  • Data: 2019-08-12 12:54:44
    Temat: Re: PodaRTki...
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-08-12 o 11:37, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Tomasz Kaczanowski"  napisał w wiadomości grup

    > IMO Niemcy mieli dobre emerytury, ale sie skonczylo.
    > NRD ich obciazylo ...

    i dalej mają, ale ci co odkładali. Przynajmniej tak to wygląda wśród
    starszych znajomych mieszkających po tamtej stronie granicy. Teraz to po
    prostu bardziej widać, bo osoby z NRD, albo nie miały mozliwości, albo z
    innych przyczyn nie odkładały w systemie kapitałowym.

    > Bo budzetu nie bylo stac na OFE :-)

    Tak, jasne.... Akurat było to wyliczone i było stać, a to, że się
    rozmontowywało system od samego początku, najpierw kwestia górników,
    później służby mundurowe, cały czas rolnicy w osobnym systemie, tak na
    to stać budżetu nie było, a teraz dzięki właśnie polityce kolejnych
    rzadów wracamy do punktu wyjścia, z tym, ze teraz będzie dużo trudniej.
    A system obecny dąży do upadku.

    > No coz, temat jest bardziej skomplikowany.
    > Jak wprowadzali OFE, to sie pytalem - co za duren to wymyslil.

    Sam pomysł powolnego przechodzenia na system kapitałowy (ew mieszany)
    nie jest złym pomysłem, a wręcz najlepszym jaki może być.

    > Rachunek moj byl mniej wiecej taki: srednia krajowa powiedzmy 1000 zl
    > (1997). Ile to euro to juz chyba nie znajde ... ale zakladam ze Niemiec
    > zarabial
    > 4-5 razy wiecej.
    >
    > Za tych 20 lat licze, ze bedziemy zarabiac polowe tego co Niemiec.
    > Tyle ze z powodu inflacji to bedzie znacznie wieksza kwota - no i mamy
    > srednia krajową co 4500 zl
    > To ile beda warte te grosze odkladane od pensji 1000 zl ?
    >
    > Oczywiscie dobrze zainwestowane beda przynosic zysk ... ale czy aby na
    > pewno wiekszy niz inflacja ?

    Nie wiem, jak u Ciebie, ale do czasu kradzierzy przez rząd Tuska
    pieniędzy notowałem sobie każdą wpłatę i patrzyłem na słupki, nawet w
    najgorszym momencie byłem do przodu zarówno w stosunku do inflacji jak i
    w stosunku do tego co miałbym na rachunku bankowym...

    > I tu sie moje rachunki nie sprawdzily, i musze OFE pochwalic - jednostka
    > uczestnictwa jest teraz ok 40zl, wzrosla 4 razy od poczatkowych 10zl.
    > Dobrze OFE inwestowaly.

    Powiedzmy w miarę bezpiecznie i asekuracyjnie, ale lepiej niż to co
    można było zyskać na lokatach.

    > Ale ...  z przymusu inwestowaly duzo  w obligacje SP, a z wyboru chyba
    > jeszcze wiecej.
    > Bo rynek akcji to zmienny byl - mozna bylo zarobic, mozna bylo stracic.
    >
    > Czyli to co OFE "zarobily", to w duzej czesci panstwo im zaplacilo.
    > A OFE zgarnely za to prowizje ... gdzie tu sens, gdzie logika ?

    I tak i nie. Państwo zapłaciło, ale dlatego, bo było źle zarządzane i
    musiało brać kredyt, dodatkowo dzięki temu, że było OFE, dług można było
    sprzedawać taniej, bo w razie czego, OFE kupi.

    > Jeszcze kiedys bym napisal, ze lepiej miec obligacje niz obietnice w
    > ZUS, bo obligacji to tak latwo panstwo nie zlikwiduje ... ale Tusk mnie
    > wyleczyl z mrzonek :-(

    Nie tyle Tusk, co państwo z dykty, gdzie nie szanuje się prywatnej
    własności, ustawy pozwala wprowadzać bez odpowiednio długiego vacatio
    legis, a TK, robi wszystko by jak najmniej zaszkodzić politykom, bo w
    sumie jeśli uznałoby zabór tych pieniędzy po fakcie jako nielegalne, to
    nie wiem, czy nie otarło by się o trybunał stanu.

    > No i tak mnie czasem nachodzi, czy to OFE nie sluzylo temu, zeby komus
    > napchac kase, a obywatel ... niedlugo uslyszy "ale o co chodzi, wiecej
    > pan nie odlozyl, wiecej sie nie nalezy"
    >
    > A teraz przyjdzie PiS, jednym da 13 i 14 emeryture, a drugim zabierze 12
    > i 11. Ale bedzie sprawiedliwosc .. spoleczna.

    Niestety ludzie na to pozwalają... A ponieważ mamy państwo z dykty, to
    nie ma zabezpieczeń przed takimi politykami działającymi automatycznie.

    > Owszem, ale sie okazuje ze i ta automatyzacja wymaga ludzi, i to w
    > polowie z malymi umiejetnosciami.

    Ależ automatyzacja wymagać bedzie ludzi, ale mniej, za to lepiej
    wykształconych. Zauważ, że już teraz są rejony, gdzie ludzie pracy nie
    mogą znaleźć jednocześnie są wakaty na dobrze płatne stanowiska. Ale
    problem jest w tym, że tu potrzeba wiedzy.

    --
    http://kaczus.ppa.pl