    From: "Cavallino" <k...@...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: odliczanie VAT-u za czesci samochodowe
    Date: Sat, 25 Jun 2005 10:40:10 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@liese.tinet-polska.pl

    > Napisałeś "nie jest własnością firmy", mogę zmienić pytanie
    > w ten deseń: "co to jest firma".

    W sensie majątkowym?
    IMO część majątku podatnika prowadzącego DG, wydzielona do prowadzenia tejże
    dg.

    > Jeśli podatnik nabywa materiał eksploatacyjny *PRZEZNACZONY*
    > dla celów DG - co deklaruje podając dane dotyczące własnej
    > DG do faktury - to warunek PRZEZNACZENIA spełnia.

    Nie przeczę.

    > Nadal nie może odliczyć kwot wydanych za zakup "materialnego
    > składnika" czy to drukarka, samochód czy... owa bielizna ;)
    > Ale *jeśli* używa rzeczonej drukarki, samochodu czy bielizny
    > (hm...) no to zakupione *w celu używania* tychże materialnych
    > skladników równie materialne materiały eksploatacyjne, towary
    > jak i niematerialne usługi, WNiP (programy !) i inne takie
    > warunek "nabycia w celu DG" jak najbardziej spełniają !

    Owszem.
    W części w jakiej używa dla potrzeb dg.

    > Waunkiem zaliczenia w KUP nie jest "poszerzanie bazy
    > materialnej DG i dbanie o nią" - ale "wydatek poniesiony
    > w celu osiągnięcia przychodu".

    Pamiętając o czynnościach pozornych mających na celu uniknięcie pąłcenia
    podatków...

    > I nie jest ważne czy toner zostanie wsypany do drukarki
    > nabytek "w celu DG" czy bez takiego celu - ważne w jakim
    > celu został poniesiony wydatek na toner i czy jest w tym
    > celu wykorzystywany !

    Poniekąd tak, tyle że po wsypaniu do drukarki firmowej założeniem jest
    używanie na potrzeby dg, a przy wsypaniu do drukarki prywatnej założeniem
    jest używanie do celów prywatnych.

    > Ale *jest*.
    > Jeśli podatnik dokonuje zakupu materiałów eksploatacyjnych
    > aby to on korzystał *w celu DG* z czyjejkolwiek własności
    > ... to co stoi na przeszkodzie odliczeniu VAT ?

    Pytaj ustawodawcy...

    > A nie nie. Ty sobie powiedz, ja się nie zgadzam ;)
    > Wpisanie do ewidencji nie jest "najmem" - jest przekazaniem na cele DG.

    Dokładnie.
    Umowa najmu też jest przekazaniem na cele DG.
    Czasowym oczywiście.

    > Odpowiednikiem takiego "najmu u samego siebie" (a raczej - ściślej
    > - użytkowania) jest właśne używanie samochodu BEZ wpisania do EST....

    Nie.
    To jest odpowiednikiem sytuacji nakazania pracownikowi "jedź własnym
    samochodem załatw to i to".

    > "Przekazanie na cele DG" nie ma odpowiednika w formie umowy stron
    > cywilnych

    Mówimy o podatkowych stronach tejże umowy.

    >- a przynajmniej ja nie kojarzę. To czysto podatkowy manewr,
    > nie związany z własnością...

    Spowodowany TYLKO nierozdzieleniem majątków firmy i prywatnego.

    > Moment.
    > Ja rozgraniczałem przypadki:
    > - kiedy to PRACOWNIK korzysta z samochodu w celu realizacji *stosunku
    > pracy*
    > - kiedy ty *pracodawca* korzysta z samochodu pracownika w celu
    > realizacji *własnych* celów; ponieważ samochód jest nie jego
    > to powinna być umowa najmu - i jeśli korzysta w celu DG
    > to koszty tej umowy może zaliczyć w KUP. A VAT w dozwolonym
    > zakresie odliczyć...

    Ano.
    A kiedy pracodawca korzysta bez spisania stosownej umowy najmu z tegoż
    samochodu tegoż pracownika dla celów DG to dalej VAT byś odliczał?