  • 1. Data: 2003-09-18 12:35:50
    Temat: Problem z wyksięgowaniem ŚT i w ogóle.
    Od: "modina" <m...@m...and.pl>

    Witam.

    Problem jest następujący:

    1. Kupiłem w polskim MM urządzenie wielofunkcyjne HP (drukarka, kopiarka i
    takie tam..) - z fakturą VAT na ok. 1000 zł netto

    2. Zamortyzowałem jednorazowo w miesiącu przejecia do użytku i wciągnąłem do
    Rejestru ŚT.

    3. Na urządzenie była promocja polegająca na 45 dniowym okresie próbnym, po
    którym, w przypadku braku satysfakcji, mozna było urządzenie zwrócić
    producentowi.

    4. Urządzenie miało tyle wad i niedociągnięć, że bez żalu się z nim
    rozstałem - zgłosiłem rezygnację z zakupu. Przyjechał kurier zabrał
    urządzenie do Niemiec, skąd po miesiącu otrzymałem z HP na konto firmowe
    zwrot pełnej kwoty zakupu i jeszcze parę złotych więcej (może za jakieś
    odsetki, a może różnica wyniknęła z jakiś różnic kursowych - nie mam
    pojęcia.)

    5. Razem z urządzeniem musiałem oddać oryginał rachunku, czyli fakturę VAT.

    6. W MM otrzymałem wprawdzie duplikat Faktury VAT, ale wiadomo - nie
    otrzymałem żadnej korekty, bo to nie oni odbierali sprzęt i nie oni zwracali
    pieniądze. Niemiecki oddział HP również mi nie wystawi korekty, bo choc to
    oni zabrali urządzenie, to jednak nie oni wystawiali mi fakturę.

    To jak mam wyksięgować ten ŚT?
    Czy wpłatę z HP zaksięgować jako przychód, a do zdjęcia tego urządzenia z
    rejestru ŚT sporządzić dowód wewnętrzny lub notaktę z opisem całej sytuacji?

    Pozdrawiam
    Tomek - prosty podatnik

  • 2. Data: 2003-09-18 14:14:52
    Temat: Re: Problem z wyksięgowaniem ŚT i w ogóle.
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

> [...]
    > takie tam..) - z fakturą VAT na ok. 1000 zł netto
    > 2. Zamortyzowałem jednorazowo w miesiącu przejecia do użytku i wciągnąłem

    Po co wciagales na ST?

    > 5. Razem z urządzeniem musiałem oddać oryginał rachunku, czyli fakturę
    VAT.

    Czyli odliczyles VAT a teraz nie masz dowodu ksiegowego uprawniajacego Cie
    do odliczenia VAT. Nie widzisz tu problemu?

> [...]
    > pieniądze. Niemiecki oddział HP również mi nie wystawi korekty, bo choc to
    > oni zabrali urządzenie, to jednak nie oni wystawiali mi fakturę.

    Duplikat masz z tej zamej daty jak oryginal rozumiem.

    > To jak mam wyksięgować ten ŚT?
    > Czy wpłatę z HP zaksięgować jako przychód, a do zdjęcia tego urządzenia z
    > rejestru ŚT sporządzić dowód wewnętrzny lub notaktę z opisem całej
    sytuacji?

    Hmm faktycznie niezly kociol. WYDAJE MI SIE ze powinienes:
    Wystawic fakture VAT na sprzedaz ST dla HP z data wydania tego ST do HP.
    Oczywiscie ze stawka 22%. Zaplate powinienes kasiegowac jako otrzymane
    roznice kursowe. Faktycznie to Ty im sprzedales swoj srodek trwaly.

    Adam

  • 3. Data: 2003-09-18 18:00:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Zaznaczam że nie odnoszę się do reszty wątpliwości i zarzutów
    w postępowaniu :), a tylko jedna sprawa mnie intryguje:

    On Thu, 18 Sep 2003, Adamski wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > otrzymałem żadnej korekty, [...]
    >+
    >+ Duplikat masz z tej zamej daty jak oryginal rozumiem.

    Przecież na duplikacie jest data wystawienia oryginału i data
    wystawienia duplikatu. Musi być.
    Twierdzisz, że w razie użycia duplikatu odliczający musi
    robić korekty i "przesuwać" moment odliczenia VAT ??

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-09-18 20:59:24
    Od: "modina" <m...@m...and.pl>

    > do
    >
    > Po co wciagales na ST?

    No cóż, prosty ze mnie podatnik i dopiero dziś z innego wątku dowiedziałem
    się od Wioletty i Gotfryda, że nie wszystko co się ma użytkować dłużej niż
    rok, musi być od razu ŚT.

    > VAT.
    >
    > Czyli odliczyles VAT a teraz nie masz dowodu ksiegowego uprawniajacego Cie
    > do odliczenia VAT. Nie widzisz tu problemu?

    Faktury przecież np. giną. Dlatego wziąłem ten duplikat, to chyba "na
    pierwszy ogień" - dopóki nie zbiorę myśli i informacji - wystarczy?

    > zwracali
    >
    > Duplikat masz z tej zamej daty jak oryginal rozumiem.

    Data wystawienia 30.04.03
    Data sprzedaży 30.04.03.
    Data wydrukowania tego duplikatu - wrześniowa - wtedy poprosiłem o duplikat.

> [...]
    > Oczywiscie ze stawka 22%. Zaplate powinienes kasiegowac jako otrzymane
    > roznice kursowe. Faktycznie to Ty im sprzedales swoj srodek trwaly.

    To ma sens i logikę - wszak ja ten VAT sobie po zakupie odliczyłem. Przy
    korekcie sprawa była by jasna, ale tu nie do końca, bo:
    1. MM juz raz odprowadził ten VAT do fiskusa. Miałbym wystawić fa VAT i
    drugi
    raz odprowadzić?
    2. Na dobrą sprawę nie wiem, czy HP wystąpiło do MM o uregulowanie całej tej
    transakcji (i m.in VAT-u), a chyba powinienem wiedzieć, bo w sprawę jestem
    przecież "zamieszany". Gdybym był osobą fizyczną, to nie byłoby całego
    zamieszania, ale cała ta promocja nie była zamknieta przez firmami.
    3. W zasadzie bedę dobijał się do MM o uregulowanie tego zamieszania, gdyż
    to oni są dla mnie stroną w sprawie. Umowa sprzedaży była z nimi - promocja
    wprawdzie była HP, ale jednocześnie była częścią oferty handlowej MM.

    Tomek

  • 5. Data: 2003-09-19 09:54:48
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > Przecież na duplikacie jest data wystawienia oryginału i data
    > wystawienia duplikatu. Musi być.
    > Twierdzisz, że w razie użycia duplikatu odliczający musi
    > robić korekty i "przesuwać" moment odliczenia VAT ??

    No wlasnie ciekawy temat. widze, ze masz w tym jakies doswiadczenie.
    Przyklad mam fakture z 10-01-2003 i z ta data odliczylem VAT. We wrzesniu
    zorientowalem sie, ze faktyre diabel nakryl ogonem. Prosze o wystawienie
    duplikatu. Duplikat mam z data 10-09-2003. Czy mam prawo z takiego duplikatu
    odliczyc VAT w styczniu? Dla uproszczenia dodam ze daty wystawienia sa
    datami otrzymania.

    Adam

  • 6. Data: 2003-09-19 09:57:10
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > No cóż, prosty ze mnie podatnik i dopiero dziś z innego wątku dowiedziałem
    > się od Wioletty i Gotfryda, że nie wszystko co się ma użytkować dłużej niż
    > rok, musi być od razu ŚT.

    Zadam Ci inne pytanie.
    Kupujesz cosia za te 1000 pln. Planujesz go uzywac ponizej jednego roku, ale
    traf tak chcial, ze uzywasz go juz trzeci rok. Jakie to ma konsekwencje?
    Staje sie ST?

    Adam

  • 7. Data: 2003-09-19 10:57:45
    Od: "modina" <m...@m...and.pl>

> [...]
    ale
    > traf tak chcial, ze uzywasz go juz trzeci rok. Jakie to ma konsekwencje?

    Mniejsza o kwotę, bo widzę, że muszę sie w tej kwestii nieco podszkolić, ale
    pamiętam z dawnych czasów taką informację, że gdy zakładało się, że
    przedmiot będzie słuzył mniej niż rok to nie wciągało się go do RŚT, ale gdy
    rok mijał, to w przypadku, gdy przedmiot był nadal w użytkowaniu - należało
    go wciągnąć do tego rejestru.
    Zdaje się, że mam informacje nieco nieświeże?

    Gdzie mogę poczytać o tzw. wyposażeniu i ŚT?

  • 8. Data: 2003-09-19 11:00:13
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > Gdzie mogę poczytać o tzw. wyposażeniu i ŚT?

    Co sie dzieje jezeli "cos" uzyjesz dluzej niz rok masz a art 22e pdof
    Wyposazenie w KPIR

    P.S. Ja tam nie prowadze ewidencji wyposazenia. ST mi wystarcza.

    Adam

  • 9. Data: 2003-09-19 11:04:52
    Od: "modina" <m...@m...and.pl>

    Użytkownik "Adamski" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    duplikatu
    > odliczyc VAT w styczniu? Dla uproszczenia dodam ze daty wystawienia sa

    Fakty są takie:

    Na oryginale (mam tylko ksero) są trzy daty:
    Data wystawienia 30.04.03
    Data sprzedaży 30.04.03.
    Data wydruku 30.04.03

    A na duplikacie, też trzy daty:
    Data wystawienia 30.04.03
    Data sprzedaży 30.04.03.
    Data wydruku 17.09.03

    Obie daty wystawienia są takie same, a więc z kwietnia, różne są tylko daty
    wydruku.

    Tomek

  • 10. Data: 2003-09-19 12:14:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Sep 2003, modina wrote:
    [...]
> [...]
    >+ go wciągnąć do tego rejestru.
    >+ Zdaje się, że mam informacje nieco nieświeże?

    Nie, masz "niemal" :) prawidłowe.
    Tyle, że w ustawie zapisano że takie "wyciąganie" oraz dopłacenie
    zaliczek i karnych odsetek robi się tylko jeśli ŚT przekracza
    3,5 kzł.
    Jeśli nie wpisałeś do ŚT a uznałeś za koszt coś "do 3,5 kzł" - trzeba
    uznać że postanowiłeś nie traktować tego jako "księgowy ŚT".
    Mogłeś wpisać - i tu jest owo "niemal". Wpisać i amortyzować
    np. jednorazowo :)

    >+ Gdzie mogę poczytać o tzw. wyposażeniu i ŚT?

    Zaraz, a nie zapodawaliśmy ??
    "Nieuważnie czytasz wątki", a co ;>
    W ustawie o podatku dochodowym oraz rozporządzeniu o KPiR
    do którego (rozporządzenia z dn. 22.III.2002) jest długaśny
    wątek wskutek kiksów Wioli i moich :>

    pozdrowienia, Gotfryd