eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Likwidacja inwestycji a koszty uzyskania przychodów

Likwidacja inwestycji a koszty uzyskania przychodów

2009-07-27 07:35

W przypadku likwidacji inwestycji spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wartość nierozliczonej dokumentacji jako wydatku związanego z tą inwestycją. Stanowisko takie zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z dnia 16.07.2009 r. nr IPPB5/423-352/09/JC.

Przeczytaj także: Zaniechanie inwestycji a koszty podatkowe

Jakie wątpliwości wyjaśnił organ podatkowy?

W zapytaniu wskazano, że w 2003 r. spółka powzięła decyzję o ulepszeniu linii kolejowej. W związku z tym zleciła wykonanie dokumentacji technicznej. Inwestycja miała objąć dwa różne odcinki torów leżących w dwóch różnych województwach. Dokumentacja ta została sporządzona i w latach 2003-2004 ulepszono jeden odcinek toru. Do rozliczenia nakładów na tym odcinku przyjęto część kwoty z wartości dokumentacji technicznej. Pozostała jej cześć miała zostać rozliczona po realizacji ulepszenia drugiego odcinka toru. Do tego jednak nigdy nie doszło, a w 2009 r. podjęto decyzję o całkowitym zaprzestaniu prowadzenia tej inwestycji. Po wydaniu zgody przez Zarząd o zaniechaniu w/w inwestycji spółka zamierza dokonać fizycznego zniszczenia dokumentacji projektowej co zostanie udokumentowane protokołem z komisyjnego zniszczenia dokumentacji. Powstała wątpliwość, czy spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów nierozliczone wydatki poniesione w związku z opracowaniem dokumentacji? W przedmiotowej sprawie organ podatkowy zajął następujące stanowisko:

„(…) Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Oznacza to, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może nastąpić jeżeli poniesione wydatki:

* pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami,
* nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w 2003 r. zamierzając dokonać ulepszeń linii kolejowej poniósł określone koszty poprzez sporządzenie dokumentacji technicznej przez firmę projektową. Po modernizacji pierwszego odcinka torów, ze względów ekonomicznych Spółka podjęła decyzje o zaniechaniu dalszej inwestycji.

W świetle art. 4a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) pod pojęciem inwestycji rozumie się środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy o rachunkowości czyli zaliczane do aktywów trwałych środki trwałe w okresie ich budowy, montażu lub ulepszenia już istniejącego środka trwałego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnicy podejmują zadania inwestycyjne związane w szczególności z wytworzeniem lub ulepszeniem środków trwałych. W toku prowadzonej inwestycji może również dojść do jej zaniechania, z którym mamy do czynienia wówczas, gdy podatnik nie podejmuje kolejnych czynności związanych z prowadzonym procesem inwestycyjnym, pomimo że nie został on zakończony.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: