Kiedy program lojalnościowy w przychód pracownika
2013-02-04 13:29
PIT © serq - Fotolia.com
Przeczytaj także: Program motywacyjny a podatek dochodowy u pracownika
Przepisy podatkowe za przychody pracownika podlegające opodatkowaniu uznają wszelkie wypłacone mu środki pieniężne oraz pieniężną wartość otrzymanych rzeczy. W szerokim katalogu tychże ustawodawca wymienia m.in. różnego rodzaju dodatki i nagrody. Nie wskazuje jednak jednoznacznie, iż opodatkowaniu podlegać miałyby korzyści materialne wynikające z programów lojalnościowych.Kluczem do prawidłowego zakwalifikowania danego świadczenia wynikającego z programu lojalnościowego do przychodów lub nie, jest pytanie o adresata programu.
Nieograniczony krąg beneficjentów
Jeśli program lojalnościowy nie jest zaadresowany wyłącznie do pracowników firmy, uzyskiwane upusty nie będą stanowiły przychodu. Innymi słowy, jeżeli rabaty udzielane są zarówno pracownikom, jak i klientom czy kontrahentom, pozostają one neutralne podatkowo. Stanowisko to potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 30.08.2011 r. o sygn. IBPBII/1/415-562/11/ASz, w której podkreśla, iż korzystanie na jednakowych warunkach z programu lojalnościowego zarówno przez pracowników jak i inne uprawnione podmioty (np. pracowników podmiotów trzecich) będzie neutralne podatkowo dla wszystkich jego uczestników. Skutkiem uzyskania rabatu w programie lojalnościowym bowiem, jest obniżenie ceny zakupu towarów, a nie uzyskanie nieodpłatnego świadczenia. W konsekwencji zatem, po stronie pracowników firmy nie powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu.
fot. serq - Fotolia.com
PIT
Adresatem wyłącznie pracownik
W sytuacji, gdy dane upusty cenowe czy towarowe skierowane są tylko do pracowników, powinny one co do zasady generować podlegający opodatkowaniu przychód, gdyż oznacza to, że pracownicy traktowani są w uprzywilejowany sposób. Co jednak warte uwagi, istnieje orzecznictwo, które i w takich okolicznościach nie uznaje rabatów za przychód. WSA w Warszawie w wyroku z 14.01.2010 r. wskazuje, iż preferencje cenowe towarów czy usług udzielane jedynie pracownikom, jeżeli nie różnią się (w wysokości udzielanego upustu) od preferencji skierowanych do innych grup, nie będą powodować powstania przychodu.
Katarzyna Miazek, Dominik Mędrzycki
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Impreza integracyjna: umowa zlecenie i o dzieło na cenzurowanym
-
Rozliczenie imprezy integracyjnej w kosztach uzyskania przychodu firmy
-
Świąteczny prezent od pracodawcy z podatkiem czyli nic za darmo
-
Święta w pracy: Wigilia firmowa i prezenty bez podatku dochodowego
-
Pracownik na spotkaniu integracyjnym nie zarabia i płaci podatku
-
Szczepienie przeciw grypie nie zawsze zwolnione z podatku
-
Hala sportowa czy karnet na basen dla pracowników bez podatku
-
Szczepienia dla pracowników poza podatkiem dochodowym
-
Impreza integracyjna: jedli, pili i się bawili, a podatku nie płacili
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)