eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › E-faktura: jakie zasady obowiązują przy jej wystawianiu?

E-faktura: jakie zasady obowiązują przy jej wystawianiu?

2014-10-29 13:35

E-faktura: jakie zasady obowiązują przy jej wystawianiu?

Jakie zasady obowiązują przy wystawianiu faktur elektronicznych? © sepy - Fotolia.com

Wśród ich podstawowych zalet należy wymienić łatwość przechowywania, oszczędność czasu dzięki możliwości szybkiego wystawienia, niskie koszty przesłania. Właśnie z tych powodów przedsiębiorcy decydują się niekiedy porzucić standardowe faktury i przejść na elektroniczne. Tylko jakich zasad należy się trzymać, by wystawiony e-dokument był w pełni zgodny z przepisami?

Przeczytaj także: Elektroniczne archiwum dokumentacji podatkowej dopuszczalne

Konieczna autentyczność, integralność i czytelność


Faktury elektroniczne nie są dokumentami, które diametralnie różnią się od swoich papierowych odpowiedników. Najistotniejszy jest tu fakt, że oba formaty muszą zawierać identyczne dane. Co za tym idzie konieczne jest, by przedsiębiorca zamieścił na wystawianym dokumencie m.in. imiona i nazwiska albo nazwy obu stron transakcji, numery NIP sprzedawcy oraz nabywcy (chyba że kupującym jest osoba nieprowadząca działalności gospodarczej), datę wystawienia, czy nazwę towaru lub usługi.

Żeby faktura elektroniczna była zgodna z przepisami przedsiębiorca powinien zapewnić:
  • autentyczność pochodzenia – to gwarancja, co do tożsamości dostawcy, usługodawcy albo wystawiający faktury,
  • integralność treści – rozumianą jako brak możliwości dokonywania jakichkolwiek zmian,
  • odpowiednią czytelności – zapewnienie możliwości odczytania dokumentu przez odbiorcę.

Przedsiębiorca może spełnić te kryteria stosując np. „dowolne kontrole biznesowe”. Mówiąc wprost to zestaw procedur pozwalających prześledzić całą drogę jaką przebywa faktura elektroniczna – od momentu zamówienia, przez zapłatę i wystawienie, po przechowywanie.

fot. sepy - Fotolia.com

Jakie zasady obowiązują przy wystawianiu faktur elektronicznych?

Fakturę należy wystawić w formacie, który ma możliwość odczytać odbiorca. Co więcej konkretny format powinien utrudniać ingerencję w treść pliku oraz jego modyfikację.


Przepisy pozwalają także na stosowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego bądź systemu elektronicznej wymiany danych (EDI). Istotne żeby konkretne procedury pozwalały powiązać daną fakturę ze sprzedanym produktem lub wyświadczoną usługą oraz płatnością.

Co ze zgodą nabywcy na otrzymanie faktury elektronicznej?


Przez pewien czas przedsiębiorca, który chciał przesłać klientowi fakturę w formie elektronicznej musiał posiadać nie tylko jego akceptację, ale także potwierdzenie wyrażonej zgody. W innym przypadku dokument mógł zostać zakwestionowany przez urzędników w momencie kontroli. Wymagało to zadbania o uzyskanie zgody i zdobycie na to dowodu jeszcze przed wysłaniem pierwszej faktury elektronicznej.

Zgodnie z aktualnymi regulacjami takie postępowanie nie jest już konieczne.
Choć przepisy dotyczące wystawiania e-faktur wciąż wymagają uzyskania akceptacji nabywcy towaru lub usługi to jednak nie określają konkretnego sposobu w jaki należy ją wyrazić.

Co ważne możliwa jest tu tzw. akceptacja domniemana. Co to oznacza? Otóż w sytuacji, gdy klient lub kontrahent opłacił przesłaną fakturę elektroniczną przyjmuje się to za wyraz zgody na otrzymywanie dokumentów w tej właśnie formie. Nie ma również obowiązku posiadania potwierdzenia wyrażenia zgody przez odbiorcę.

Format stworzenia i przesłania e-faktury – jaki odpowiedni?


Często niepewność przedsiębiorców budzi format w jakim wystawić fakturę elektroniczną, by nie narazić się na zastrzeżenia ze strony urzędników. Przede wszystkim taki dokument należy wystawić w formacie, który ma możliwość odczytać odbiorca.
Konkretny format powinien utrudniać ingerencję w treść pliku oraz jego modyfikację.

Spełnienie tych wytycznych możliwe jest w przypadku zapisu dokumentów m.in. jako plików .pdf. To najczęściej spotykana praktyka wśród przedsiębiorców. Taki format posiada jedną podstawową zaletę - możliwość szyfrowania danych podczas generowania pliku. Sprawia to, że ingerencja w treść faktury jest utrudniona.
Wymagań stawianych przez obowiązujące regulacje nie spełniają formaty .doc lub .rtf.

Powód? Zbyt duża łatwość ingerencji w dokument utworzony w jednym z tych formatów. Dodatkowo może dojść do sytuacji, że sporządzone dokumenty nie wyświetlają się tak samo na różnych komputerach (np. zabraknie niektórych elementów).

Decydując się na wystawienie faktury elektronicznej należy więc pamiętać o właściwym formacie uniemożliwiającym ingerencję w treść dokumentu.

Arkadiusz Caryk,

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: