eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Rozbudowa budynku mieszkalnego a ulga termomodernizacyjna

Rozbudowa budynku mieszkalnego a ulga termomodernizacyjna

2020-08-04 13:42

Przeczytaj także: Przebudowa budynku mieszkalnego wyklucza ulgę termomodernizacyjną


Natomiast, w myśl art. 26h ust. 8 powyższej ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy).

Analizując przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego należy w pierwszej kolejności wskazać, że obowiązujące od dnia 1 stycznia 2019 r. regulacje określające warunki korzystania z ulgi termomodernizacyjnej wykluczają jej stosowanie w przypadku wydatków poniesionych na materiały budowlane, urządzenia i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie. Odliczenie dotyczy wyłącznie budynków już wybudowanych i tylko wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego budynku, który już istnieje pozwalają na zastosowanie ulgi termomodernizacyjnej.

Jak stanowi art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o budowie, należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawczyni wskazała, że część budynku została zburzona i odbudowana z niewielkim powiększeniem oraz dodatkowym wiatrołapem ˗ dokonano odbudowy i rozbudowy jednorodzinnego budynku mieszkalnego.

Innymi słowy, cześć poniesionych przez Wnioskodawczynię wydatków dotyczy budynku będącego w budowie ˗ wzgląd na treść art. 3 pkt 6 ustawy Prawo budowlane. Wyklucza to więc stosowanie dyspozycji art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do tych części nieruchomości, które zostały odbudowane i dobudowane.

Należy zatem stwierdzić, że wydatki poniesione na zakup materiałów (usług) wykorzystanych przy odbudowanej i dobudowanej części nieruchomości nie będą mogły zostać uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Podkreślić w tym miejscu jednak należy, że wydatki poniesione na starą część budynku dotyczą budynku (już) istniejącego. Tak więc wydatki poniesione na rzecz tej części, tzn. w części nieruchomości niepoddanej odbudowie lub rozbudowie, będą mogły zostać objęte odliczeniem na zasadach określonych w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze tak przedstawiony opis stanu faktycznego nie można zatem uznać, że Wnioskodawczyni wypełniła przesłanki warunkujące zastosowanie omawianej ulgi do wszystkich poniesionych w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wydatków, nawet jeśli ich poniesienie było uwarunkowane funkcjonalnością jednorodzinnego budynku mieszkalnego, czy też złym jego stanem. Wydatki poniesione na rzecz odbudowanej i dobudowanej części nieruchomości nie będą się bowiem mieściły w zakresie omawianej ulgi.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe tylko w zakresie wydatków poniesionych na cześć budynku istniejącego, tj. w zakresie „starej części” budynku, natomiast w zakresie wydatków poniesionych na cześć odbudowaną i dobudowaną stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo zauważyć należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest m. in. modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania, ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej, czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację, czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.

Pamiętać również należy (co podkreślono w powyższych akapitach), że odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, a kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych (art. 26h ust. 6 oraz art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).(…)”


Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: