eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Co załatwimy w urzędzie skarbowym przez Internet?

Co załatwimy w urzędzie skarbowym przez Internet?

2012-08-30 13:38

Co załatwimy w urzędzie skarbowym przez Internet?

Co załatwimy w urzędzie skarbowym przez Internet? © Sergej Khackimullin - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Internet jako narzędzie kontaktu podatnika z fiskusem zyskuje na popularności. To efekt otwarcia się aparatu skarbowego na nowoczesne formy realizowania obowiązków podatkowych. Wystarczy komputer i dostęp do globalnej sieci, aby złożyć deklarację, wysłać pismo, odebrać urzędową korespondencję. Z tych udogodnień mogą korzystać firmy i osoby prywatne.

Przeczytaj także: Jak wysłać e-Deklarację do urzędu skarbowego?

Deklaracje w sieci
Podatnicy wykorzystują Internet przede wszystkim do składania w formie elektronicznej deklaracji, zeznań i informacji. Dokumenty te można przesyłać, stosując rozwiązania przygotowane przez Ministerstwo Finansów albo używając programów komercyjnych.

Resort finansów udostępnia dwie możliwości składania e-deklaracji: interaktywne formularze oraz aplikację e-Deklaracje Desktop. Aplikacja ułatwia korzystanie z formularzy interaktywnych w zakresie składania PIT-16, PIT-16A, PIT-19A, PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39 bez użycia bezpiecznego podpisu elektronicznego. Oprogramowania komercyjne pozwalają natomiast przesyłać dokumenty bezpośrednio np. z programu księgowego do systemu e-Deklaracje.

E-deklaracje, poza wymienionymi formularzami związanymi z rozliczeniem podatku dochodowego od osób fizycznych, muszą być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Taki podpis to produkt komercyjny. Trzeba za niego zapłacić. Cena zestawu do składania e-podpisu zależy od kilku elementów. Liczą się: okres ważności certyfikatu, rodzaj urządzenia wykorzystywanego do składania podpisu oraz komponenty tworzące zestaw. Zestaw standardowy - zawierający certyfikat kwalifikowany ważny rok, kartę kryptograficzną, oprogramowanie, czytnik kart - to wydatek około 300 zł (brutto). Do tego cyklicznie dochodzą koszty odnowienia certyfikatu. Rejestr firm świadczących usługi w tym zakresie dostępny jest na stronie internetowej Narodowego Centrum Certyfikacji.

fot. Sergej Khackimullin - Fotolia.com

Co załatwimy w urzędzie skarbowym przez Internet?

Podatnicy wykorzystują Internet przede wszystkim do składania w formie elektronicznej deklaracji, zeznań i informacji

Pomoc pełnomocnika
E-deklaracje może w imieniu podatnika składać pełnomocnik. Udzielone mu upoważnienie musi odpowiadać określonym wymogom formalnym. Sporządza się je w formie papierowej na formularzu UPL-1. Wypełniony druk należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników. Nie wiąże się to z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej.

Pełnomocnictwo powinno wpłynąć do urzędu skarbowego co najmniej jeden dzień przed wysłaniem pierwszej e-deklaracji. Tyle czasu zazwyczaj urzędnicy potrzebują, aby wprowadzić dane o pełnomocniku pozwalające na jego identyfikację w systemie e-Deklaracje. Kiedy bowiem składa on deklarację, informacje o nim znajdujące się w systemie są automatycznie porównywane z danymi z certyfikatu podpisu elektronicznego, którym się posłużył. Pełnomocnictwo wystarczy złożyć raz. Jest ważne dla wszystkich rodzajów deklaracji, zeznań i informacji składanych w formie elektronicznej przez cały okres, na jaki zostało ustanowione.

Zawiadomienie o odwołaniu - podobnie jak samo pełnomocnictwo - trzeba złożyć na specjalnym druku. Jest to formularz oznaczony symbolem OPL-1. Składa się go również w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników.

Podatnik na ePUAP-ie
Przez Internet można składać nie tylko deklaracje, ale także wnioski, skargi i zapytania. Podania przesyła się za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej systemu ePUAP albo na adres e-mail organu podatkowego.

Korzystanie z platformy ePUAP wymaga założenia na niej konta i uzyskania profilu zaufanego. Profil zaufany jest odpowiednikiem komercyjnego e-podpisu. Służy potwierdzaniu podpisu składanego przez użytkownika pod dokumentami elektronicznymi adresowanymi do organów administracji publicznej. Profil zaufany uzyskuje się jednak bezpłatnie i stosuje bez użycia dodatkowych urządzeń. Identyfikacja osoby, która się nim posługuje, opiera się na zestawie potwierdzonych informacji. Są to: imię, nazwisko, numer PESEL, adres poczty elektronicznej, login, czas uzyskania potwierdzenia, data ważności, identyfikator i parametr polityki autoryzacji.

Profil zaufany można założyć na dwa sposoby (więcej w ramce). Pierwszy polega na wysłaniu wniosku ze swojego konta ePUAP, a następnie potwierdzeniu go i podpisaniu w jednym z punktów potwierdzających. Druga możliwość to utworzenie profilu zaufanego metodą "samozaufania". Jest ona zarezerwowana dla posiadaczy podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu.

Podatnik, chcąc załatwić daną sprawę za pośrednictwem ePUAP, musi zalogować się na jego stronie internetowej, wybrać właściwą usługę i wskazać organ podatkowy. Jeżeli udostępniony jest formularz do złożenia podania, należy do niego przejść i wypełnić. Dopuszczalne jest również dołączenie on-line dokumentu zgodnego z ogólnym wzorem dokumentu elektronicznego znajdującym się w centralnym lub lokalnym repozytorium. Za pośrednictwem ePUAP pisma można składać codziennie przez całą dobę. Ich wpływ potwierdzany jest automatycznie generowanym urzędowym poświadczeniem odbioru (poświadczeniem przedłożenia). Takie poświadczenie udostępniane jest podatnikowi. Trafia ono do skrytki pozostającej do jego dyspozycji w ramach systemu teleinformatycznego organu podatkowego albo na wskazany adres e-mail. Dzięki temu łatwo ustalić, czy i kiedy pismo dotarło do adresata. To ważne, gdy należy je wnieść w określonym terminie. Termin uważa się natomiast za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostanie przesłane w formie dokumentu elektronicznego, a podatnik otrzyma urzędowe poświadczenie odbioru.

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: