eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › PIT 2013: Koszty uzyskania przychodów członka rady nadzorczej

PIT 2013: Koszty uzyskania przychodów członka rady nadzorczej

2014-01-09 12:59

PIT 2013: Koszty uzyskania przychodów członka rady nadzorczej

Koszty uzyskania przychodów członka rady nadzorczej © hesa2 - Fotolia.com

Wynagrodzenia członków rady nadzorczej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych są traktowane w sposób szczególny. Z jednej strony ustawodawca zalicza je do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, z drugiej zaś karze do nich stosować zryczałtowane pracownicze koszty uzyskania przychodu. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy podatnik funkcję członka rady nadzorczej pełnił cały rok, lecz wynagrodzenie było mu wypłacane np. kwartalnie?

Przeczytaj także: Dojazd do pracy: podatek od wynagrodzenia

Przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, zostały przez ustawodawcę wymienione w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej updof) i zaliczone do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Niemniej nie stosuje się do nich kosztów uzyskani przychodu przewidzianych dla umów zleceń czy o dzieło, również w tym artykule wymienionych (które z reguły wynoszą 20% przychodu pomniejszonego o składki ZUS, których podstawę naliczenia przychód ten stanowi). Jak bowiem mówi art. 22 ust. 9 pkt 5 updof, z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 (a więc m.in. z tytułu pełnienia funkcji członka rady nadzorczej) i 9, koszty uzyskania przychodów przysługują w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 (tj. 111,25 zł miesięcznie a za rok podatkowy nie więcej niż 1 335 zł), a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych – w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2 (tj. za rok podatkowy nie więcej niż 2 002,05 zł). Nie można tutaj zastosować innych kosztów podatkowych.

fot. hesa2 - Fotolia.com

Koszty uzyskania przychodów członka rady nadzorczej

Członek Rady Nadzorczej może nieuwzgłędnione w trakcie roku koszty uwzględnić w rozliczeniu rocznym, jeżeli w każdym miesiącu świadczył pracę na rzecz Spółdzielni, za którą przysługiwało mu wynagrodzenie wypłacane raz na kwartał.


Załóżmy teraz dla przykładu, że podatnik jest członkiem rady nadzorczej spółki przez cały rok 2013, z którego otrzymywał wynagrodzenie na koniec każdego kwartału (a więc w marcu, czerwcu, wrześniu i grudniu). Przy wypłacie wynagrodzenia spółka, jako płatnik, była zobowiązana do naliczenia, pobrania oraz odprowadzenia do urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy. Przy ustalaniu tej zaliczki winna brać m.in. pod uwagę przysługujące członkowi rady nadzorczej koszty uzyskania przychodu.
Należy przy tym pamiętać, że warunkiem uwzględnienia w danym miesiącu kosztów uzyskania przychodu, jest osiągnięcie w tym miesiącu przychodu. Jeżeli zatem w danym miesiącu członek rady nadzorczej wynagrodzenia nie uzyskał, koszty te nie są mu należne przy ustalaniu zaliczki na podatek. Tym samym wypłacając mu jedynie w czterech miesiącach 2013 roku wynagrodzenie, spółka była uprawniona do zastosowania kosztów uzyskania przychodów tylko za te miesiące.

Niemniej członek rady nadzorczej z naszego przykładu pełnił swoją funkcję przez cały rok. W związku z tym powstaje pytanie, czy może on w zeznaniu rocznym uwzględnić koszty za cały rok, czy tylko za miesiące, w których otrzymał wynagrodzenie?

Odpowiedzi na takie pytanie udzielił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 25 czerwca 2009 r. nr IPPB2/415-265/09-2/AK. Czytamy w niej:

„(…) W myśl art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania z tytułu otrzymywania przychodów przez osoby należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych określa się w wysokości stawki miesięcznej ustalonej na dany rok podatkowy, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody z jednego z tytułów uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu, roczne koszty uzyskania przychodu nie mogą przekroczyć również kwoty ustalonej na dany rok podatkowy.

Z treści tego przepisu wynika, iż ustawodawca określił osobom uzyskującym przychody z wykonywania działalności w organach stanowiących osób prawnych reguły naliczania kosztów uzyskania w sposób zbliżony do reguł stosowanych wobec pracowników. Z tego też względu obowiązująca przy przychodach ze stosunku pracy zasada, według której zastosowane podatnikowi w danym miesiącu koszty uzyskania nie mogą przekroczyć kwoty określonej, powinna być brana pod uwagę również przy ustalaniu zaliczek z tego źródła przychodów. Nie ma w tym przypadku znaczenia przyczyna, z powodu której doszło do podwójnej lub potrójnej wypłaty wynagrodzeń w danym miesiącu. Niezastosowany w jednym miesiącu koszt uzyskania przychodu, z uwagi na brak wypłaty, nie może być uwzględniony w następnym miesiącu. Podmiot wypłacający wynagrodzenia kwartalnie może zatem w miesiącu, w którym dokonał wypłaty stosować koszty uzyskania w wysokości nieprzekraczającej kwoty kosztów przypadających na dany miesiąc.

Powyższe w sprawie Wnioskodawcy oznacza, iż dokonując kwartalnych wypłat wynagrodzeń, Wnioskodawca przy obliczaniu zaliczki na podatek może stosować koszty w wysokości kwoty w stawce odpowiadającej jednemu miesiącowi. Członek Rady Nadzorczej może nieuwzgłędnione w trakcie roku koszty uwzględnić w rozliczeniu rocznym, jeżeli w każdym miesiącu świadczył pracę na rzecz Spółdzielni, za którą przysługiwało mu wynagrodzenie wypłacane raz na kwartał.(…)”


Konkludując, mimo że na etapie ustalania zaliczek na podatek dochodowy płatnik może zastosować jedynie koszty za jeden miesiąc, a nie okres, którego wynagrodzenie to dotyczy, tak sam podatnik w zeznaniu rocznym może je uwzględnić za wszystkie miesiące, w których pełnił funkcję członka rady nadzorczej, bez względu na częstotliwość wypłacanego mu z tego tytułu wynagrodzenia. Tym samym jeżeli funkcję taką pełnił przez cały rok, w rozliczeniu PIT może uwzględnić koszty za 12 miesięcy (tj. zgodnie z ilością przepracowanych miesięcy).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: