muszę w końcu ściągnąć aktualną;))
    >+ > jest, że "najpóźniej w" (art. 22d.2) - czyli na mój gust wolno wcześniej.
    >+
    >+ Update: ściągnąlem i sprawdziłem, nadal jest "najpóźniej w".

    Moment, powoli. Ja piszę o *zaliczeniu w KUP* - a *nie* o jednorazowej
    amortyzacji ! Zajrzałem na mofnet:
    http://www.mofnet.gov.pl/_files_/podatki/od_osob_fiz
    ycznych/akty_prawne/pit2005tja.pdf
    ...i jest tam to samo co w www.podatki.pl:
    ++++
    Art. 22d. 1. Podatnicy mogš nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od
    składników majštku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartoœć
    poczštkowa okreœlona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3 500 zł; wydatki
    poniesione na ich nabycie stanowiš wówczas koszty uzyskania przychodów
    w miesišcu oddania ich do używania.
    -----

    "Najpóźniej w" widzę w art.22d.2 - i jest tam wyraźnie "z wyłączeniem
    składników wymienionych w ust. 1" !
    Co jest nie tak ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 24. Data: 2005-05-16 14:00:44
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@w...kurier.szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0505140209200.2012@athlon>,

    > Co jest nie tak ?

    Chodziło o datę obowiązkowego wpisania do którejś z ewidencji :)

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 25. Data: 2005-05-16 14:52:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 May 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

> [...]
    >+ > Co jest nie tak ?
    >+
    >+ Chodziło o datę obowiązkowego wpisania do którejś z ewidencji :)

    ...a raczej o "najpóźniej w" :)
    art.22d.1 stanowi "w miesiącu", ale dotyczy tylko kosztu (!)
    art.22d.2 stanowi "najpóźniej w miesiącu" ale *z wyłączeniem*
    składników wymienionych w .1 :) - za to dotyczy "wpisania".

    Wychodzi na to że ustawa nie reguluje wpisania czegoś do EW :)
    - za to robi to rozporządzenie ds. KPiR i robi to tak jak
    podałeś :] - par. 18.4
    Zmyliło mnie że odsyłasz do art.22d.2 (który nie dotyczy wyposażenia) :)

    Podsumowując:
    - wpis do EST musi być dokonany "najpóźniej w miesiącu", zasady
    amortyzacji decydują o uznawaniu rat am. za KUP - w tym "w miesiącu
    przekazania lub następnym" dla am. jednorazowej
    - wpis do EW musi być dokonany "najpóźniej w miesiącu", wynika
    to z rozporządzenia MF ds KPiR
    - zaliczenie w KUP owego wpisu EW ma miejsce "w miesiącu przekazania"
    (niezależnie od momentu wpisania) bez możliwości manewru a reguluje
    to ustawa.
    Oczywiście podatnik zawsze może twierdzić że "oddał do używania"
    miesiąc czy dwa później - bo wcześniej robił "testy produkcyjne" !

    Uff... mamy wszystko ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 26. Data: 2005-05-16 15:09:08
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Ale ja się odnoszę wyłącznie do braku konieczności wykonania
    > *formalności*... Przepis pozwala "wpisać do EW, odliczyć KUP
    > i zapomnieć".
    Tak.W tym określonym przypadku Tak.Co nie oznacza,że rzeczowy składnik majątku
    o którym mowa z "automatu" nie utracił statusu WP i nie stał się
    ŚT.Ustawodawca pozwolił tylko na odstępstwo od zasady dostrzegając jednak
    potrzebę regulacji takich sytuacji.Jest więc konsekwencja - utrata i nabycie
    uprawnienia-brak natomiast wymiernych efektów.

    > Nigdy nie powstawiałeś. Co zresztą mam ci za złe - że nie chce ci się
    > podać podstawy prawnej. To *ja* usiłowałem dopasować podstawę prawną
    > do twojego opisu - i tak mi wyszło.

    Co za ulga.

    skróty

    > InMyHubmleOpinion - moim skromnym zdaniem (IMO jest bez "skromnie")

    O to chodziło-dzięki.

    Pozdrawiam Kriss

  • 27. Data: 2005-05-16 18:19:41
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Nie mam w tej chwili czasu na dalsze pisanie ale dokończę ten wątek z
    >podanymi

    Zgodnie z obietnicą poniżej uzasadnienie ;

    Według Ustawy Pdof

    Art. 5a. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    1) inwestycjach - oznacza to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy z
    dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694),
    zwanej dalej "ustawą o rachunkowości",
    2) składnikach majątkowych - oznacza to aktywa w rozumieniu ustawy o
    rachunkowości pomniejszone o przejęte długi funkcjonalnie związane z
    prowadzoną działalnością gospodarczą zbywcy, o ile długi te nie zostały
    uwzględnione w cenie nabycia, o której mowa w art. 22g ust. 3,

    UOR do której odwołuje się ustawodawca w zakresie definicji mówi

    15) środkach trwałych - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt 17, rzeczowe
    aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej
    użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na
    potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:

    Ustawa o pdof przenosi zapisy UOR;
    Art. 22a. (256) 1. (257) Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c,
    stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we
    własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
    1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
    2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
    3) inne przedmioty
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane
    przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością
    gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub
    umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

    Nie ma żadnych wątpliwości,że przedmiotowy samochód jest środkiem transportu i
    jest środkiem trwałym co do zasady generalnej i normy prawnej.
    Od tej zasady generalnej Ustawa przewidziała wyjątek:
    Art. 22d. (264) 1. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od
    składników majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość
    początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł; wydatki
    poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w
    miesiącu oddania ich do używania.
    Zapis powyższy oznacza, że nie rezygnując z normy generalnej uznawania
    składnika za środek trwały i w związku z zapisem :
    3. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h-22m, gdy wartość
    początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu
    przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł. W przypadku gdy wartość
    początkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art.
    22d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h-22m albo
    jednorazowo - w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wartości
    niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym.&#8221;
    Ustawodawca przyzwolił na odstępstwo stosując cezurę ceny nabycia dla
    składników majątku będących środkami trwałymi.

    - Definicja Ustawowa ŚT zawiera warunki łączne ; kompletne i zdatne do
    użytku w dniu przyjęcia do używania i o przewidywanym okresie używania
    dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z
    prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą
    Ustawodawca udzielił delegacji MF do:

    7. (363) Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze
    rozporządzenia, określi sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i
    rozchodów, szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby
    stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, oraz
    szczegółowy zakres obowiązków związanych z jej prowadzeniem, a także terminy
    zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu księgi

    Na tej podstawie &#8211; RMF &#8211; dla tych co prowadzą KpiR wprowadzono obowiązek
    prowadzenia EWP dla składników majątku o cenie zakupu lub.... itd. powyżej
    1500,00 a nie spełniających definicji zaliczenia do ŚTw dniu...... itd....

    Do decyzji podatnika pozostawiono kwalifikację zakupu ale i ciężar dowodu co
    do nie spełnienia definiowanych ustawowo warunków uznania za ST. W
    przedmiotowym przypadku samochodu kluczowa będzie decyzja co do okresu
    użytkowania, spełnione bowiem są pozostałe warunki łączne definicji ST. I
    jeśli ten przewidywany okres wynosi więcej niż rok to obliguje to do wpisania
    do EST i wyboru metody amortyzacji. Jeśli mniej &#8211; wpis do WP ale tylko z
    powodu wymagań RMF co do obowiąku ujawnienia takiego zakupu. Przekroczenie
    owego roku sprawia,że &#8222;automatycznie&#8221; spełniają się warunki łączne
    definicji
    ST a dokonany zapis w EWP jest nie aktualny .
    W korespondencji do zapisów Ustawy Minister zwolnił (znów odstępstwo od normy
    generalnej) podatników w przypadkach nie przekraczania cezury ceny wytworzenia
    lub nabycia poniżej 3500,00 z ujawniania w EST używając zwrotu &#8222;mogą&#8221;.

    Nie ma więc żadnych powodów dla nie przyjmowania do wiadomości, że nastąpiła
    określona przepisami zmiana kwalifikacji czynności przyznającej lub
    odbierającej uprawnienie w oparciu o zmianę stanu faktycznego.Widać to
    wyrażnie w analogicznych sytuacjach złej kwalifikacji ŚT powyżej 3500,00.
    Brak materialnej zmiany skutków błędnej kwalifikacji nabycia nie świadczy ,że
    nie nastąpiły konsekwencje w sferze podstawy prawnej stosowanej do danej
    czynności.
    Na zakończenie wyrok NSA-wydany co prawda w odmiennym stanie faktycznym ale
    oddający istotę mojego wywodu;
    Wyrok
    z dnia 23 kwietnia 1999 r.
    (III SA 5300/98)
    O tym, czy dany składnik majątkowy jest środkiem trwałym, stanowią normy
    prawne. Fakt nie wprowadzenia przez skarżących samochodu do ewidencji środków
    trwałych nie miał żadnego znaczenia w rozpoznawanej sprawie. Sprzedaż przez
    skarżących samochodu jest przychodem z działalności gospodarczej w rozumieniu
    art. 14 ust. pkt 1 ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    EOT ?

    Pozdrawiam Kriss

  • 28. Data: 2005-05-16 21:51:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 May 2005, Kriss wrote:
    [...]
    >+ Nie ma żadnych wątpliwości,że przedmiotowy samochód jest środkiem transportu i
    >+ jest środkiem trwałym co do zasady generalnej i normy prawnej.

    Nigdy tego nie podważałem: googla można spytać iż moim zdaniem "od
    zawsze" wyposażenie to *są* ST. Również młotek za 5 zł (o ile
    przewidywany czas użycia przekracza rok !).

    >+ Od tej zasady generalnej Ustawa przewidziała wyjątek:

    Owszem: sprowadza się do stosowania innych niż dla ST zasad
    księgowych; nabycia nie *traktuje się* jak ST mimo iż definicję
    spełnia.
    Nie inaczej - i tylko o to poszło że *nie ma* *żadnych* "konsekwencji"
    o których uparcie piszesz (choćby post obok).

> [...]
    >+ do nie spełnienia definiowanych ustawowo warunków uznania za ST. W
    >+ przedmiotowym przypadku samochodu kluczowa będzie decyzja co do okresu

    Zlituj się.
    Przyjmij do wiadomości że ja się zgadzam na podpisanie protokołu
    rozbieżności: uważam że *nie ma* znaczenia okres użytkowania.
    Są różne czynniki powodujące iż "wygosniej" wpisać samochód
    do EST - ale *konieczne* to nie jest, bez względu na czas użytkowania.
    Może zostać wpisany do EW - i koniec. Przez kilkanaście lat jeśli
    trzeba.

    >+ spełnione bowiem są pozostałe warunki łączne definicji ST. I
    >+ jeśli ten przewidywany okres wynosi więcej niż rok to obliguje to do wpisania
    >+ do EST i wyboru metody amortyzacji.

    ...i powyższe stanowisko uważam za nieprawidłowe - za błąd
    w interpretacji.

> [...]
    >+ lub nabycia poniżej 3500,00 z ujawniania w EST używając zwrotu &#8222;mogą&#8221;.

    To nie *minister* zwolnił, to *ustawa* zwalnia: słowo "mogą" zacytowałeś
    z art. 22d.1. ustawy. "Uznanie za KUP" implikuje zastosowanie innej metody
    księgowania danego składnika majątku - "na trwale".

> [...]
    >+ wyrażnie w analogicznych sytuacjach złej kwalifikacji ŚT powyżej 3500,00.

    Kiedy ustawa wyraźnie *rozróżnia* klasyfikację ST <3500 zł i >3500 zł.
    Te dwa przypadki są nieporównywalne - ze względu na zapis art.22d.2.

> [...]
    >+ art. 14 ust. pkt 1 ustawy z 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    Przecież ten wyrok *nijak* nie przystaje do uznania czegoś za ST lub
    nie :) Do 2003 roku sprzedaż "składnika majątku wykorzystywanego w DG"
    stanowiła przychód z DG - bezwarunkowo. Bez realacji do innych
    definicji...

    >+ EOT ?

    EOT.
    My się nie przekonamy wzajemnie :) a ty nie chcesz się pogodzić
    z owym faktem !

    >+ Pozdrawiam Kriss

    wzajemnie, Gotfryd

  • 29. Data: 2005-05-17 09:05:45
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > My się nie przekonamy wzajemnie :) a ty nie chcesz się pogodzić
    > z owym faktem !

    > wzajemnie, Gotfryd

    I znów się mylisz - co do powyższego przekonałeś mnie całkowicie co do faktu
    braku możliwości przekonania.

    Pzdr-Kriss

  • 30. Data: 2005-05-17 10:39:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 May 2005, Kriss wrote:
    [...]
    >+ I znów się mylisz

    Zeznałem iż od czasu do czasu przyznaję się do błedu - i jest
    na to pora:

    >+ - co do powyższego przekonałeś mnie całkowicie co do faktu
    >+ braku możliwości przekonania.

    No i mamy consensus w sprawie braku zgodności :)
    Pax, Pax... ! ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)