eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Co załatwimy w urzędzie skarbowym przez Internet?

Co załatwimy w urzędzie skarbowym przez Internet?

2012-08-30 13:38

Przeczytaj także: Jak wysłać e-Deklarację do urzędu skarbowego?


Obecnie nie uda się załatwić wszystkich formalności za pośrednictwem platformy ePUAP. Obsługiwane są tylko te sprawy, które dany organ podatkowy udostępni w systemie jako realizowane przez niego drogą elektroniczną. Niektóre organy podatkowe umożliwiają już jednak przesłanie w ten sposób podań o udzielenie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych, wniosków o wydanie zaświadczenia czy uzasadnienia przyczyn złożenia korekty deklaracji.

E-mail do urzędu
Platforma ePUAP to nie jedyny sposób na załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dokumenty można również wysyłać na adres e-mail urzędu skarbowego. Wymaga to jednak użycia bezpiecznego e-podpisu. Nie uzyskuje się potwierdzenia wniesienia pisma.

Na adres poczty mailowej urzędu skarbowego nie można składać dokumentów z pominięciem wzorcowych formularzy. Uznaje się je za wniesione nieskutecznie w przypadku, gdy przepisy prawa określają wzór pisma lub wzór nieelektroniczny albo w centralnym lub lokalnym repozytorium został umieszczony inny niż ogólny wzór przeznaczony do załatwiania danej sprawy.

Odbieranie e-pism
Internet można wykorzystać do odbioru urzędowej korespondencji. Pisma, zamiast do skrzynki na listy, można dostawać na skrzynkę mailową. Podatnik musi jednak wystąpić o stosowanie takiego sposobu doręczenia albo wyrazić na to zgodę.

Nie dostanie jednak na skrzynkę mailową samego dokumentu. Urzędnicy prześlą mu jedynie informację z adresem elektronicznym, z którego można pobrać pismo i pod którym należy potwierdzić jego doręczenie. Zawiera ona również pouczenie o sposobie odbioru pisma, a w szczególności o sposobie identyfikacji pod wskazanym adresem elektronicznym w systemie teleinformatycznym organu podatkowego oraz o obowiązku podpisania urzędowego poświadczenia odbioru. Adresat potwierdza odebranie przesyłki przez "podpisanie" poświadczenia doręczenia bezpiecznym e-podpisem lub profilem zaufanym. Po weryfikacji podpisu można pobrać doręczany dokument.

Za pomocą środków komunikacji elektronicznej nie doręcza się zaświadczeń.

Doręczenie e-dokumentu jest skuteczne, jeżeli w ciągu 7 dni od wysłania organ podatkowy otrzyma w formie elektronicznej potwierdzenie jego dostarczenia. W przeciwnym razie pismo musi być przekazane adresatowi w tradycyjny sposób - przez pocztę lub uprawnionego pracownika skarbowego.

Fiskus na miarę XXI wieku
Ministerstwo Finansów prowadzi dalsze prace nad wykorzystaniem i spopularyzowaniem Internetu jako narzędzia kontaktów z fiskusem. Zmiany w funkcjonowaniu administracji podatkowej realizowane są w ramach programu e-Podatki. Reforma ma skończyć się w marcu 2015 r.


Elektronizacja administracji podatkowej trwa już od kilku lat. Jej wymierne efekty to m.in. możliwość składania e-deklaracji, popularyzacja przesyłania rocznych rozliczeń PIT bez bezpiecznego podpisu elektronicznego, automatyczna rejestracja podatników ewidencjonowanych w rejestrze PESEL. W ciągu najbliższych dwóch lat mają być wprowadzone kolejne udogodnienia.

Powstanie centralna baza danych o podatnikach. Każdy podatnik ma mieć na specjalnym portalu swoje konto. Znajdą się tam wszystkie jego dane: rodzaje składanych deklaracji, wnoszone podania, terminy wpłat podatków itp. Każdy będzie mógł przez Internet zalogować się na swoje konto i poznać aktualny stan rozliczeń lub status prowadzonych spraw. Nie będzie do tego potrzebny bezpieczny podpis elektroniczny. Zgromadzona w jednej bazie historia działań podatników usprawni też pracę urzędników. Skróci się liczba i czas trwania czynności wyjaśniających. Łatwiejsze stanie się typowanie podmiotów naruszających obowiązki podatkowe, wobec których należy wszcząć kontrolę lub egzekucję.

System ma również generować osobom osiągającym dochody z umowy o pracę wstępne zeznania roczne. Będą one przygotowywane na podstawie informacji przekazywanych przez pracodawców. Takie rozliczenia będzie można uzupełnić i modyfikować.

Zmiany mają ponadto nastąpić w zakresie ściągania niezapłaconych podatków. Zostaną wprowadzone mechanizmy tzw. miękkiej egzekucji. Urzędnicy mają w pierwszej kolejności informować dłużnika o zaległościach podatkowych i nakłonić go do ich uregulowania.


Jak uzyskać profil zaufany?

Co można załatwić w urzędzie skarbowym przez Internet?

fot. mat. prasowe

e-PUAP w urzędzie

Co zrobić, aby założyć konto w e-PUAP?


* instytucja publiczna uprawniona do nadawania statusu profilu zaufanego użytkownikom i zarządzania profilem zaufanym ePUAP użytkownika, np. konsul, naczelnik urzędu skarbowego, ZUS; profil zaufany można potwierdzić w dowolnym punkcie potwierdzeń, bez względu na miejsca zamieszkania


Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: