  • 101. Data: 2009-02-18 21:57:22
    Temat: Re: Wypłata z DG na prywatny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, p47 wrote:

    > Ad 2. Pieniądz jest MSZ takim samym srodkiem majątkowym, jak pozostałe
    > składniki służące do DG. Skoro nie można ot tak sobie, bez zachowania
    > odpowiedniej procedury wycofac do uzytkowania prywatnego przekazanego
    > wczesniej do DG np. samochodu czy maszyny (przeciez tez stanowiącego własność
    > właściciela to dlaczego miałoby to ograniczenie nie dotyczyć pieniądza?

    Z prostego powodu: "przywiązanie do DG" następuje poprzez
    *zaewidencjonowanie* danego majątku w DG.
    Zapłaty za sprzedaż (poza zaliczkami) nie wpływają na rozliczenia
    i nie podlegają ewidencjonowaniu podatkowemu (o ile ktoś nie
    prowadzi PK oczywiście!)

    pzdr, Gotfryd

  • 102. Data: 2009-02-18 22:01:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, p47 wrote:

    > Stosowac do tego można np. kazdy przepis okreslający opodatkowanie dochodów
    > zwiazanych z DG.
    > Skoro pieniądze na koncie firmowych wynikaja z prowadzenia DG (są jej
    > przychodem, bo są np. zapłatą za towar/usługi, przedpłatą, zaliczką, dotacją
    > , pozyczką dla DG) to odsetki sa niewątpliwie dochodem tej DG i powinny byc
    > opodatkowane jak pozostałe dochody DG

    Nie.
    Opodatkowane jako DG są z okazji przechowywania na koncie "związanym
    z DG" (przy czym tu już chodzi o rzeczywiste związanie - czyli liczy
    się fakt przyjmowania wpłat z DG na to konto).

    > zgodnie zokreslającymi to przepisami.

    Sprawdź może te przepisy?
    Bo jakoś tak mi się wydaje, że Ci się wydaje ;)

    pzdr, Gotfryd
    (z otwartą ustawą o podatku dochodowym przed nosem, z przezorności
    w wersji prawo-nieruchomości oraz gofin dla sprawdzenia)

  • 103. Data: 2009-02-18 22:17:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, p47 wrote:

    > Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał

    > Nie jestem doradcą i tylko najwidoczniej zły duch podszepnał mi, aby
    > podzielic się moim doswiadczeniem w tej sprawie. Zauważe jednak, ze
    > udzielajacy sie na tej grupie profesjonalni doradcy podatkowi, tutaj Liwiusz,
    > a w innym wątku Gotfryd Smolik formułowali opinie

    1. Daj sobie powiedzieć, że się mylisz.
    Wg mojej wiedzy dwa razy (ja na pewno, a AFAIK Liwiusz też - doradcą nie
    jestem). Znaczy z czegoś wyciągnąłeś za szybko wnioski :)
    2. Nie, nie podzielam Twojego zdania w sprawie przelewania tam
    i z powrotem,
    Nie wiem z czego wywiodłeś tezę przeciwną!

    > Gdyby było wszystko jedno gdzie trzyma się srodki związane z DG to nie
    > wystepowałoby jakiekolwiek rozgraniczenie pomiedzy kontami firmowymi
    > i prywatnymi

    ZAJRZYJ DO USTAWY.
    Do DG nie zalicza się "odsetek od pieniędzy związanych z DG".
    Naprawdę!
    "Odsetki od *konta* związanego z DG* to zaś zupełnie inna sprawa.

    A "przeznaczenie do DG" dotyczy wyłącznie samego *konta* bankowego
    i dotyczy *transakcji* związanych z DG (a nie samych pieniedzy!)

    > (poza tym ich cele sa zasadniczo różne!) i m.in. dlatego autor
    > tego watku miał w tej sprawie wątpliwości i go stworzył!
    > W realnym swiecie ustawodawca o rachunkach firmowych nie tylko w ustawie
    > pisał, ale, co
    > wazniejsze, wyraźnie je wyróżnił i ODRÓŻNIŁ od rachunku prywatnego

    Nie. Nie odróżnił - bo nie mógł.
    Rachunki "firmowe" (czyli gospodarcze) DG OF są (jak na dziś,
    w .pl i tak dalej) *jak najbardziej* prywatne.
    Słowo.

    Mam w 2 bankach dwa rodzaje prywatnych rachunków: osobiste
    i gospodarcze, jakby co...

    > Dyskusja stała się juz dawno jałowa, niechaj kazdy z niej wyciągnie wnioski
    > jakie uzna za słuszne

    A to swoją drogą.
    Tyle, że grupa jest dyskusyjna a jedną z zasad dyskusji jest uzasadnienie
    też i wniosków :)
    W zakresie dyskusji nie ma mowy o poradach "masz zrobić tak i tak i siedź
    cicho" (co preferują niektórzy doradcy), więc skoro ktoś z czytania wątku
    ma wywieść wnioski dla siebie, powinien móc zajrzeć do ustawy i stwierdzić
    sam "jak to jest".
    Chętnym zapodaję: art.14.2.5
    Trzeba bardzo uważnie przeczytać jakie relacje "pieniądze-konto-DG"
    zapisał ustawodawca.

    I tak - jak chodzi o "czepianie się" kontrolera, to warto przypomnieć
    jak ktoś to pisał że "kontroler też człowiek".
    I że zaistniał nawet tak absurdalny przypadek, jak żądanie podatku
    od freeware (i zawsze podkreślam - TO CO, że podatnik bez sensu
    zaewidencjonował, czy bezsensowne ewidencjonowanie może stanowić
    podstawę decyzji określającej podatek? - nie może, ale taki "geniusz"
    się znalazł)

    > mnie nie zalezy na udawadnianiu swoich racji, co
    > miałem do powiedzenia powiedziałem,

    Jakby co - jako że nieźle zamieszałeś, to i tak ów wątek stanowi
    źródło dla ew. przemyśleń kogoś kto będzie szukał "jak ma być",
    IMHO :)

    pzdr, Gotfryd
    ("szary podatnik", KPiR, VAT, bez kasy rejestrującej, ZUS, mała
    wspólnota mieszkaniowa... nie wiem co jeszcze... a!!! już wiem!
    cyklista - wiadomo, cykliści... :))

  • 104. Data: 2009-02-18 22:18:46
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-18, p47 <p...@b...wp.pl> wrote:

    > Użytkownik "Wojciech Bancer" <p...@p...pl> napisał w wiadomości

    > (...)> Przecież napisał, że prowadził KH. Na KH to trzeba każdą złotówkę
    >>
    > Zarzut był taki, ze przelałem na własne konto środki rzekomo związane z
    > bieżąca działalnością gosp w celu nie zapłacenia podatku wynikajacego z
    > opodatkowania odsetek na koncie firmy. To była juz widoczna kwota, rzedu
    > 340tys.
    > A bezposredni powód zainteresowania był taki, ze na przelewie cel okreslony
    > był jako "zasilenie rachunku"

    Ale Ty byłeś na KH! Tam własnie takie rzeczy jak tytuł są istotne.
    Popatrz tu:
    http://ksiegowosc.infor.pl/obrot-gospodarczy/spolki/
    78398,Jak-rozliczyc-wynik-finansowy-w-spolkach-osobo
    wych.html

    ze szczególnym uwzględnieniem:
    """W spółkach osobowych przepływy między majątkiem przedsiębiorstwa a
    majątkiem osobistym mogą być dokonywane bez ograniczeń. Przedsiębiorca
    może więc pobierać z konta firmy kwoty na własne potrzeby. Fakt ten nie
    wpływa na wynik finansowy. Pobrane lub zapłacone kwoty powinny być
    jednak ewidencjonowane i mogą mieć wpływ na wysokość kapitału
    podstawowego firmy. Kapitał podstawowy przedsiębiorstwa osoby fizycznej
    nie jest wielkością stałą. Przepisy prawa nie określają jego wysokości.
    Decyduje o tym wyłącznie właściciel.

    W spółkach osobowych, przedsiębiorstwach osób fizycznych wynik finansowy
    należy ustalić w wysokości brutto, bez pomniejszania o zapłacony podatek
    dochodowy. Wynika to z faktu, że podatek dochodowy jest zobowiązaniem
    osoby prowadzącej działalność, a nie przedsiębiorstwa. Wszelkie wydatki
    i pobrane kwoty (w tym także zapłacone zaliczki na podatek dochodowy od
    osób fizycznych) powinny być w trakcie roku ewidencjonowane na koncie
    rozrachunkowym w zespole 2 ,,Rozrachunki z właścicielem"."""

    IMVVHO doczepili się nieprawidłowego księgowania tego, a nie samego
    faktu. I próbowali Cię ugryźć właśnie na podatek.

    IMVVHO na KPiR obowiązuje: "W spółkach osobowych przepływy między
    majątkiem przedsiębiorstwa a majątkiem osobistym mogą być dokonywane
    bez ograniczeń." a resztą bajerów wynikających z prowadzenia KH się
    przejmować nie trzeba.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 105. Data: 2009-02-18 22:25:27
    Temat: Re: Re: Wypłata z DG na prywatny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, p47 wrote:

    > Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał
    [...coś tam coś tam ;)...]
    > No więc, mądralo, ty podaj przepis, że wolno robic takie dowolne przelewy.

    Czy zgadzamy się iż dyskusja dotyczy *US*, czyli dotyczy relacji
    państwo - człowiek?
    Bo - jak mnie uświadomiono na .prawo - Konstytucja stosunków człowiek
    - człowiek wprost nie dotyczy (dopiero zaczyna dotyczyć w relacji
    każdego z uczestników ekhm stosunku w odniesieniu do panstwa w momencie
    kiedy panstwo się wtrąca - poprzez urzędnika lub funkcjonariusza),
    więc zastrzeżenie jest istotne.

    No to proszę:
    http://sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/2.htm
    +++
    Art. 31.
    1. Wolnoœć człowieka podlega ochronie prawnej.
    2. Każdy jest obowišzany szanować wolnoœci i prawa innych.
    Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.
    3. Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolnoœci
    i praw mogš być ustanawiane tylko w ustawie [...]
    ---

    > A jak nie potrafisz to przyznaj, ze trolujesz!

    Co teraz?

    > ;-))

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 106. Data: 2009-02-18 22:30:30
    Temat: Re: Re: Wyp?ata z DG na prywatny
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, p47 wrote:

    > Wprawdzie zadeklarowałem EOT ale na koniec kolejna sprawa do przemyslenia;-
    > przepisy jasno stwierdzają, że dochody osoby fizycznej wynikajace z DG
    > podlegają okreslonej formie opodatkowania. Pojawienie się pieniędzy np. w
    > zwiazku z zapłata za towar/usługę, zaliczkę, przedpłatę, pozyczkę zaciągnięta
    > z racji DG, dotacji dla DG to sa wszystko przychody, efekty prowadzenia DG!

    Jeszcze raz:
    PRZECZYTAJ PRZEPIS!!
    Dobra, zrobię wyjątek (w tym wątku, bo z zasady cytuję, ale liczyłem
    że jakiś przepis zacytujesz sam):
    +++
    Art. 14. 1. Za przychód z działalnoœci, o której mowa
    w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się
    [ BACZNOŚĆ! ]

    kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane,

    [...spocznij...]
    ---

    > Dlaczego więc taki dochód (tj. odsetki od tych wpłaconych pieniedzy) z
    > prowadzenia DG miałby byc opodatkowany w sposób inny i wyłączony z
    > pozostałych dochodów DG??

    Dlatego, że otrzymanie odsetek "od pieniędzy związanych z DG" *NIE
    STANOWI* kryterium zaliczenia tych odsetek do DG.
    Kryterium "wygląda podobnie" ale jest INNE.
    Sprawdź.
    W ustawie. Link wyżej, właściwy rozdział tylko inny ustęp.

    pzdr, Gotfryd

  • 107. Data: 2009-02-18 22:31:30
    Temat: Re: Wyp3ata z DG na prywatny
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-02-18, p47 <p...@b...wp.pl> wrote:

    [...]

    > Masz racje, ale z jednym, za to waznym zastrzeżeniem,- to nie Ty decydujesz,
    > czy te srodki ci sa "potrzebne" do prowadzenia DG, to jest stan faktyczny,
    > obiektywny.

    O.o'

    Dobra. Wypatrzylem dzisiaj książkę, która by mi pomogła w DG.
    To nie ja decyduję o tym, czy ja

    > Np. jesli dostałes dużą zaliczkę na zakup materiałów i ten zakup
    > realizowac będziesz dopiero za pół roku to nie mozesz ich przelac na swoje
    > konto uznając, ze przez 6 miesięcy "nie będa mi potrzebne" bo one
    > niewatpliwie i obiektywnie zwiazane sa, wynikaja z prowadzonej DG i musza
    > być na koncie firmowym.

    Może w przypadku KH. Na pewno nie w przypadku KPiR.

    [...]

    > Piszę konto "firmowe" tylko dla oszczedności miejsca. Chodzi o konto
    > związane z prowadzona działalnością. Po co w intencji ustawodawcy miałoby
    > ono istnieć, po co miałby on sobie nim głowę zawracać ustawowo, skoro
    > twierdzisz, ze w istocie można prowadzic działalność żadnych pieniędzy na
    > nim nie trzymając i konto "firmowe" to to samo, co prywatne?;-))

    Masz *zadeklarować* konto w US, w celu:
    - zwrotów VAT
    - rozliczeń między przedsiębiorcami w kwocie > XkEUR (nie pamietam ile)
    - rozliczeń z ZUS (musisz u nich zgłosić konto również)

    Przepisy nie definiują typu konta. Tylko że ma to być konto zgłoszone.

    > No i ustawodawcy wolno narzucac Ci wymogi nawet jak Ci sie one nie podobają,
    > albo uważasz je za głupie:-) Niestety, taka jest prawda...

    ROC normalnie. Co Ci ustawodawca narzucił? Konto o typie "firmowe"
    gdzie? On narzucił obowiązek *posiadania* konta, a nie typ konta!

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 108. Data: 2009-02-18 22:39:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > [...coś tam coś tam ;)...]

    To śmieszne Ci wyszło.

    > Co teraz?

    Cytuję:

    " to nie Ty decydujesz,
    czy te srodki ci sa "potrzebne" do prowadzenia DG, to jest stan faktyczny,
    obiektywny. Np. jesli dostałes dużą zaliczkę na zakup materiałów i ten zakup
    realizowac będziesz dopiero za pół roku to nie mozesz ich przelac na swoje
    konto uznając, ze przez 6 miesięcy "nie będa mi potrzebne" bo one
    niewatpliwie i obiektywnie zwiazane sa, wynikaja z prowadzonej DG i musza
    być na koncie firmowym. Mozesz z nich korzystać tez do opłacenia innych
    potrzeb, ale związanych z prowadzona DG. Wycowfac mozesz wpłacone wcześniej
    swoje środi akurat "bezrobotne", a takze wystepujacy zysk na dany moment
    wynikający z prowadzonej ksiegowości."

    Jestem wielokrotnym przestępcą, o czym się
    dowiedzialem z grupy dyskusyjnej.
    Wszystkie moje drobne nadwyżki pracują obecnie
    w małych porcjach na kilerze w pocztowym i wracają na firmowe
    jak mam zapłacić komuś za towar.
    Co mi grozi?

  • 109. Data: 2009-02-18 22:39:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, SDD wrote:

    > Użytkownik "p47" <p...@b...wp.pl> napisał

    > Dokladnie sa po to.

    Nie są. Sorry sir ;)
    Związek z działalności wykazują TRANSAKCJE (przelewy i inne dyspozycje,
    np. blokady - np. w zwiazku z wystawieniem czeku potwierdzonego),
    a nie same pieniądze.
    Konto bankowe utrzymuje się celem realizacji transakcji bankowych
    związanych z DG, a to z kolei wynika z nakazu dokonywania NIEKTÓRYCH
    transakcji poprzez konto oraz możliwości wykonywania innych.

    > Kontrahent (lub klient) wplaca mi kase. Jest to kasa "w zwiazku z
    > dzialalnoscia". Trafia na firmowy.
    > Jak juz trafi, to jest to **MOJA** kasa.

    Otóż to.
    I dlatego Twoją powyższą wypowiedź kwalifikuję do kategorii
    "machinalny błąd" (mniej wiecej taki sam, jak reakcja jakichś
    skromnych 98% zapytanych na tekst "czy ma Pan(i) zegarek" :P

    Nie ma przepisu który administracyjnie nakazywałby *przechowywanie*
    pieniędzy w związku z DG tak czy siak - jedyne znane mi "powiązanie"
    opisane w przepisach jest tu:

    ...i wyraźnie dotyczy:

    +++
    Art. 22.
    1. Dokonywanie lub przyjmowanie płatnoœci
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    zwišzanych z wykonywanš
    działalnoœciš gospodarczš [...]
    ---

    Jak ktoś zna przepis który określa "związek" poprzez PRZECHOWYWANIE
    środków to niech się pochwali - z zastrzeżeniem że nie ma mowy
    o pieniądzach które stanowią samoistny przedmiot DG (znaczy
    pośrednictwo finansowe, czyli jakiś "grosik" który zbiera
    pieniądze "od ludzi" CELEM ich wpłaty na konto gazowni,
    zakładu energetycznego czy spółdzielni).

    pzdr, Gotfryd

  • 110. Data: 2009-02-18 22:42:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Feb 2009, p47 wrote:

    > Użytkownik "SDD" <s...@t...pl> napisał

    > To ty zmieniasz temat,- własnie przeciez wykazałem, ze twój jedyny argument
    > tj " to moje" ma jednak ograniczenia...

    Przepis z Konstytucji wskazałem.
    I SDD ma rację - pokazuje Ci *przepis z ustawy* który ogranicza
    ów "jeden jedyny argument to moje"!
    Chcesz legalnie ograniczyć (mnie, SDD, kogokolwiek) - możesz.
    Ustawą :D

    pzdr, Gotfryd