  • 1. Data: 2002-10-24 10:05:07
    Temat: POZYCZYLEM NA MIESZKANIE OD MAMY! I CO?
    Od: "Miles Davis" <#miles_davis@wp.pl>

    Kupilem mieszkanie, 50% odlozylem sam, 50% pozyczylem bez odsetek od mamy,
    cala kwote musze mamie oddac w dogodnym dla mnie terminie.

    Chce sie wykrecic od placenia podatku od tej pozyczki:

    Moje zalozenia klamania:
    - Liczac moj dochod od poczatku mojej pracy zarobilem na to mieszkanie w
    100%.
    - Ale nie wydajac ani grosza tylko odkladajac. Zywila mnie dziewczyna, u
    niej mieszkalem.
    - Nie odpisze sobie tego mieszkania od dochodu by uniknac kontroli.

    Pytania:

    - Jaka jest szansa ze US mimo to kaze mi udokumentowac skad wzialem kase?
    - Do jakiej kwoty na taki cel moge pozyczyc od rodziny by nie placic
    podatku? Jakie musze miec na te pozyczki dokumenty? Czy musze ja zglaszac
    nawet jesli podatek bylby=0 bo to mala kwota od rodziny?

    Dzieki wszystkim za pomoc.

    Miles Davis
    e-mail: #m...@w...pl
    Usuń znak '#' z adresu e-mail.

  • 2. Data: 2002-10-24 11:19:04
    Temat: Re: POZYCZYLEM NA MIESZKANIE OD MAMY! I CO?
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    > - Jaka jest szansa ze US mimo to kaze mi udokumentowac skad wzialem kase?

    duza, zalezy od urzedu

    > - Do jakiej kwoty na taki cel moge pozyczyc od rodziny by nie placic

    pozyczyc, to chyba nie bardzo, za to mozesz spisac akt darowizny
    od rodziny (pierwszy stopien pokrewienstwa) mozesz na pewno
    dostac 2* 9200 od dwoch osob. (9200 cos okolo, musisz dokladnie
    sie dowiedziec)
    czyli piszac darowizne od obojga rodzicow, albo od mamy i od dziadka,
    mozesz na pewno dostac ciut ponad 36000 zlotych.
    Przechodzilem to jakies miesiac temu, idzie bezproblemowo, kosztuje pare
    zlotych (znaczki skarbowe)
    najlepiej dzwon do urzedu, przedstaw im sprawe i Ci dokladnie powiedza

    pozdr
    MarcinP
    ps
    tylko nie bierz od dziadka darowizny 18000 jesli emerytury ma 400 bo go
    sprawdza !!!

  • 3. Data: 2002-10-24 11:20:23
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    i nie zapomnij w umowie darowizny zaznaczyc, jaki jest jej cel
    (zakup mieszkania)
    MarcinP

  • 4. Data: 2002-10-24 11:23:49
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "MarcinP" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > pozyczyc, to chyba nie bardzo,

    A niby dlaczego?Jest jakis zakaz pozyczania od rodziny?

    Karol

  • 5. Data: 2002-10-24 12:23:21
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    > A niby dlaczego?Jest jakis zakaz pozyczania od rodziny?
    >
    > Karol

    A tak na logike. Jakbys pozyczyl od rodziny 1mln euro
    i uzgodnil, ze oddawac bedziesz za 60 lat, to jaki sens by mialo
    ustanowienie darowizny z maksymalna kwota ???

    Jak dla mnie to w oczach urzedu skarbowego nie ma czegos takiego
    jak pozyczka od rodziny,rodzina to nie bank.
    Ale jak masz watpliwosci to dzwon i pytaj

    MarcinP

  • 6. Data: 2002-10-24 12:43:10
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > A tak na logike. Jakbys pozyczyl od rodziny 1mln euro
    > i uzgodnil, ze oddawac bedziesz za 60 lat

    Jest jakis zakaz oddawania za 60 lat?

    > to jaki sens by mialo
    > ustanowienie darowizny z maksymalna kwota ???

    Kto ogranicza wysokosc darowizny?

    > Jak dla mnie to w oczach urzedu skarbowego nie ma czegos takiego
    > jak pozyczka od rodziny,

    Mnie nie interesuje co Ty sadzisz o "oczach urzedu skarbowego".
    Mnie interesuje co mowi prawo.

    > rodzina to nie bank.

    I dlatego ide do nich po pozyczke a nie po kredyt.

    > Ale jak masz watpliwosci to dzwon i pytaj

    Przeciez to Ty twierdzisz, ze nie mozna pozyczac od rodziny.
    Udowodnij to lub nie mieszaj ludziom w glowach.

    Karol

  • 7. Data: 2002-10-24 23:56:20
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Oct 2002, MarcinP wrote:
    [...Karolowi...]
    >+ A tak na logike. Jakbys pozyczyl od rodziny 1mln euro
    >+ i uzgodnil, ze oddawac bedziesz za 60 lat, to jaki sens by mialo
    >+ ustanowienie darowizny z maksymalna kwota ???

    Objasnij mi czy chodzi ci w końcu o 9tys. złotych czy
    1mln. euro, bo nie nadążam :(

    >+ Jak dla mnie to w oczach urzedu skarbowego nie ma czegos takiego
    >+ jak pozyczka od rodziny,rodzina to nie bank.

    Rozumiem zdanie ale nie stanowisko. Objaśnij prosze czy
    uważasz że:
    - pożyczenie pieniędzy od rodziny jest niemożliwe, czyli
    jeśli dziadek ma 100kzł a ty szanse na mieszkanie - to
    dziadek *musi* zanieść do banku a ty wziąć w owym banku
    pożyczkę
    CZY
    - zdaniem US nie ma o czym mówić i kasujesz dziadka na 100kzł;
    oczywiście jeśli dziadek niechacy umiera to *zawsze* się
    okazuje że pieniądze wcześniej podarował/pożyczył/cokolwiek
    dzięki czemu podatek spadkowy wbrem oburzeniom UPR w IIIRP
    nie istnieje.

    Ciekawym bardzo :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-10-25 07:26:32
    Od: "MarcinP" <b...@p...onet.pl>

    > Objasnij mi czy chodzi ci w końcu o 9tys. złotych czy
    > 1mln. euro, bo nie nadążam :(

    Nie. Chodzilo mi tylko o sens spisywania umowy darowizny.
    Po co wymyslono ....

    Dobra, koniec trzepania piany, wlasnie dzwonilem
    do Urzedu Skarbowego, bo nie bede sie madrowal,
    nie jestem fachowcem.

    Oczywiscie mozesz pozyczyc, umowe pozyczki sie rejestruje,
    placisz podatek 2%. :-)

    No to koniec pustej dyskucji wystarczyl jeden telefon.
    Zrob darowizne do ok 36000 (od 2 osob 1 stopien
    pokrewienstwa) zaplacisz tylko pare zloty za znaczki

    MarcinP

  • 9. Data: 2002-10-25 08:16:17
    Od: rki <r...@g...pl>

    Możesz zrobić tak:
    darowizna od matki (I grupa podatkowa) ok 9050zł. => 0% podatku
    darowizna od ojca (I grupa podatkowa) ok 9050zł. => 0% podatku
    (maksymalna darowizna od wszystkich darczyńców nie może przekroczyć 18100 zl
    )
    Darowizna od większej kwoty jest już opodatkowana i od darczyńców z I grupy
    podatkowej wynosi 3%, a po przekroczeniu określonej kwoty nawet 7%.

    Jeżeli chcesz kupić nowe mieszkanie to kwoty darowizny możesz podwoić (czyli
    masz 36000zl).

    Jeżeli jeszcze Ci brakuje pieniędzy :
    to możesz pożyczyć pieniądze. Spisujesz umowę pożyczki. Płacisz 2% od
    pożyczanej kwoty (jest to dużo mniej niż 7% podatku od darowizny). Możesz
    pożyczyć nawet od sąsiada lub bogatego znajomego (np. fikcyjna pożyczka na
    20tys zł, spłata po 10 latach bez odsetek)
    Zdaje się, że umowa pożyczki od rodziców traktowana jest lżej i do pewnej
    kwoty nie płaci się podatku.

    Oczywiście ze wszystkimi umowami idziesz do US. Pani przybija pieczątke i
    wymierza podatek (nawet jeśli jest to 0%).

    rki

  • 10. Data: 2002-10-25 09:15:23
    Od: "Marcin Sławicz" <m...@p...com>

> [...]
    grupy
    > podatkowej wynosi 3%, a po przekroczeniu określonej kwoty nawet 7%.

    Z czego wynika limit 18100zł? Wszędzie się spotykałem z limitem bodajże 9051
    zł od jednej osoby w I grupie pokrewieństwa, czyli niezależnie od matki,
    ojca, siostry, syna itd. Ponadto nie było sprecyzowane jaki jest okres
    obowiązywania limitu (czy np. za dwa lata mogę znowu pożyczyć?).
    Po przekroczeniu limitu płaci się 2% podatku od nadwyżki (a nie 3%).
    Proszę mnie sprostować, jeśli się mylę.
    Pozdrawiam,
    Marcin