    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 13 Apr 2021 15:13:29 +0200

    Dostałem odpowiedź od Krajowej Informacji Skarbowej. Pytałem:
    1. czy coś stoi na przeszkodzie, aby zgłosić też przelewy przed
    osiągnięciem kwoty 9673 (aby zacząć liczenie od nowa).
    2. jaką datę darowizny wpisać, gdy jest to seria przelewów.

    Zrozumiałem że:
    1 - mogę, ale zaczynam podejrzewać, że czas 6 miesięcy na zgłoszenie być
    może liczy się od daty każdego przelewu, a nie od daty osiągnięcia 9673.
    2 - nic nie odpowiedzieli, ale jeśli każdy przelew trzeba zgłaszać
    osobno (patrz niżej) to wtedy nie ma wątpliwości co do tej daty.

    W odpowiedzi moją uwagę zwrócił fragment:
    Podkreślenia wymaga fakt, że datą nabycia i datą powstanie obowiązku
    podatkowego jest moment spełnienia przyrzeczonego świadczenia (tj. w
    przypadku przelewu środków pieniężnych - momentu obciążenia rachunku
    darczyńcy). To oznacza, że nie da się wykazać kilku darowizn na jednym
    zgłoszeniu. Każdą z darowizn obdarowany powinien wykazać na odrębnym
    zgłoszeniu SD-Z2.

    Czy tak samo jak ja rozumiecie, że jest mi teraz potrzebny jakiś program
    do wypełniania druków SD-Z2 na podstawie danych z pliku .csv pobranego z
    banku?

    Ręczne wypełnianie 135 druków mi się nie uśmiecha (niektóre przelewy
    były po 5zł).
    P.G.

    P.S.
    Dla dociekliwych treść całej odpowiedzi:
    Odpowiadając na pytanie informujemy, że darowizna środków pieniężnych
    otrzymana od rodzica przez dziecko może być zwolniona od podatku od
    spadków i darowizn przy spełnieniu następujących warunków:

    - dokonania zgłoszenia nabytych rzeczy i praw majątkowych właściwemu
    naczelnikowi urzędu skarbowego na formularzu SD-Z2 (Zgłoszenie o nabyciu
    własności rzeczy lub praw majątkowych) przez osobę obdarowaną, w
    terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, oraz

    - w przypadku, gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny są środki
    pieniężne, udokumentowanie ich otrzymania dowodem przekazania na
    rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w
    banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem
    pocztowym (jeżeli wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w
    okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie,
    doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych,
    przekracza kwotę wolną od podatku - 9.637 zł).

    Przy łącznym spełnieniu powyższych warunków nie powstaje obowiązek
    zapłaty podatku od spadków i darowizn.

    Jednocześnie informujemy, że obowiązek podatkowy w podatku od spadków i
    darowizn w przypadku darowizny środków pieniężnych (w przypadku umowy
    zawartej bez zachowania formy aktu notarialnego) powstaje z chwilą
    spełnienia przyrzeczonego świadczenia (tj. w przypadku przelewu środków
    pieniężnych - momentu obciążenia rachunku darczyńcy).

    Obowiązek zgłoszenia na druku SD-Z2 nie obejmuje przypadków, gdy:

    - wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat,
    poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do
    wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza
    kwoty 9.637 zł
    lub

    - nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu
    notarialnego lub w tej formie zostało złożone oświadczenie woli jednej
    ze stron.

[...]

    Aby skorzystać ze zwolnienia należy zgłosić każdą darowiznę powyżej
    limitu zwolnienia, zgodnie z ww. zasadą kumulacji. Podatnik może jednak
    zgłosić wszystkie darowizny (również te poniżej limitu). W takiej
    sytuacji zwolnienie nastąpi, a limit pozostanie niewykorzystany (pod
    warunkiem zachowania 6 miesięcznego terminu na zgłoszenie).

    Informacje dodatkowe

    Ogólne zasady opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn

    Podstawa prawna
    - art. 1 ust. 1 pkt 2, art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku
    od spadków i darowizn (Dz. U. z 2019 r., poz. 1813 ze zm.).